• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Skit i det du
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 21:12:49 följande:
    Och jag har inte fött barn men är i v14 och kommer att föda vaginalt. för jag är inte rädd för något som är helt naturligt.

Kanske bör du förbereda dig på att du inte alls kommer föda vaginalt. Då blir chocken kanske lite mindre om nåt går snett?
    För sånt där vet man aldrig.

Vad fint att du inte är rädd. Jag hoppas att du spenderar resten av din graviditet med att träna empati och förståelse för andra.
    Att inte kunna sätta sig in i andras situation är ganska vidrigt. Man måste väl inte förstå men å andra sidan så skapar man inte sådana här trådar. Du hade lika gärna kunnat googla så hade du fått reda på massor.

Att kunna förstå andras behov osv är ganska viktigt om man ska ha en liten bebis att ta hand om.
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Skit i det du
    Pallas skrev 2012-08-02 18:53:03 följande:
    Jag har ingen sprucken muff efter min vaginala förlossning, däremot har jag bestående men efter mina snitt. 

Jag håller inte med TS, men jag håller inte heller med dig. Det finns inga sådana förenklingar som du beskriver. Det är fakta att risken för förlossningsdepression och anknytningsproblem ökar om man separeras från sitt nyfödda barn en längre stund. Det betyder ju inte att det drabbar alla, men det finns statistisk signifikans.
    Nu beskrev jag min upplevelse grovt. Det finns en ganska mörk baksida men den tänker jag inte sitta här och lipa ut.

Vad jag gissade var att TS fått så hemsk muff efteråt att hon helt enkelt var så bitter. Men jag hade fel.

Det finns massor av förenklingar, jag upplevde inget av det som TS beskriver, hur svårt kan det bli?

En förlossningsdepression är inget att bry sig om, den går över på ett par år. Så varför grina över det?
    Det är iaf så jag blivit bemött efter vårt helvete.
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Pallas
    Skit i det du skrev 2012-08-02 23:55:52 följande:
    En förlossningsdepression är inget att bry sig om, den går över på ett par år. Så varför grina över det?
    Det är iaf så jag blivit bemött efter vårt helvete.
    Har också blivit bemött så. Det suger.
  • Anonym (emma)

Alltså vad fan är det här???? Ska okända människor tala om hur andra människor ska föda sina barn??? Jag har fött 2 barn. Efter första förlossningen var jag så in i bomben rädd inför att föda igen. När jag blev gravid med mitt andra barn krävde jag nästan snitt för min rädsla. Fick gå i samtal som tyvärr inte funkade men blev aldrig beviljad något snitt.. så jag fick fixa att föda mitt barn vaginalt, efter förlossningen var jag oerhört stolt över mig själv att jag klarade det. Något som i min värld känns onaturligt känns naturligt för andra. Paniken och rädslan jag kände under min sista förlossning önskar jag inte ens min värsta fiende. Så alla ni som ska hävda er vilket sätt att föredra när man föder sitt barn, back off och håll käft! Människor tänker och funkar olika - bara att vänja sig!

• Jajja87

Oj blev nåt konstigt hade ju inte skrivit klart..

Mitt första barn hade apgar 9-10-10 och mitt andra barn hade 10-10-10, alltså - dem mådde perfekt och inget kunde ha varit bättre. jag har haft min bebis hos mig hela tiden och båda snitten har varit en fantatiskt häftig upplevelse.
    Sluta bry dig om hur andra föder sina barn ;)

• susieq82

men jisses, din tråd säger ganska mycket om vilken LITEN kunskap du har ang att bli snittad....

Men visst slå dig för bröstet för att du fött på "riktigt". Grattis till det! 

• Lolli82

Oj du vet verkligen inte vad du pratar om. Den skräck jag kände inför att föda barn är inget man pratar så lätt om! Du har ingen aning om vad jag känner och varför jag inte vill föda vaginalt!!! Det var en läkare som bedömde att det bästa för mig och barnet var att göra snitt! Att föda med en extrem rädsla eller skräck gör att mamman går med ångest i nio månader inför förlossningen, undrar om det gör att anknytningen blir fel?!?! Förlossningen blir ner traumatisk om man är rädd och det medför fler risker för barnet om mamman lider av extrem rädsla!

Vad vet du om att knyta an till barnet vid snitt??? Jag älskar mitt barn precis som du älskar ditt!! Har längtat efter henne, bärt henne i magen och hört hennes skrik för första gången innan jag fick henne på mitt bröst!

Ett kejsatsnitt är det säkraste sättet att födas för barnet! Det finns fakta och forskning som visat på det! Man kan vända på det hela och säga att vi kvinnor som gör kejsarsnitt tar en extra risk för att våra barn ska födas säkert.

Du borde skämmas som tycker och tänker utan att veta hur det ligger till. Du sårar personer som redan mår dåligt över att inte känna sig som en bra mamma som inte vågar föda och som ständigt blir ifrågasatt och mottalad av andra kvinnor!

• Anonym (varför snitta?)
    susieq82 skrev 2012-08-03 08:52:36 följande:
    men jisses, din tråd säger ganska mycket om vilken LITEN kunskap du har ang att bli snittad....

Men visst slå dig för bröstet för att du fött på "riktigt". Grattis till det! 
    Vart står det att jag "fött barn på "riktigt" ?????
    Lolli82 skrev 2012-08-03 10:29:15 följande:
    Ett kejsatsnitt är det säkraste sättet att födas för barnet! Det finns fakta och forskning som visat på det! Man kan vända på det hela och säga att vi kvinnor som gör kejsarsnitt tar en extra risk för att våra barn ska födas säkert.

Du borde skämmas som tycker och tänker utan att veta hur det ligger till. Du sårar personer som redan mår dåligt över att inte känna sig som en bra mamma som inte vågar föda och som ständigt blir ifrågasatt och mottalad av andra kvinnor!
     Det finns också forskning som visar på ökade risker för barnet.
    Jag tänker inte skämmas för att jag undrar varför dem vill utsätta sig för de risker som kommer med ett kejsarsnitt. EXAKT VAD är det som är sårande i min fråga? Du skriver ju själv att det är en extra risk. Om du mår dåligt över att du inte vågar föda så rekommenderar jag att du själv tar tag i det och slutar beskylla främmande människor på nätet för din dåliga självkänsla. Sluta ta åt dig av något som inte ens är kritik utan en undran. Jag har aldrig skrivit att de som får kejsarsnitt är dåliga mammor. 
  • Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 11:43:48 följande:
    Vart står det att jag "fött barn på "riktigt" ????? Det finns också forskning som visar på ökade risker för barnet.

Jag tänker inte skämmas för att jag undrar varför dem vill utsätta sig för de risker som kommer med ett kejsarsnitt. EXAKT VAD är det som är sårande i min fråga? Du skriver ju själv att det är en extra risk. Om du mår dåligt över att du inte vågar föda så rekommenderar jag att du själv tar tag i det och slutar beskylla främmande människor på nätet för din dåliga självkänsla. Sluta ta åt dig av något som inte ens är kritik utan en undran. Jag har aldrig skrivit att de som får kejsarsnitt är dåliga mammor. 

Problemet är inte att du frågar nÅt utan att du hävdar massa felaktiga saker som nån slags grund till ditt ställningstagande till att det bästa är att föda vaginalt !
Svar på tråden Föd Vaginalt !