• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • fridaniklasson

Ja fick hålla min son direkt efter kejsarsnittet, å ha han på uppvaket..... Katetern tog dom ut när bedövningen släppt. . Ska nog göra snitt igen denna gång. Men vill gärna föda normalt oxå men svanskotan gick sönder Me första barnet så va sängliggande i två veckor, kunde inte hålla min son, direkt ja rörde mej gjorde de så ont så ja grät.... Så har lite å fundera på denna gång.

• Anonym

Knappt någon verkar läsa vad som står och tillfrågas i TS, av de som svarat.
    Verkar ha hittat ett ord och dragit igång på det, utan någon form av ordförståelse.

*suck*
    (dubbel bemärkelse)

• hlie
    fridaniklasson skrev 2012-08-04 08:58:37 följande:
    Ja fick hålla min son direkt efter kejsarsnittet, å ha han på uppvaket..... Katetern tog dom ut när bedövningen släppt. . Ska nog göra snitt igen denna gång. Men vill gärna föda normalt oxå men svanskotan gick sönder Me första barnet så va sängliggande i två veckor, kunde inte hålla min son, direkt ja rörde mej gjorde de så ont så ja grät.... Så har lite å fundera på denna gång.
    Jag vet ju att läkarna och BM är ganska på, att man ska föda vaginalt. 
    Men om man verkligen är rädd för det. Och känner som sagt att man
    inte skulle klara av det, hur får man fram det på bästa sätt ?
    jag vill inte bli tvingad till något, som jag verkligen har ångest över.

• sskstud3nt3n

Jag önskar jag kunde föda fram ett barn, men dessvärre har jag ett yttepytte bäcken som inte kan få fram ett barn som väger mer än 2800. har två barn som vägde 4200 och 3780 så det gick inte.

Första barnet fick jag inte träffa först på kvällen ca tio timmar efter snittet. kände inte ett smack kärlek till henne :( det tog mig ett halvår att börja tycka om henne på riktigt. Något jag mår dåligt av än idag faktiskt.
    Hela den förlossningen var hemsk. Tre dagar av pinvärkar, förlorade 2.5 liter blid och var död i två minuter.

• Anonym (Polly)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    Anonym skrev 2012-08-04 09:17:57 följande:
    Verkar ha hittat ett ord och dragit igång på det, utan någon form av ordförståelse.

*suck*
    (dubbel bemärkelse)
    det här är frågan i TS.
    inte konstigt att folk drar igång på såna dumheter.
    Anonym skrev 2012-08-04 09:17:57 följande:

*suck*
    (dubbel bemärkelse)
    Ah jag vet. Jag orkar typ knappt svara folk här längre. Men visst. Jag har blivit knäppt på näsan, tillrättavisad och dömd för att jag inte är lika duktig som alla andra här i tråden på att uttrycka mig. Har dessutom fått försvara mig när folk anklagar mig för massa konstiga saker som jag aldrig sagt. Därför fick jag skriva min andra kommentar i TS.
  • Anonym

Jag är själv jätte nöjd med mitt beslut om att föda med ks. Delvis pga medicinska orsaker och delvis pga rädsla att barn skulle få syrebrist under en vaginal förlossning.

Många av de saker som står i din ts, några stämmer som tex att det finns en infektionsrisk med kateter. För mig övervägde dock de positiva sakerna med ks.

• Anonym (Polly)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 17:27:55 följande:
    Ah jag vet. Jag orkar typ knappt svara folk här längre. Men visst. Jag har blivit knäppt på näsan, tillrättavisad och dömd för att jag inte är lika duktig som alla andra här i tråden på att uttrycka mig. Har dessutom fått försvara mig när folk anklagar mig för massa konstiga saker som jag aldrig sagt. Därför fick jag skriva min andra kommentar i TS.
    din andra kommentar om att din 1:a TS var ogenomtänkt och du hade fel?
    Anonym (Polly) skrev 2012-08-04 18:03:42 följande:
    din andra kommentar om att din 1:a TS var ogenomtänkt och du hade fel?
    eeeh va ? 

Jag kanske inte är lika bra som alla andra på att uttrycka mig när jag skriver. Uppenbarligen. Dessutom hade jag hört från många olika håll att kejsarsnitt var ungefär som jag beskriver det och nu har ni i arga ordalag förklarat för mig att jag har fel fel fel. Massa massa fel, Så. Min TS var inte ogenomtänkt men kanske dumt formulerad. Jag hade tydligen fel på VISSA punkter men det visste jag ju inte när jag skrev den eller hur?

Men däremot har ni i tråden läst in massa saker som JAG INTE SAGT. och därför ville jag förtydliga det. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 19:00:27 följande:
    eeeh va ? 

Jag kanske inte är lika bra som alla andra på att uttrycka mig när jag skriver. Uppenbarligen. Dessutom hade jag hört från många olika håll att kejsarsnitt var ungefär som jag beskriver det och nu har ni i arga ordalag förklarat för mig att jag har fel fel fel. Massa massa fel, Så. Min TS var inte ogenomtänkt men kanske dumt formulerad. Jag hade tydligen fel på VISSA punkter men det visste jag ju inte när jag skrev den eller hur?

Men däremot har ni i tråden läst in massa saker som JAG INTE SAGT. och därför ville jag förtydliga det. 
    vilka saker har du inte fel i då?
Svar på tråden Föd Vaginalt !