• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Frokenpilla

Jag förstår inte det här behovet av att generalisera. Det är kul att du och dina bekanta är nöjde med sina förlossningar och förhoppningsvis ska det ju gå bra, då meningen är att barnet ska ut den vägen. 

MEN, det förekommer komplikationer även vid vaginala förlossningar, framförallt sådant som inte lyfts fram så mycket, framfall, inkontinens, att man spricker, att barnet får syrebrist och många fler!

Kan vi konstatera att vad man än väljer eller hur det än blir, så är det aldrig helt riskfritt att få barn och det finns garanterat för och nackdelar med båda sätten, precis som med amning och flaskmatning! så, kan vi sluta klanka ner på varandra och acceptera var och en?

Jag tycker rädsla är en fullgod orsak till att få ett snitt. Varför ska man utsättas för plågor i onödan? Och vart drar man gränsen i så fall?  

Kan tänka mig att man i så fall inte behöver få bedövning vid en förlossning heller, då det inte är naturligt, eller? Varför skulle fysisk smärta vara en större anledning än psykisk smärta att utsätta barnet för massa risker under förlossningsförloppet?

Vi är alla olika, vi känner olika, våra kroppar är olika, vi tänker olika och alla förlossningar är helt olika.
    Sköt dig själv och skit i andra. 

Queenie70 skrev 2012-08-03 11:48:19 följande:
    Problemet är inte att du frågar nÅt utan att du hävdar massa felaktiga saker som nån slags grund till ditt ställningstagande till att det bästa är att föda vaginalt !
    Om du läser trådstarten så ser du att jag skriver "Varför vill man utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär?" För mig är det en mardrömsstart. Allt jag hört om snitt och hur det känns får mig att tänka att det inte kan finnas någon rädsla som är så stark att man frivilligt vill opereras.

Om människan var menad att födas genom snitt skulle vi väl inte ha en slida? 
    Frokenpilla skrev 2012-08-03 11:50:50 följande:
    Jag förstår inte det här behovet av att generalisera. Det är kul att du och dina bekanta är nöjde med sina förlossningar och förhoppningsvis ska det ju gå bra, då meningen är att barnet ska ut den vägen. 

MEN, det förekommer komplikationer även vid vaginala förlossningar, framförallt sådant som inte lyfts fram så mycket, framfall, inkontinens, att man spricker, att barnet får syrebrist och många fler!

Kan vi konstatera att vad man än väljer eller hur det än blir, så är det aldrig helt riskfritt att få barn och det finns garanterat för och nackdelar med båda sätten, precis som med amning och flaskmatning! så, kan vi sluta klanka ner på varandra och acceptera var och en?

Jag tycker rädsla är en fullgod orsak till att få ett snitt. Varför ska man utsättas för plågor i onödan? Och vart drar man gränsen i så fall?  

Kan tänka mig att man i så fall inte behöver få bedövning vid en förlossning heller, då det inte är naturligt, eller? Varför skulle fysisk smärta vara en större anledning än psykisk smärta att utsätta barnet för massa risker under förlossningsförloppet?

Vi är alla olika, vi känner olika, våra kroppar är olika, vi tänker olika och alla förlossningar är helt olika.
    Sköt dig själv och skit i andra. 
    Men läs mina inlägg. Jag har inte klankat !
  • Anonym

Visst är snitt kanske inte det optimala för barnet i många avseenden, men man undkommer risken med allvarliga komplikationer som syrebrist vid förlossningen vid ks. Vid ett samtal med min spec.bm nyligen sa hon att det är större risker för mamman vid ett ks (framförallt om man är i högriskgruppen för att få propp) men mindre risker för allvarliga komplikationer för barnet. 

• astro

Du kanske  borde skaffa dig en mer realistisk bild av riskerna kring ks innan du startar en tråd som är så här tvärsäker.

Jag snittades igår (planerat, av medicinska skäl) och jag är inte medtagen alls idag. Inget fel på anknytningen, inga fel på något alls faktiskt utan att man ju inte får lyfta tunga saker. Men jag kan gå, böja mig, byta på bebisen, jag har faktiskt haft en snabbare återhämtning är efter fyra av mina fem vaginala förlossningar. 

Nu är ju jag bara ETT exempel men de problem du räknar upp är inte alls så vanliga som du tycks tro. Kolla in statistiken själv så får du se.

Att vården avråder från ks har många skäl. Delvis kostnaderna. Min specläkare sa rakt ut att talar man om stora komplikationer, då är snitt alltid farligare för mamman och mindre farligt för barnet än en vaginal förlossning. 

• Inteutanproblem

Ett planerat snitt har flerfallt färre komplikationer än vaginalt. Så är det helt enkelt. Bemödar man sig kolla upp detta så kan man inte komma till någon annan insikt.

Att föda barn vaginalt är naturligt!

Jaha? Att dö i cancer är också naturligt, sluta gå emot naturen! Jäkla hyklare. Helt stört att man inte förstår att barnafödande också moderniserats, som sagt ett planerat snitt är bättre för både kvinnan och barnet. Akut snitt är AKUT! Dvs det är en fråga om liv eller död, tro fan marginalerna för komplikationer ökar under en sådan kompromiss - dock fortfarande mindre risk för komplikation än vaginalt.

Alla har inte lust att ta risken att sexlivet kommer bli lidande för resten av deras liv, eller ta flera år att reparera. Detta är vanligt! Du vill väl inte bli ofrivillig nunna bara för att du skaffat barn? Eller avsexualiserad där du har samlags smärtor och annat jox att se fram emot... Bittra svärmor kanske är just bitter pga en sån här sak? Hon kan inte nuppa ordentligt och blir sur och vresig över att tvingas nöja sig med patetiska argument om att det finns så mycket annat fint här i livet. Att barn är en gåva. Barn växer upp, men din vagina kanske aldrig någonsin blir normal igen. Kul liv.

• hlie

Man är mest rädd för att inte veta vad som är bäst, när man aldrig gjort sånt förr. 
    Och även vad som är för och nackdelar med både delarna.
    jag själv skulle helst vilja göra kejsarsnitt, enbart för att jag är rädd
    att ja inte skulle klara av smärtan. Och därav att de skulle bli komplikationer ( stavning ) för det. 
    Men samtidigt vet man ju att det spelar ingen roll vad man går igenom där,
    för man vet att det allt, är värt det!
    antar jag.  

• Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 12:35:44 följande:
    Om du läser trådstarten så ser du att jag skriver "Varför vill man utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär?" För mig är det en mardrömsstart. Allt jag hört om snitt och hur det känns får mig att tänka att det inte kan finnas någon rädsla som är så stark att man frivilligt vill opereras.

Om människan var menad att födas genom snitt skulle vi väl inte ha en slida? 

Ja och med det sagt så har du ku gjort nåt slag konstaterande som inte är em fråga . Det är DIN åsikt inget fakta som du lägger fram det som. Dessutom kryddat med massor av felaktigheter . Tror inte alls att ditt syfte med tråden. Var att ställa en öppen fråga, utan mycket mer att tala om för andra att de borde tycka som dig . Hursomhelst så hoppas jag nu att när du fått massa à

SVar på din "fråga" att du fått lite perspektiv på saken .
Svar på tråden Föd Vaginalt !