• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:12:29 följande:
    Om det starkaste skället för KS är att man ska vara fin eller att man inte kommer ha ett bra sexliv så är man ute och cyklar lite väl långt. Ingen doktor köper dessa argument. Rädsla kan man nog köpa men inte de andra.

Så du tror på allvar att man är så dum att man drar de anledningarna för läkaren? Haha, jag ljög, fick mina snitt och är jättenöjd. Plättlätt! Tror du de använder lögndetektor?
  • Anonym (varför snitta?)

Från trådstarten:

Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

Som du säkert har läst också eftersom du läst hela tråden så ser du det inlägget där jag skrivit att denna tråden handlade om att jag undrade varför någon ville snittas baserat på vad jag trodde att jag visste om kejsarsnitt som jag nu vet att jag haft fel i.

• Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:25:31 följande:
    Självklart är sexlivet viktigt för mig, men att argumentera med en läkare med den frågan är för mig idioti. Han kommer skratta åt mig. Det är ingen medicinsk indikation med det argumentet. Jag blir gravid och tar konsekvensen av att det kan bli komplikationer vid förlossningen i livet finns inga garantier.

Ja du sa det bra själv. IDIOTI att dra den anledningen för läkaren, idioti...
  • Erica80
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 
    Men du har ju fel i allt du skriver..
    Snacka om att dra alla över en kam

Jag är snittad en gång och födde vaginalt den andra gången.
    Jag åkte hem efter 2 dagar med snittet och 4 dagar med vaginalt.
    Var inte sängliggande en vecka efter snitt utan pigg och var uppe. Vaginalt däremot, då hade jag så jävla ont i röven och svanskotan att jag knappt orkade röra mig.
    Jag var uppe och duschade rätt fort efter båda förlossningarna.
    Använda vanlig toalett? Hur ser en ovanlig ut?
    Har inte fått mysa med bebis direkt efter nån av gångerna..

Du skriver om allt som kan hända vid ett snitt. Har du nån aning om vad som kan hända vid vaginalt?
    Det finns gott om komplikationer hos både KS och vaginalt.

Jag hade det mycket lättare vid mitt KS än min vaginala förlossning men om jag kan så kommer jag att välja vaginalt nästa gång mest för att jag inte vill ha eventuell ärrbildning (vill ha många barn)

MEN jag skulle aldrig tala om för andra på vilket sätt dom vill föda, det är upp till dom.
    Jag har turen att få välja.
  • Linnie83

Jag tror inte någon säger just sex som ett argument till doktorn men här verkar ju folk ha det! Jag köper rädsla för komplikationer som ett argument men inte sex. Jag ser också de komplikationer som kan ske vid ks vilket inte heller kanske är trevliga. Som sagt alla har vi våra skäl till varför.

• Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-06 22:36:08 följande:
    Från trådstarten:

Som du säkert har läst också eftersom du läst hela tråden så ser du det inlägget där jag skrivit att denna tråden handlade om att jag undrade varför någon ville snittas baserat på vad jag trodde att jag visste om kejsarsnitt som jag nu vet att jag haft fel i.
    Exempel på orsaker rädsla/skräck för att föda vaginalt: Rädd för att man själv eller barnet ska skadas allvarligt eller dö. Rädd för en traumatisk upplevelse som gör att man får en depression efteråt. Rädd för att barnet ska få syrebrist som leder till hjärnskador. Rädd för att få panik och inte kunna göra som bm säger och då är det större risk för en svår/komplicerad förlossning. Rädd för att tappa kontrollen och inte orka genomföra födseln. Rädd för bestående men i form av inkontinens (av båda slagen), framfall, och andra skador på underlivet. Rädd för att få en lika svår förlossning som sin mor. Rädd för att det ska bli outhärdligt på grund av smärtan och känna att man inte står ut helt enkelt.  Man kan säkert vara rädd för annat också men nu har du fått några exempel på vad man kan vara rädd för och varför man föredrar snitt. Ofta är det väl flera orsaker till fobin/skräcken som gör att man känner stor ångest inför att föda vaginalt. Är man inte rädd själv kan det kanske vara lite svårt att sätta sig in i situationen.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:43:31 följande:
    Jag tror inte någon säger just sex som ett argument till doktorn men här verkar ju folk ha det! Jag köper rädsla för komplikationer som ett argument men inte sex. Jag ser också de komplikationer som kan ske vid ks vilket inte heller kanske är trevliga. Som sagt alla har vi våra skäl till varför.

Som sagt, skiter man i om man kan ha sex efteråt eller om man kan kan kissa eller bajsa normalt efteråt så får man ju välja en vaginal förlossning. Det är ju upp till var och en, men då vill jag inte höra en massa klagomål sen efter heller, för då har man ju valt själv vad man har gett sig in på.
  • MrsC74

Till TS: och min fråga var varför man startar en sådan tråd utan att ha fakta ?

• Lavish

Tja, jag födde vaginalt och traumat av själva upplevelsen får jag väl leva med resten av livet. Efteråt blev tufft eftersom förlossning tog tre dygn utan sömn eller vila och bebisen sov inte alls de första dygnen. Jag kunde inte sitta eller gå de första dagarna, det tog två månader innan jag kunde gå till affären ca 2 km bort. Fick ha kateter i en vecka. Omöjligt med sex första halvåret och fortfarande ont i upp till ett år efter förlossningen. Det värsta var nog ändå att starta livet som förälder från en sådan total utmattning.

Säger inte nödvändigtvis att snitt varit bättre, men de nackdelar du beskriver med snitt är ju betydligt färre än de jag upplevde vid vaginal förlossning.

Jag var inte rädd för att föda vaginalt innan jag gjort det. Nu är jag rädd som fan.

• Lapsang

Linnie83: hur menar du att man ska ta konsekvenserna av att man blivit gravid (och därför föda vaginalt även fast det innebär risker)? Tycker du tex att man ska ta konsekvenserna av sin livsstil och avstå tex bypass för hjärtinfarkt eftersom det inte finns några garantier i livet så råkade det bli så så får man stå sitt kast?

Det jag menar är att om någon tycker att ks är bättre för dem av valfri anledning ska de få det. Det blir dyrare, ja, men är mer humant att få välja själv. Vi skulle ju inte komma på tanken att skippa narkosen vid operationer för att det blir billigare så och eliminerar de risker som det innebär att sövas. Varför ska det vara annorlunda m förlossning? Kan det vara för att det bara är kvinnor som utsätts och gubbar sol bestämmer månntro??

Svar på tråden Föd Vaginalt !