• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • KimPossible

Varför skulle man inte få en ordentlig anknytning till barnet vid kejsarsnitt? Ett sant trams.

Och varför i all världens dar bryr du dig om hur andra gör?

/ KP, som fött vaginalt, men inte ser vitsen med att sätta sig på höga hästar för det

• Pallas
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk.
    Vad du anser och vad vetenskaplig forskning anser överensstämmer inte. En förlossningsrädd kvinna löper högre risk att råka ut för komplikationer, det är fakta. Då blir det en medicinsk indikation som möjligen kan tala för ett snitt.
  • Pallas

Tre förlossningar:

1 vaginal - dålig anknytning
    1 kejsarsnitt - dålig anknytning
    1 kejsarsnitt - bra anknytning 

• Anonym (hoppsan)

Det är väl ingen direkt diskussion om det längre utan snarare rätt accepterat att om kvinnan är förlossningsrädd, så är det bättre att snitta än att tvinga henne att genomgå en vaginal förlossning. 

Jag kan ha svårt att föreställa mig att det går att ha ett sånt sötsug att man blir överviktig och att den enda lösningen är att operera magen istället för att äta mindre, men jag  inser att bara för att jag inte kan sätta mig in i det så innebär det inte att det inte existerar. Jag tror inte heller att läkare slösar skattemedel på onödiga operationer så jag böjer mig för expertisen. 

• enavalladom

varför skulle anknytningen mamma/barn vara dålig vid ks? det var det dummaste jag hört på länge...

• Lillis80

Jag förlöstes med ks då min dotter insisterade på att ligga i tvärläge. Inga problem med anknytningen alls! Jag fick upp henne på bröstet och vi blev aldrig separerade efter det. Dock skulle jag råda alla som kan att föda vaginalt. Mitt ks var så komplikationsfyllt att jag har ångest inför nästa barn. De skar så mycket i mig att jag alltså inte får föda vaginalt någonsin. Det är en stor sorg! Sen förlorade jag 3 liter blod under mitt ks och höll på att kvävas då spinalen tog för högt upp när de tippade mig bakåt för att få upp blod till huvudet. Jag VISSTE att jag skulle dö där och då. Ingen trevlig upplevelse alls. Och dagarna efter var inte heller speciellt bekväma :/ Jag skulle ge nästan vad som helst för att få föda vaginalt nästa gång!

• mzmaa

Varför är det större risk att barnet blir sjukt???

• Anonym

Varför skulle man bli sängliggandes i en vecka? De jag känner som har gjort ks har inte legat i en vecka. Däremot får de inte bära tungt..kateter kan du vara tvungen att ha ändå. De fick tappa mig på urin i flera dagar efter min vaginala förlosning eftersom jag inte kunde kissa själv. Inte konstigt att vissa har stor flrlossningsrädsla, eftersom de även kan bli fel å gå snett under en vaginalförlossning. Jag har hört så mycket skräckhistorier...några är: spruckit hela vägen, sprack längst urinröret å fick åka på OP direkt efter förlossningen gör att försöka rädda urinröret, en del läcker kiss å bajs, en del tappar känseln och sexlivet blir ej detsamma. Jag kan förstå de som är skittädda å vill ha planerat snitt. Det viktiga tycker jag är att de blir nogrant informerade om riskerna vid KS och vilka nackdelarna är. Man kan tex få en svår blödning å vara tvungen att ta bort livmodern. Om man trots det väljer KS är man riktigt rädd tror jag...

• Rosenöga

Det finns kvinnor som avstår från barn pga förlossningsrädsla. Visst ska man i så fall gå i någon terapi, typ aurora-grupp, men om man ändå mår psykiskt dåligt inför förlossningen är det befogat att erbjuda ks. Det är viktigare för barnet med en mamma som mår bra, än att förlosningen skett vaginalt. 

• Queenie70

Nä, jag tror jag hoppar den biten faktisk. Är supernöjd med mitt kejsarsnitt. Sövd var jag också, så killen fick tillbringa sina första timmar hud mot hud med pappan istället. Men tack för din åsikt även fast den inte direkt kryllar av fakta, utan mest av lite "hittepå"

Svar på tråden Föd Vaginalt !