• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Anonym
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-09 22:50:52 följande:
    grejen är att det inte alltid räcker.

Hur menar du?
  • Anonym (Polly)
    Anonym skrev 2012-08-09 22:53:31 följande:
    Hur menar du?
    man spricker ändå.
  • Anonym
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-09 22:56:16 följande:
    man spricker ändå.

Nej det räcker inte ALLTID, men med tanke på att i Norge och Finlad så är är det mycket färre som drabbas av sfinkterruptur (men inte 0 % såklart) och då borde man använda samma teknik som de använder, men det gör man tycvärr inte här i Sverige. Sen att de allra flesta spricker vid en vaginal förlossning är ju sant, men de allra flesta får ju inte en sfinkterruptur. Men man får väl välja, spricka i underlivet eller göra ett kejsarsnitt.
  • Meowth
    Linnie83 skrev 2012-08-09 20:47:04 följande:

Jag betalar mer än gärna skatt. Har alltid fått den bästa vård jag kan tänka mig. I sverge har vi ett aldelses utämrkt vårdsystem där alla får vård och behandling. Komplikationer kan man tyvärr aldrig förutspå. Det är tråkigt att just du drabbats. Alla får inte komplikationer och man ser ofta till det.
    Du är alltså beredd på samtliga omkostnader som anonym räknat upp kring hennes förlossning för att inte behöva betala snitt? Snitt var ju enligt dig själv så dyrt? Onödigt många får hemska komplikationer som går att förebygga. Fler borde få snitt tex för att förebygga psykiskt och fysiskt lidande. Vården är inte superb för då hade inte en rad läkare missat att jag och många andra inte kan föda barn vaginalt och bokat ett säkrare och billigare alternativ; snitt!
    It takes backbone to lead the life you want
  • Anonym (kejsarsnitt)

Måste bara komma med ett litet inlägg. 
    TS:  Om du vill diskutera kejsarsnitt vs vaginal födsel så bör du kanske ta reda på lite fakta först...

* Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka.  - Nej det blir du oftast inte, jag tex var uppe på benen och duschade dagen efter, det stramade en del i såret och jag hade lite svårt att räta på mig men man lär ju känna av en vaginal födsel oxå efterråt. Hade jag varit tvungen hade jag nog tagit mig upp samma dag redan. Och enligt min förlossningsläkare är det normalt, är man sängliggande en vecka så har det nog blivit komplikationer.

* Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna.
    -Ja, och detta är rätt ovanligt. Och det händer aldrig komplikationer vid vaginal födsel? 

* Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd!  - Sövd blir du oftast bara vid akutsnitt och då har du faktiskt ingen talan. Vägrar du kejsarsnitt då så dör troligtvis barnet, inte direkt ett alternativ. Och blir du bedövad så kan du fortfarande röra överkroppen och hålla i ditt barn utan problem.

*  Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.  - Som sagt, infektion och komplikationer kan du lika gärna få vid vaginal förlossning. Och varför skulle du inte få en ordentlig anknytning för att du gör kejsarsnitt?. Börjar anknytningen medans du försöker pressa ut barnet och sen är det kört? Stackars pappor då som aldrig har en möjliget att knyta ann ordentligt.

Sen kan jag ju tillägga att jag gjorde plannerat kejsarsnitt pga säte inte för att jag ville och tyckte själv att det var synd för jag ville hellre ha en vaginal förlossning. Mycket beroende på allt jag hört om kejsarsnitt, tex att man blir sängliggande och inte kan bära på sin bäbis osv. Men tar man reda på lite fakta så inser man att det inte riktig stämmer. 
     Tycker det är en självklarhet att man ska kunna få kejsarsnitt vid behov, och jag räknar även in rädsla där.

• Anonym (Systeryster)
    Anonym skrev 2012-08-09 22:46:34 följande:
    jag säger annat. jag skiter fullständigt i vad mina besök kostar mig det är bemötande och hanling jag avgör om vården är bra. du nöjer dig tydligen så länge det är billigt, bra kriterier måste jag säga. imponerande...

Det är alltid tragiskt att folk blir illa bemöt och eftersom vi är individer som upplevelse saker subjektivt så kan jag bara svara för mig själv. Men Jag jobbar som skuksköterska och håller mede Linnie83 att Sverige har bra vård. Sen att alla inte är nöjda är en annan sak. Men är du allvarligt sjuk lovar jag att de behandlar dig utan minsta tvekan och det ska man vara tacksam för. Vad är det som du tycker man ska göra för att få dig att bli nöjd?
  • MrsC74

Bra skrivet ovan. Kan tillägga att man inte blir sövd vid akuta snitt heller. Det är oftast bara vid sk katastrofsnitt. Då är det stor fara för mamman och barnets liv. Ja då sövs man alltid.

• Anonym (snitt ja tack)
    Anonym (Systeryster) skrev 2012-08-10 08:52:00 följande:

Det är alltid tragiskt att folk blir illa bemöt och eftersom vi är individer som upplevelse saker subjektivt så kan jag bara svara för mig själv. Men Jag jobbar som skuksköterska och håller mede Linnie83 att Sverige har bra vård. Sen att alla inte är nöjda är en annan sak. Men är du allvarligt sjuk lovar jag att de behandlar dig utan minsta tvekan och det ska man vara tacksam för. Vad är det som du tycker man ska göra för att få dig att bli nöjd?
    Förstår att man inte kan kritisera sitt jobb (arbetsplats) på nätet, särskilt inte om man inte är anonym som vissa inte är här. Det hade jag inte heller gjort.

Allvarligt sjuka ex. cancerpatienter får ibland vänta oväntat länge på att exempelvis strålbehandling ska påbörjas för det är många i kö. Det är väl inte att få bra behandling på direkten när man är allvarligt sjuk?
  • Anonym (Systeryster)
    Meowth skrev 2012-08-10 06:22:15 följande:
    Du är alltså beredd på samtliga omkostnader som anonym räknat upp kring hennes förlossning för att inte behöva betala snitt? Snitt var ju enligt dig själv så dyrt? Onödigt många får hemska komplikationer som går att förebygga. Fler borde få snitt tex för att förebygga psykiskt och fysiskt lidande. Vården är inte superb för då hade inte en rad läkare missat att jag och många andra inte kan föda barn vaginalt och bokat ett säkrare och billigare alternativ; snitt!
    It takes backbone to lead the life you want

Man gör alltid dn bedömning och den har olika kriterier som Linnie83 beskriver. Det är inte riskfritt att föda barn på något vis och det ska man vara medveten och enligt studuier är det bevisat att en vaginal förlossning har mindre risker för både moder och barn. Det studier har påvisat kan vi inte ändra på även om vi vill så gärna önskar. Visst det uppstår komplikationer vid vaginal förlossning och ingen har påstått något annat men det anses vara något förödande. Sen upplever vi en komplikation olika beroende på hur vi själva hanterar saker såkallad coping förmåga.
  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (snitt ja tack) skrev 2012-08-10 08:59:08 följande:
    Förstår att man inte kan kritisera sitt jobb (arbetsplats) på nätet, särskilt inte om man inte är anonym som vissa inte är här. Det hade jag inte heller gjort. Allvarligt sjuka ex. cancerpatienter får ibland vänta oväntat länge på att exempelvis strålbehandling ska påbörjas för det är många i kö. Det är väl inte att få bra behandling på direkten när man är allvarligt sjuk?

Att vara kritisk till sin arbetsplats innebär för mig att vilja förbättra det man jobbar med för min del. Jag väljer att vara anonym då jag följt tråden och ser hur folk tänker angående saker. Att man får vänta för behandling av cancer påvisar ju att ett ökat behov av vård finns. Men nu syfta jag på akut intensiv vård i form av Iva och hjärtsjukvård, samt stroke där minuter spelar in och där får du vård med en gång.
Svar på tråden Föd Vaginalt !