• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Linnie83
    Anonym skrev 2012-08-09 20:36:31 följande:
    Vad tror du min tre dygn utdragna förlossning, mina två operationer för att på ett sånär återställa mitt underliv, alla återbesök och kirurgiska konsultationer, mina upprepade samtal med bm och läkare, min terapi och mina ständiga återbesök på gyn har kostat va? Om du kan plus och minus så kan du nog räkna ut att ett planerat snitt hade varit rena kapet för er snåla små skattebetalare...

Jag betalar mer än gärna skatt. Har alltid fått den bästa vård jag kan tänka mig. I sverge har vi ett aldelses utämrkt vårdsystem där alla får vård och behandling. Komplikationer kan man tyvärr aldrig förutspå. Det är tråkigt att just du drabbats. Alla får inte komplikationer och man ser ofta till det.
  • Linnie83
    Anonym ((terapi)) skrev 2012-08-08 10:56:01 följande:
    Du verkar vara en sympatisk person som tycker att man själv ska få välja...men det där med bearbeta känslor är inte alltid så enkelt. TS skriver följande: "Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid."  

Det är inte alltid lätt att bearbeta saker...för om det bara var att gå till en psykolog och prata några gånger skulle det svenska folket må mycket bättre än vad de faktiskt gör idag. 

Jag har skrivit flera gånger om detta...men inte fått något svar av TS om tips på det universala sättet för att bli av med rädslor. Har man inte haft ett problem och inte provat att gå till psykolog för att få hjälp så tycker jag det är lite våghalsigt att skriva som TS. Visst, det kanske finns vissa som får hjälp och visst det blir nog inte sämre av att gå till en psykolog för visst kan det hjälpa till...men av egen erfarenhet är det inte bara att svinga med ett "trollspö" och jag tror att det finns en hel del som skulle hålla med.  

Jag har provat det mesta för att bli av med mina problem/rädslor. Jag är inte extremt rädd för att föda varken vaginalt eller med kejsarsnitt (har provat båda)...men jag är absolut inte orädd. Jag tycker båda sätten är skrämmande och otäcka på olika sätt...men inget jag lider fruktansvärt av...lite lagom rädd. Däremot finns det andra saker som jag är livrädd för och som jag jobbat med under över 15 års tid. Jag är idag 33 år gammal, har två barn och ett på väg. Jag har jobbat hårt med mina rädslor och provat många saker...

Tvång på eget bevåg, Affirmationer, Hypnoterapi, Flertal psykologer, coacher, KBT, Sedona metoden, The work av Byron Katie, Healing the inner child (Learning love), Acess BARS, Meditation, Avslappningsövningar, Healing, Rosenmetoden....mm...vad finns kvar? Jag vet inte...Resan med Brandon Bays kanske?. Visst är jag en annan person idag...men långt ifrån färdig och det har tagit ca 18 år att komma dit jag är idag. Att snabbt gå till en psykolog innan graviditet är nog inte så enkelt. Man kanske inte vill börja 18 år innan man blir gravid...typ när man är mellan 5 och 15 år. Om TS eller någon annan kan komma med ett bra tips på metod som hjälper rädda människor bearbeta saker som verkligen funkar effektivt skulle jag bli extremt glad att få höra det. Som sagt jag har provat en del redan så det måste vara något nytt. Kanske tips på en extremt duktig terapeut av något slag. Jag söker med "ljus och lykta"...så TS kan du hjälpa mig och alla rädda med ett bra tips? 

Alla kan inte botas för sin rädsla eller vill. Erbjudande ska finnas för alla däremot.
  • Anonym (snitt ja tack)
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:47:04 följande:

Jag betalar mer än gärna skatt. Har alltid fått den bästa vård jag kan tänka mig. I sverge har vi ett aldelses utämrkt vårdsystem där alla får vård och behandling. Komplikationer kan man tyvärr aldrig förutspå. Det är tråkigt att just du drabbats. Alla får inte komplikationer och man ser ofta till det.
    Njaaa , ett utmärkt vårdsystem är väl att ta i? Tänk bara på privatiseringen av äldrevården med skandalerna med äldre som det sparas på och de får lida för det? Eller kvinnor som önskar snitt men inte får det?
    Eller de som får vänta alldeles för länge med att påbörja en behandling mot exempelvis cancer.

Lite mer kritisk får du vara.:)
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:47:04 följande:

Hur menar du att man ofta ser till komplikationer? Hade man ofta sett till komplikationer och hade vi haft ett alldelse utmärkt vårdsystem här i Sverige så hade INTE 25 % av alla kvinnor som föder barn fått/får bestående men i underlivet. Och det är alltså i Sverige!
  • Linnie83
    Anonym (snitt ja tack) skrev 2012-08-09 20:50:54 följande:
    Njaaa , ett utmärkt vårdsystem är väl att ta i? Tänk bara på privatiseringen av äldrevården med skandalerna med äldre som det sparas på och de får lida för det? Eller kvinnor som önskar snitt men inte får det?

Eller de som får vänta alldeles för länge med att påbörja en behandling mot exempelvis cancer.

Lite mer kritisk får du vara.:)

Vi har det bra säg inget annat: du kan söka akuten betala 200-300 kr för att träffa doktor. Behöver du stanna kvar betalar du 80 kr per dygn får mat och medicin och är du riktigt sjuk får du sjukt dyra läkemedel och du betaltar inget extra. Får du hjärnskada innan 65 får du exempelvis rehab och låna gratis hjälpmedel vid behov. Du får göra dyra undersökningar vid inneliggande vård utan extra kostnad. Tycker du det är dåligt??
  • Anonym (snitt ja tack)
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:58:13 följande:

Vi har det bra säg inget annat: du kan söka akuten betala 200-300 kr för att träffa doktor. Behöver du stanna kvar betalar du 80 kr per dygn får mat och medicin och är du riktigt sjuk får du sjukt dyra läkemedel och du betaltar inget extra. Får du hjärnskada innan 65 får du exempelvis rehab och låna gratis hjälpmedel vid behov. Du får göra dyra undersökningar vid inneliggande vård utan extra kostnad. Tycker du det är dåligt??
    Det är bättre i Sverige jämfört med många andra länder i världen men det finns mycket man skulle kunna förbättra, exempelvis det som jag skrev i förra inlägget. Sedan verkar det vara alldeles för mycket att göra för vårdpersonalen så det borde finnas mer personal inom många olika områden inom vården.

Att säga att vården är utmärkt i Sverige? Nej, det kan jag inte hålla med om. Tänk bara på alla långa väntetider om man söker sig till akutvården på sjukhusen t ex....
  • Linnie83
    Anonym skrev 2012-08-09 20:55:03 följande:
    Hur menar du att man ofta ser till komplikationer? Hade man ofta sett till komplikationer och hade vi haft ett alldelse utmärkt vårdsystem här i Sverige så hade INTE 25 % av alla kvinnor som föder barn fått/får bestående men i underlivet. Och det är alltså i Sverige!

25% får komplikationer men säkert är inte 25% allvarliga. Skillnad på komplilkation och allvarlig komplikation. 75% klarar sig däremot bra.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 21:04:16 följande:

25% får komplikationer men säkert är inte 25% allvarliga. Skillnad på komplilkation och allvarlig komplikation. 75% klarar sig däremot bra.

Nej 25 % får bestående men och det är ganska allvarligt. Inkontinens, framfall, kvinnor som inte kan ha samlag eller har smärta vid varje samlag.
  • Linnie83
    Anonym (snitt ja tack) skrev 2012-08-09 21:03:17 följande:
    Det är bättre i Sverige jämfört med många andra länder i världen men det finns mycket man skulle kunna förbättra, exempelvis det som jag skrev i förra inlägget. Sedan verkar det vara alldeles för mycket att göra för vårdpersonalen så det borde finnas mer personal inom många olika områden inom vården.

Att säga att vården är utmärkt i Sverige? Nej, det kan jag inte hålla med om. Tänk bara på alla långa väntetider om man söker sig till akutvården på sjukhusen t ex....

Långa väntetider beror på att vi söker vård för saker som primärvården kan ta hand om. Att folk inte ringer 1177 innan de åker. Ofta har man så kallad Triage där sjukast går först därför får du vänta. Visst vi behöver resurser och personal till vården. Jag skulle bli glad om jag fick mer kollegor.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 21:07:50 följande:

Långa väntetider beror på att vi söker vård för saker som primärvården kan ta hand om. Att folk inte ringer 1177 innan de åker. Ofta har man så kallad Triage där sjukast går först därför får du vänta. Visst vi behöver resurser och personal till vården. Jag skulle bli glad om jag fick mer kollegor.

Jag har ringt 1177 eller annan vårdupplysning INNAN jag åkt till akuten. Både gångerna har de sagr "åk till akuten" och då har jag gjort det. Båda gångerna på akuten har jag blivit hemskickad med "ta en alvedon och voltaren så blir det nog bra" efter x antal timmar.
Svar på tråden Föd Vaginalt !