• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Essien
    Anonym skrev 2012-08-06 23:21:54 följande:
    Jag har fött två barn vaginalt och håller väl med dig till viss del. Alltså i det att det är ju bevisat ökade risker med kirurgiskt ingrepp än vaginal födsel. Och som du skriver så har man ju mindre men efter sina vaginala födslar jag gickhem efter några timmar på båda barnen. Var uppe på benen efter ca tio minuter efter förlossningarna. Så visst är det mer smärtfritt att föda vaginalt - när allt går som det ska vill jag poängtera. Men jag förstår dem som haft traumatiska första förlossningar och kan tycka att de borde få kejsarsnitt på andra för har man varit med om ett trauma en gång så är man ju skiträdd att det ska bli så även andra gången. Så jag tycker de ska få kejsarsnitt. Men de som aldrig fött kan jag inte förstå hur de kan vara så rädda, för de vet ju inte om de kommer få en bra eller dålig förlossning redan innan. Varför förbereda sig på det värsta liksom? De flesta förlossningar går ju fint, det hör man ju alltid när folk har fött. Typ mor och barn mår fint, allt gick bra, står det ju i alla hälsningar man får i sms från BB osv.

Ja men gud ja! Klart jag är ok med att min sambo skriver "barnet mår fint men xxxxx sprack rätt igenom ändtarmen tyvärr, hon gråter floder över att inte kunna kissa utan att skrika rakt ut men är så klart glad över bebis". Hur många tror du gladeligen pratar om att de för tillfället är spruckna och för tillfället inkontinenta? Det är ngt jag inte ens skulle prata om med min mamma och mina vänner! Jag föder vaginalt när jag kan bli garanterad NOLL komplikationer. Innan dess skiter jag i att många förlossningar går bra. "det händer nog inte mig"-tänket försvann ur mitt liv samma dag jag stötte på min första livsomvälvande tragiska händelse. Och jag får hellre en infektion i ett snitt än insidan av mitt underliv hängandes på utsidan med allt vad det innebär för min livskvalitet. Man måste inte testa ngt irreversibelt för att ha rätt att vägra riskerna. Jag spelar gärna kort men jag spelar inte med min hälsa, jag har naivt gått på alldeles för många nitlotter där redan.
  • Essien

Och jag kan tillägga att jag redan upplevt en riktigt jävlig infektion i ett operationssnitt efter en bukoperation och trots det väljer jag det alternativet alla dagar i veckan framför att ha årslånga (om inte livslånga) skador i mitt underliv, ett känsligt område av kroppen jag använder flera ggr per dygn.

• Anonym
    Essien skrev 2012-08-06 23:57:18 följande:
    Ja men gud ja! Klart jag är ok med att min sambo skriver "barnet mår fint men xxxxx sprack rätt igenom ändtarmen tyvärr, hon gråter floder över att inte kunna kissa utan att skrika rakt ut men är så klart glad över bebis". Hur många tror du gladeligen pratar om att de för tillfället är spruckna och för tillfället inkontinenta? Det är ngt jag inte ens skulle prata om med min mamma och mina vänner! Jag föder vaginalt när jag kan bli garanterad NOLL komplikationer. Innan dess skiter jag i att många förlossningar går bra. "det händer nog inte mig"-tänket försvann ur mitt liv samma dag jag stötte på min första livsomvälvande tragiska händelse. Och jag får hellre en infektion i ett snitt än insidan av mitt underliv hängandes på utsidan med allt vad det innebär för min livskvalitet. Man måste inte testa ngt irreversibelt för att ha rätt att vägra riskerna. Jag spelar gärna kort men jag spelar inte med min hälsa, jag har naivt gått på alldeles för många nitlotter där redan.
  • Anonym (Polly)
    Linnie83 skrev 2012-08-06 23:06:01 följande:
    Ni som tror att jag inte bryr mig om just sex delen har fel. Det gör jag visit! Men vid ks kan man få samväxning av tarmen och organ och infektion. Infektion är det sista man vill ha som nyförlöst. Som sagt medicinsk vetenskap föredrar vaginalt och det gör jag med. Jag praktiserar detta dagligen och håller mig till forskning.

Vad praktiserar du dagligen menar du, vaginal födsel?
  • Anonym
    Anonym (broken) skrev 2012-08-06 22:22:19 följande:
    Jag hade inte fött vaginalt om jag känt till vilka komplikationer det skulle medföra.Gråter

Och då är jag långt ifrån dem som drabbats värst.
    Usch, stackars dig. Tycker synd om dig! Hade kanske också testat om inte min mamma
    hade drabbats hårt av sin förlossning med bland annat flera framfallsoperationer o annat.
    Och en svår o utdragen förlossning.

Hoppas att du kan få hjälp för dina komplikationer. Man kan opereras för framfall och inkontinens i alla fall.

kram
  • Linnie83

Polly: Jag menar att jag jobbar i vården och då får man använda sig av rekommendationer som föreslås.

• Nina 27

Har fött med både kejsarsnitt och vaginalt. Jag personligen föredrar att föda vaginalt men jag var livrädd inför den förlossningen och hade faktiskt fått kejsarsnitt beviljat pga förlossningsrädsla men jag tackade nej till det i sista stund för jag ville nog ändå försöka. Det är jag glad för idag eftersom för mig va det en helt annan upplevelse att föda vaginalt. 
    Väntar mitt fjärde barn nu och honom ska jag föda naturligt om det går såklart.
    Tycker det är upp till var och en varför de vill föda med kejsarsnitt.. skulle aldrig döma någon eller påpeka att det innebär mindre risker att föda vaginalt eftersom jag antar att de redan vet om de riskerna.  Man ska få må bra när man föder barn,oavsett vilken metod man väljer =) 

• Linnie83

Nina27: Exakt vi kan alla välja vad vi vill. Och jag tyckte du var modig som försökte föda vaginalt trotts din rädsla. Diskussionen har här varit att det är mer risker enligt många att föda vaginalt. Det finns en risk med allt och det tycker jag är viktigt att vara införstådd och inte glorifiera det ena och kasta skit på det andra.

• isolande

Nu har jag inte läst hela tråden, men svarar i ren ilska ändå...

Att föda vaginalt är ingen jävla picnic för alla!! Vissa går igenom ett trauma av utmattning, overklig smärta, spricker från Ystad till Haparanda. Min egen förlossning var en mardröm jag helst vill glömma, men jag blev inte ens skadad fysiskt efteråt. Men åka hem samma dag?!  Skulle inte tro det.... Jag var heeeelt slut, psykiskt urvriden som en trasa, med mardrömmar, ångest och jävulskap.

En fin stund efteråt, gosa i sängen med nya familjen? Nehej du, det var gråt, tandagnisslan och fullständig kaos. Klart man kunde gå...långsamt, långsamt med ett innandöme som kändes som att man skulle tappa ut det. Duscha med vatten som bränner som eld på brösten och underlivet, kissa och skita av sig själv alt med förbannad smärta, jovisst!  

Skitkul att föda vaginalt, gör det allihop..... 

• Linnie83

Jag förstår att visa har dålig erfarenhet av vaginal förlossning, men man ska inte trycka ner andra och hugga bara för det. Vem säger att det blir så för nästa. Man ska inte dra alla över en kam. Vissa mår bättre av snitt och det är en bra metod för dem av olika orsaker.

Svar på tråden Föd Vaginalt !