• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • lillajag82

Jag har erfarenhet av bägge och skulle jag välja igen så tar jag absolut en vaginal förlossning. Jag hämtade mig snabbt. Mkt snabbare än ks. Men jag va ändå uppe samma kväll och fick hjälp upp på toaletten. Det var inte tal om att jag skulle ha katetern längre än några timmar.
    Nä vaginalt helt klart!!

Det finns många olika åsikter och man kan bara utgå från sig själv.

• Konvaljen

Wow! Jag har fött två barn med snitt och har varken fått infektion i såret, fått uppsprättade inre organ eller legat på sjukhus en vecka. Jag har heller inte haft problem med anknytningen, och hör och häpna, jag kunde både duscha och använda en vanlig toalett samma dag.

Dessutom TS så har du fel, forskning visar tydligt att ett planerat kejsarsnitt är det absolut säkraste sättet för barn att födas på.

• Pallas
    Skit i det du skrev 2012-08-02 14:30:59 följande:
    Oj då.. Blir man sängliggandes en vecka efter ett KS?

Lite immobil men kanske är mer rätt ord?

Kateter? Jaa, men det är ju inte en hel vecka..

Jag var uppe och gick 45 min lång promenad dagen efter till min son som då låg på neo. Hade inte tid att vänta på slöa uskor skulle skjutsa mig i de där hemska rullstolarna *s*

Mig veterligen så får man ha med sig sin bebis till uppvaket där man hamnar efter ett snitt.
    Att du blir sövd vid ett planerat snitt tror jag iaf är ovanligt.
    Det är väl mer vid katastrofsnitt?

För mig tog det över 6 timmar innan jag fick hålla min bebis pga hans häslotillstånd.

Så man kan inte bli klippt och allt möjligt i underlivet och få infektion menar du? Vaginalt går alltid bra?

Jag fick ta en dusch samma dag jag blev uppskuren. Och jag inbillar mig att vi myst om inte vår bebis hamnat som sagt på just neo.

Vart får du uppgifterna ifrån att ett barn riskerar bli sjukt av snitt? Låter ju fruktansvärt!

Mitt var förvisso inget planerat snitt utan ett akutsnitt för att rädda min bebis som höll på att dö.
    Men jag upplever det inte som SÅ hemskt som du framställer det TS.
    Jag vägde vid tillfället för snittet dessutom 140 kg. Men inga blodproppar =)

Mitt i allt elände så har jag det vackraste ärret på min kropp, mitt snitt.
    Vad har du liksom? En söndersprucken muff?
    Jag har ingen sprucken muff efter min vaginala förlossning, däremot har jag bestående men efter mina snitt. 

Jag håller inte med TS, men jag håller inte heller med dig. Det finns inga sådana förenklingar som du beskriver. Det är fakta att risken för förlossningsdepression och anknytningsproblem ökar om man separeras från sitt nyfödda barn en längre stund. Det betyder ju inte att det drabbar alla, men det finns statistisk signifikans.
  • yodi

är själv snittad tre gånger pga att bebisarna har legat i säte (medecinsk orsak)
    men känner att jag vill komentera lite här.

för det första blir man inte sängbunden i en vecka, jag har varit uppe och gått samma dag, katetern har inte sutit i så länge den heller.

vistelsen på sjukhuset har inte varit lång den heller, har inte heller fått vare sig blodpropar eller infektion i såren.

• MickeNike
    TheFamily skrev 2012-08-02 11:08:56 följande:
    Oj sjukt provocerande tråd.
    Varför måste FL vara ett forum där vi gör allt för att ge varandra dåligt samvete??
    Låt alla ta sina egna beslut och skit i hur andra gör!
  • Anonym (varför snitta?)

Oj, jag har fått fler svar än vad jag trodde. Kan givetvis inte svara på alla men ok, jag ger mig. Man är väl inte sängliggande en vecka då. Det var i alla fall vad jag hade hört. Och nej jag menar inte att snittade går på en specialtoalett, jag menar att om du föder vaginalt har du inte kateter som man har när man snittas. Och det finns visst högre risk för barnet att få tex astma efter ett kejsarsnitt. Och jag har hört om massor som inte alls fått ha barnet med sig på uppvaket utan fått träffa det när dem kommer till bb och det kan skapa anknytningsproblem. till skillnad från när du föder vaginalt och får upp barnet på bröstet direkt.

Jag menar inte att klanka ner på rädda. Jag menar att om du är rädd så kan du ju gå i terapi så att man slipper bli rädd. Och nej jag är inte inavlad, jag förstår inte varför någon vill utsätta sig för alla de risken som kommer med ett kejsarsnitt och därför frågar jag. För att förstå.

Och jag har inte fött barn men är i v14 och kommer att föda vaginalt. för jag är inte rädd för något som är helt naturligt.

• La Lola
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 21:12:49 följande:
    Oj, jag har fått fler svar än vad jag trodde. Kan givetvis inte svara på alla men ok, jag ger mig. Man är väl inte sängliggande en vecka då. Det var i alla fall vad jag hade hört. Och nej jag menar inte att snittade går på en specialtoalett, jag menar att om du föder vaginalt har du inte kateter som man har när man snittas. Och det finns visst högre risk för barnet att få tex astma efter ett kejsarsnitt. Och jag har hört om massor som inte alls fått ha barnet med sig på uppvaket utan fått träffa det när dem kommer till bb och det kan skapa anknytningsproblem. till skillnad från när du föder vaginalt och får upp barnet på bröstet direkt.

Jag menar inte att klanka ner på rädda. Jag menar att om du är rädd så kan du ju gå i terapi så att man slipper bli rädd. Och nej jag är inte inavlad, jag förstår inte varför någon vill utsätta sig för alla de risken som kommer med ett kejsarsnitt och därför frågar jag. För att förstå.

Och jag har inte fött barn men är i v14 och kommer att föda vaginalt. för jag är inte rädd för något som är helt naturligt.

Jag hade kateter i flera dagar efter min vaginala förlossning.....
    Och alla som gör snitt sövs inte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

Terapi funkar inte alltid. Om det gjorde det så skulle nog färre människor må dåligt, ha fobier etc.  
    Sen kan man vara rädd för det som är naturligt också...t.ex. spindlar...helt ofarliga, gör inte ont..åtminstone inte svenska spindlar i allafall... men många är rädda ändå. 

• Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 21:12:49 följande:

Fast du kanske inte ska lita så mycket på det du "hör" utan istället ta reda på fakta. Redan idag är det nämligen så att man inte direkt går in och "beställer" ett kejsarsnitt utan att man först måste gå just på såna samtal som du efterfrågar . Personligen hade jag en så stark rädsla att utan ett beviljar snitt så hade jag annars gjort abort en gång till av samma anledning. Och det innebär inte att jag inte var redo för barn eller att jag inte älskar mitt redan befintliga barn. Jag var 38 år innan jag fick barn och jag kan säga att anledningen till att jag väntade till sista minuten var just en helt förlamande förlossningsskräck. Jag har svårt att se vad du tror att du uppnår med denna tråd förutom att göra massa människor ledsna eller arga, eftersom du inte ens är insatt i ämnet? Alla som funderar på eller får snitt blir nämligen informerade om alla fakta på ett korrekt sätt. Du har antagligen heller ingen aning om att om någon med förlossningsskräck ändå tvingas att föda vaginalt så riskerar det att bli en förlossning med komplikationer där förlossningsarbetet inte framskridet som det ska och således med en alldeles särdeles förhöjd risk för saker som syrebrist hos barnet och därmed död eller livslånga handikapp.
  • listo

Det finns de som inte förstår varför nån väljer att föda vaginalt och riskera att råka ut för total sfinkterruptur och ev. livslånga besvär efter det...
    Ingen förlossning är helt riskfri, och det är inte alltid man kan välja, av olika orsaker. Om jag var du, TS, skulle jag inte så tvärsäkert säga "jag ska föda vaginalt" utan möjligen "jag HOPPAS att jag kommer kunna föda vaginalt".

Och så hoppas jag att du läst hela tråden och tar till dig av det som folk med erfarenhet av kejsarsnitt har skrivit, så du slipper gå omkring och tro en massa som helt enkelt inte är sant.

Svar på tråden Föd Vaginalt !