• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:22 följande:
    Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.
    ja min bm skyddade för glatta livet men jag sprack "hela vägen" ändå. har du några fler smarta tips som alla här redan vet och har förkastat?
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:47:04 följande:

Jag betalar mer än gärna skatt. Har alltid fått den bästa vård jag kan tänka mig. I sverge har vi ett aldelses utämrkt vårdsystem där alla får vård och behandling. Komplikationer kan man tyvärr aldrig förutspå. Det är tråkigt att just du drabbats. Alla får inte komplikationer och man ser ofta till det.

många FÅR komplikationer, oavsett vilka lulliga skygglappar du trätt på dig så är det ren rakta. vi har INTE ett utmärkt vårdsystem i sverige när läkare och bm klämkäkt "jamen det är väl värt det nu när du har en gullig bebis?" som svar på mina böner om att slippa bajsa ner mig.

man kan kalkylera riskerna, och sedan ska det vara upp till den riskutsatte kroppens ägare att avgöra vad denne vill utsätta sig för.  
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2012-08-09 21:33:22 följande:
    Barnmorskan kan ju skydda perineum med händerna för att undvika sfinkterruptur. Det är ju något man kan skriva i sitt förlossnings brev. Något jag kommer skriva samt tala om att min sambo ska påminna BM under förlossningen.
    alltså... tror ni bm struntar i det annars?
  • Anonym
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-09 22:45:10 följande:
    alltså... tror ni bm struntar i det annars?

Ja med tanke på hur många fler som råkar ut för det här i sverige jämfört med i Finland och Norge.
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:58:13 följande:

Vi har det bra säg inget annat: du kan söka akuten betala 200-300 kr för att träffa doktor. Behöver du stanna kvar betalar du 80 kr per dygn får mat och medicin och är du riktigt sjuk får du sjukt dyra läkemedel och du betaltar inget extra. Får du hjärnskada innan 65 får du exempelvis rehab och låna gratis hjälpmedel vid behov. Du får göra dyra undersökningar vid inneliggande vård utan extra kostnad. Tycker du det är dåligt??

jag säger annat. jag skiter fullständigt i vad mina besök kostar mig det är bemötande och hanling jag avgör om vården är bra. du nöjer dig tydligen så länge det är billigt, bra kriterier måste jag säga. imponerande...
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-09 21:07:50 följande:

Långa väntetider beror på att vi söker vård för saker som primärvården kan ta hand om. Att folk inte ringer 1177 innan de åker. Ofta har man så kallad Triage där sjukast går först därför får du vänta. Visst vi behöver resurser och personal till vården. Jag skulle bli glad om jag fick mer kollegor.

varje grej jag ringt 1177 om har rekommenderats till akuten. varje gång, även då det varit tvärt onödigt. men ring på du...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 22:47:43 följande:

varje grej jag ringt 1177 om har rekommenderats till akuten. varje gång, även då det varit tvärt onödigt. men ring på du...

Samma här!
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2012-08-09 22:46:23 följande:
    Ja med tanke på hur många fler som råkar ut för det här i sverige jämfört med i Finland och Norge.
    grejen är att det inte alltid räcker.
Svar på tråden Föd Vaginalt !