• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Linnie83

Polly: Jag skriver bara min tanke. Sen väljer man hur man gör. Jag menar att jag tycker mer hjälp borde erbjudas gravida för att hjälpa dem att må bättre. Måste vara fruktansvärt att gå och vara rädd för något. Hade det varit jag så hade jag mer än gärna tagit emot hjälpen. Men vill man inte så vill man inte och då ska man ju självklart snittas. Jag är exempelvis rädd för att bli stucken i ryggen och vill absolut inte det. Är rädd för den nålen och vad som kan hända om något går fel. Men jag inser att jag kanske måste och då hoppas jag få stöd med det. Men vi är olika.

• Anonym (Vilken tur.)

Att vi har möjligheten att bestämma själv. Vilken tur att man kan rädda liv på barn (och mödrar) som inte lyckas komma ut vaginalt. Jag har hört de som bara rest sig från operation också, och kollat på andra mammor som fått sitta på en dyna och inte alls kan förstå att de utsatt sig för att föda "naturligt". 

Jag födde vaginalt och utan bedövning, som förstföderska hade jag inte en spricka, var som vanligt bara timmar efter förlossningen utan egentlig smärta. Alltså en helt fantastisk upplevelse, om än förlossningen gjorde förbannat ont. En i mammagruppen fick akut snitt, fick infektioner gång på gång, tog veckor innan hon var återställd..  

MEN vilken himla tur att dom kommer ut, på ett eller annat vis.    

• Lapsang

Men det är ju det som är det upprörande, att man INTE får välja själv. Snitt kan man KANSKE få, men kan bli nekad. Förstår inte varför man måste testa vag först, om man läst på om riskerna o inte vill ta dem borde räcka. Annars kan det ju vara försent, då kan ju det man är rädd för redan hänt!

• Lapsang

Terapi: du frågade vilken rädsla som är befogad och vem som bestämmer det. Helt enkelt funkar det så att personen ifråga själv måste tycka rädslan tar över för mkt och vara motiverad att utmana den. Vid fobier inser man ju att man är rädd för ngt som inte alls är så farligt som det känns. Vid tvångssyndrom är det vanligare att man är lite osäker på om rädslan är överdriven eller inte, men för att man ska erbjuda terapi (KBT), krävs ju att personen VILL bli kvitt rädslan och tycker den eller ritualerna tar över livet för mkt. Allt annat vore oetiskt och skulle inte fungera.
    Samma sak borde gälla förlossningsrädsla. Den som själv tycker rädslan är överdriven givet de medicinska rekommendationerna och vill komma över den bör erbjudas hjälp m det. Den som anser att rädslan är befogad och anser att snitt är att föredra för dem borde få snitt, utan att ifrågasättas av personalen.
    Klart det blir dyrare men allt annat är inhumant!!

• Meowth
    Linnie83 skrev 2012-08-07 17:20:07 följande:
    Rädsla är rädsla och det har vi alla med oss. Men jag tycker att man ska få stöd och hjälp att bearbeta känslor. Det är en viktig uppgift för vården som den brister i. Jag blev påhoppad personligen när jag ansågs inte bry mig om mig själv bara för att jag troligen föder vaginalt. Självklart är jag medveten om risker vad jag ger mig in på och det väljer jag att ta. Det handlar inte om uppoffring för min del. Jag önskar mig ett barn och det ska Komma ut mitt och jag vill uppleva det härliga många har beskrivit för mig. Men alla delar inte min önskan och vilja och det med all respekt.

År 2012 borde kvinnor tas mer på allvar angående deras egen kropp. Läkare borde inte missa kvinnan som uppenbart inte bör föda vaginalt och bm ska inte förringa blivande mödrars åmgest inför förlossningen. Jag önskar dig all lycka till men tyvärr finns många som ångrar sig efter vaginal födsel, hur än vårdpersonalen rekommenderar det. Jag skulle tro att landstingen vinner på fler snitt istället för x antal samtal och undersökningar tex efter bäckenmätning där de tror att allt ska gå bra.

Vaginalt försök i dryga dygnet samt akut eller urakut snitt vs planerat snitt från första stund. Vilket lönar sig bäst?

Tänk en lugn havande genom hela graviditeten istället för lidande och ovisshet etc fram mot slutet...vilket ger bäst resultat och vad är humant?
    It takes backbone to lead the life you want
  • Anonym
    Anonym (omföderskan) skrev 2012-08-07 21:58:08 följande:
    Om man är förstföderska tycker jag det är lite märkligt att man får snitt för att man är rädd, man vet ju inte vad det innebär. Jag tycker faktiskt inte vi skattebetalare ska bekosta det.

Det är ingen lek att föda vaginalt eller att snittas. Många verkar tro att snitt är en enkel utväg.

Jag hoppas kunna föda vaginalt igen, men måste jag snittas är inte det nån katastrof heller.

Men det är bättre att bekosta alkisar som supt sig själva till skrumplever? Eller de som röker friviilligt och behöver sjukvård? Eller betala bidrag för de som "inte orkar" arbeta. Lägg ner nu va??

Kvinnor föder barn till världen, det är något som borde prioriteras inom vården!!     
  • Essien
    Anonym skrev 2012-08-07 21:54:33 följande:
    Du till exempel

Jag är varken sprucken eller inkontinent och här är jag anonym. Skulle då aldrig skicka runt den ingen till vänner och bekanta. Bara jag levde skulle jag nog hellre skriva att "alla mår bra" istället och sedan grina ögonen ur mig ensam...
  • Anonym
    Om man är förstföderska tycker jag det är lite märkligt att man får snitt för att man är rädd, man vet ju inte vad det innebär. Jag tycker faktiskt inte vi skattebetalare ska bekosta det. Det är ingen lek att föda vaginalt eller att snittas. Många verkar tro att snitt är en enkel utväg. Jag hoppas kunna föda vaginalt igen, men måste jag snittas är inte det nån katastrof heller.

Sluta snacka skit om vad du vill betala för med skattepengar. Du betalar redan för nya sprutor till knarkare, fester för pompösa ministrar, lägenhetsfusk och annat skit, men där står du inte på någon barrikad och gastar? Tur att man får välja snitt om man vill och att sådana som du ändå inte lyssnas på. Är du lika intresserad av andra kvinnors underliv och vad de använder dem till i övrigt?
  • Dracarys
    Om man är förstföderska tycker jag det är lite märkligt att man får snitt för att man är rädd, man vet ju inte vad det innebär. Jag tycker faktiskt inte vi skattebetalare ska bekosta det.

Det är ingen lek att föda vaginalt eller att snittas. Många verkar tro att snitt är en enkel utväg.

Jag hoppas kunna föda vaginalt igen, men måste jag snittas är inte det nån katastrof heller.
    Oavsett om man är förstföderska eller inte så kan man faktiskt göra en riskbedömning och man kan veta hur bra man skulle hantera olika typer av komplikationer.

För mig så ÄR snitt en enkel utväg. Det innebär ett mindre fysiskt och psykiskt trauma. Varför i all världen skulle jag jobba för att få den svåra vägen? Snitt ÄR lättare för mig. Det vet jag med 100% säkerhet utan att ha vare sig opererats eller fött barn. Mentalt så likställer jag en förlossning med en våldtäkt. Det är någonting som jag aldrig vill genomgå. Det vet jag lika säkert som jag är 100% säker på att jag inte vill genomgå att bli rövknullad av 20 HIV-smittade knuttar.
  • Magdalena82
    Lolli82 skrev 2012-08-06 18:26:56 följande:
    Ts vad vill du? Att jag ska ha såligt samvete och känna mig dålig som inte har ett psyke som fixar en förlossning? Du behöver inte ge mig fakta, det är inte det det handlar om. Som jag skrev var löftet om ett snitt min chans att få barn. Jag känner mig redan sämre än alla supermorsor som klämmer ut sina barn som om det vore hur enkelt som helst. Du behöver inte hålla på... Om du inte förstår så ska du inte lägga dig i andras beslut.

Ditt barn kommer ha en mamma som tänker innan handling. Det är mer än man kan säga om TS barn. Bara en sån sak. Du är inte sämre än någon som föder vaginalt och att föda vaginalt gör en automatiskt inte till någon supermorsa utan problem som TS tycks tro. Jag är övertygad om att både du och ditt barn kommer må jättebra!
Svar på tråden Föd Vaginalt !