• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Tow2Mater

Vad är det med "förstår inte", det verkar vara mycket folk inte kan forstå idag. Ar det verkligen så svårt att forstå att man kan tycka olika och ha olika förutsättningar och tidigare erfarenheter och vara i olika situationer? Det verkar vara gå epidemi att inte kunna förstå att andra inte känner som en själv. Vad har hänt med den Svenska genpolen, för mycket inavel?

• Little Mrs Li

Vilket jäkla trams!
    Visst har jag hört att det bästa för både mamma och barn är föda vaginalt.
    Men för anknytningens skull är det ju rena "blaha"!
    Jag födde dottern vaginalt, men hon var 9 veckor för tidig. Fick ha henne hos mig ca 30 sekunder sen rusade de iväg med henne. Hon fick ligga i kuvös lite mer än en vecka och visst hade vi henne hos oss, men med en massa slangar och syrgas.
    Där var definitivt ingen fel på anknytningen även fast vi inte kunde "umgås" som man kan när förlossning sker komplikations fritt.

• Erika1207

Men?
    Jag fick akut ks, jag var uppe och gick efter ca 4 timmar...
    Anknytningen med min son är det absolut inget fel på, däremot fick han en väldigt bra anknytning till sin pappa då han fick mysa med honom en massa...
    Sängliggandes i en vecka? Nja, dag 2 när jag åkte hem så tog vi våran första promenad på ca 3 km...
    Duscha fick jag göra på en gång, hade kateter i ett dygn, men efter det var det inga problem att gå på toa...

Tycker det är hemskt att du säger att man inte får någon anknytning till sitt barn, nu var förvisso inte m

• Erika1207

Fortsättning:
    Mitt ks planerat och hade mycket hellre fött vaginalt, men tycker verkligen inte du ska skriva sådan, man kan ha olika åsikt, MEN kom inte och säg att jag (och andra) inte har någon bra anknytning till våra barn.

• La Lola

Jag var mycket piggare efter mitt snitt än efter min vaginala förlossning......

Tycker du snackar en massa skit Ts o dessutom anonymt vilket jag finner otroligt jävla fegt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Eisa

TS är helt enkelt väldigt dåligt informerad.

Jag orkar inte ens börja argumentera.    

• Eisa
    Tow2Mater skrev 2012-08-02 03:02:12 följande:
    Vad är det med "förstår inte", det verkar vara mycket folk inte kan forstå idag. Ar det verkligen så svårt att forstå att man kan tycka olika och ha olika förutsättningar och tidigare erfarenheter och vara i olika situationer? Det verkar vara gå epidemi att inte kunna förstå att andra inte känner som en själv. Vad har hänt med den Svenska genpolen, för mycket inavel?

hahahaha
  • frukarlssonn

Äsch, orka bry sig?

De jag känner har definitvit vart uppe fort på benen efter sitt ks!

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Pirum
    Tow2Mater skrev 2012-08-02 03:02:12 följande:
  • zuperduperme

Jag var mkt piggare efter mitt kejsarsnitt med barn nr 2 än efter den vaginala förlossningen med nr 1. Jag var uppe och gick samma dag och åkte hem efter 3 dagars. Jag låg ensam inne på sjukhuset och tog hand om mitt barn själv och va med andra ord uppe och gick hela tiden. Med barn nr 1 hade jag sjukt ont i underlivet och kände smärta i ca 6 månader. Efter snitten kände jag av de i ca 1 vecka. Men kunde ändå ta hand om bägge mina barn.

Svar på tråden Föd Vaginalt !