• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Linnie83

Det som jag upplever är att man i denna tråd inte får tycka att vaginalt är att föredra. Tycker det e synd att man klankar ner på folk angående hur de önskar ha ett av sina livs bästa upplevelser. Hur vi nu väljer den är upp till var och en. Mamma blir man ju ändå liksom.

• PolyPond
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:43:31 följande:
    Jag tror inte någon säger just sex som ett argument till doktorn men här verkar ju folk ha det! Jag köper rädsla för komplikationer som ett argument men inte sex. Jag ser också de komplikationer som kan ske vid ks vilket inte heller kanske är trevliga. Som sagt alla har vi våra skäl till varför.
    Varför inte? Sex är otroligt viktigt för välbefinnandet och relationen för många.
  • Lapsang

TS: den man som inte vill ha sex m den kvinna som fött honom ett barn kan dra åt.. Skrev du. Bra där. För det enda vi vill är behålla mannen, att förlora vårt sexliv gör inget. Så länge han stannar är det alltså helt ok m förstört underliv. Och att det påverkar vilket förhållande som helst om den ena inte längre njuter av sex förenklar vi bort...

• Lapsang

Linnie83: nu hade jag ångest som huvudskål iofs, men om jag inte hade det hade jag tyckt att sexargumentet borde räcka, det är ju jätteviktigt för livskvaliten! Tragiskt om det är så att läkarna tycker det inte gör ngt om en kvinna inte kan njuta av sex längre!!

• Lapsang

Och skriv nu inte att det är så ovanligt, för det är det INTE!! Se statistiken jag skrev förut + kan även vittna om att jag känner ett icke oansenligt antal kvinnor som faktiskt råkat ut för det!!

• Linnie83

Lapning: Hade man sett en vaginal förlossning som en stor risk för kvinnan hade man inte tillåtit den. Komplikationer kommer med alla saker man går igenom och det tycker jag man ska vara medveten om. Det är det jag vill poängtera och att vi inte skall göra glorifiering av något av allrernativen.

• Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:58:56 följande:
    Lapning: Hade man sett en vaginal förlossning som en stor risk för kvinnan hade man inte tillåtit den. Komplikationer kommer med alla saker man går igenom och det tycker jag man ska vara medveten om. Det är det jag vill poängtera och att vi inte skall göra glorifiering av något av allrernativen.

Det är en kostnadsfråga tyvärr, Många läkare ser snitt som det bästa för mor och barn, men man har inte råd att ge alla snitt. SÅ är det.
  • Anonym
    Jag tror inte någon säger just sex som ett argument till doktorn men här verkar ju folk ha det! Jag köper rädsla för komplikationer som ett argument men inte sex. Jag ser också de komplikationer som kan ske vid ks vilket inte heller kanske är trevliga. Som sagt alla har vi våra skäl till varför.

Att du ger fan i hur ditt sexliv ser ut resten av livet säger mer om hur bra/dåligt det är. Beklagar att det är av graden som hör det lättoffrat..
  • Anonym
    Varför skulle inte rädsla för komplikationer på sexlivet kunna vara en bidragande anledning till varför man vill ha snitt?

Jag har varit utsatt för ett övergrepp och det tog MÅNGA år innan jag kunde acceptera mitt underliv igen och få ett fungerande sexliv. Det är oerhört viktigt för mig att ha ett sexliv och en sexuell identitet idag. Om jag fick ärrbildning i slidan eller smärtor i slidan vid samlag så skulle jag bli ständigt påmind om övergreppet / våldtäkten och jag skulle förlora någonting värdefullt som jag har byggt upp. Jag skulle ha mycket svårt att komma tillbaka till ett sexliv om jag drabbades av sådana skador, och min sexuella identitet är en del av vad som gör mig hel som människa.

Jag har varit trasig. Nu är jag hel. Jag vill inte förlora det bara så att ett barn ska komma till världen genom en viss öppning (någonting som barnet skiter totalt i).

Jag väljer snitt för att jag inte vill ha några fler smällar på det sexuella området. Jag vill inte ha framfall, ärrbildning eller samlagssmärtor. Utan mitt sexliv blir jag trasig igen.

Men tydligen duger det inte som anledning för vissa här. Tur att läkarna förstår i alla fall.
  • Dracarys
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:58:56 följande:
    Men snälla nån, det är väl ändå välkänt att förlossningsvården ligger ganska mycket efter övrig vård, och att kvinnor och deras underliv är mindre värda inom alla vårdsammanhang? Kejsarsnitt är dyrare och det är fortfarande ganska nytt att det är säkrare än att föda på klassiskt vis.

Vaginala förlossningar kommer för övrigt alltid att tillåtas! Många vill ju föda på det viset, trots att det är farligare, och du kan ALDRIG tvinga någon till en operation mot deras vilja. Det vore ett övergrepp som inte är av denna värld.

Patientens rätt till medbestämmande, läs på om detta. Det borde gälla även för kvinnor som är gravida.
Svar på tråden Föd Vaginalt !