• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • linamums
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk.  Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret. Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj.  Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

Varför skriver du på detta viset och skrämmer upp !låter som kejsarsnitt är skit dåligt enligt dej . Jag ville föda naturligt men fick göra akut kejsarsnitt efter 17 timmars värkar . Kommer inte kunna föda vanligt har för trångt bäcken . Min erfarenhet av kejsarsnitt är inte så dålig som du skriver . Jag vart inte sövd utan bedövad och fick barnet till bröstet på en gång . Jag var uppe och gick efter 12 timmar även fast det gjorde lite ont . Kunde gå på toa inget som sved eller något . Ärret läkte jätte fint och fort . Var kvar på bb i 3 dygn efter för han gick ner 1 % mer än han skulle . Men allt funka bra och jag kunde visst mysa på en gång med familjen . Vart har du fått dina skräckhostprier ifrån ???
  • Anonym

Anser att varje kvinna ska få bestäma över sin egen kropp och ha möjligheten att få göra det hon anser bäst för sig.

Finns dom som har panisk skräck för att t ex lägga sig i en gynstol, ska dom inte kunna skaffa barn då anser du eller vad???

• listo
    Anonym (hm) skrev 2012-08-03 14:35:52 följande:
    Men får man ens välja kejsarsnitt utan orsak?
    Jag har faktiskt aldrig (i det verkliga livet) hört talas om någon i Sverige som fött med kejsarsnitt enbart för att de kände för att göra det, utan någon som helst (verklig eller påhittad) anledning som t.ex. förlossningsskräck...
    Ttrots att det i vissa trådar låter som att det är så vanligt att det spelar i samma liga som att det tydligen är skitvanligt med folk som gjort 7 aborter och föräldrar som inte låter sitt barn veta vilket kön det har och dessutom vill utrota biologiskt kön.
  • Queenie70
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 13:26:33 följande:
    Det sticker visst i ögonen på dig att jag inte är rädd? Vad vill du att jag ska skriva då ? OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !

Du ger verkligen ett synnerligen moget intryck. Att vara vuxen , lite ödmjuk inför livet är i mitt tycke betydligt viktigare när man ska bli förälder än på vilket sätt barnet kommer ut. Men nu är du ju redan gravid så det är ju inte så mycket att göra åt om du inte kan tänka dig att överväga abort tills du växt till dig lite?
  • Anonym (**)
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    Ditt inlägg är fullt av felaktiga påståenden.

*Det är inte alltid bättre för mamma och barn med vaginal födsel än snitt. Inga barn får syrebrist som leder till CP-skador på grund av planerat snitt. Inga mammor får sfinkterruptur som kan leda till inkontinens resten av livet av ett planerat snitt.

*Ja, man har kateter i 3-4 timmar. Efter 3-4 timmar använder man vanlig toalett, vad trodde du att de som får planerat snitt gjorde??

*Man är uppe och går bara några timmar (oftast 3-4) efter snittet. Man kan röra sig så gott som obehindrat efter 2 dagar, till skillnad från vissa som föder vaginalt som inte kan sitta normalt på flera veckor.

*Man kan åka hem dagen efter planerat snitt, liksom att alla inte åker hem direkt efter vaginal.

*Man kan sova tillsammans redan första natten efter snitt, varför skulle man inte göra det?

*Amningen och anknytningen kan fungera felfritt.

Undrar var du har fått dina starka felaktiga påståenden ifrån och tycker VÄLDIGT synd om dig för att du är så svart/vit, kan inte vara lätt att gå genom livet med en sån inställning.

Inse att alla är olika och respektera dina medmänniskor så kommer nog vardagen att bli lättare för dig!

• Anonym
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 13:47:41 följande:
    Vad pratar du om ? Skratta ? Jag har väl inte skrattat åt någon.

Ja ja. Vad trodde jag när jag skrev här. Jag borde ju vetat att man inte skulle få några ordentliga svar. 
    Ok, du var väl helt seriös och inte alls ironisk när du skrev:
    "OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !"
    Jag tyckte det lät som du gjorde dig ganka lustig där jag...
  • astro
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-03 13:26:33 följande:
    Det sticker visst i ögonen på dig att jag inte är rädd? Vad vill du att jag ska skriva då ? OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !
    Känns lite osmakligt att du skriver så där. Med tanke på att minst tusen kvinnor dör i barnsäng eller i sviterna av en förlossning varje dag (enligt WHO), och många av dem hade gått att rädda om de hade haft tillgång till vettig vård, t ex just kejsarsnitt.

I Sierra Leone dör en födande kvinna av femtio. Om samma siffra gällde för mitt lilla sjukhus (Hudik), så skulle det dö runt tjugo kvinnor här varje år ... 
  • Anonym (varför snitta?)
    Anonym skrev 2012-08-03 15:57:19 följande:
    Ok, du var väl helt seriös och inte alls ironisk när du skrev:
    "OOOOHHH.... jag är sååååå rädd för att föda barn. Trots att kvinnor har gjort det i 1000000 år och de flesta av dem överlevt och fött fler barn. Långt innan bedövningar och kejsarsnitt uppfanns. oooj oj oj. så rädd är jag så jag skakar !"
    Jag tyckte det lät som du gjorde dig ganka lustig där jag...
    Jag antog att det var det ni ville att jag skulle skriva. Eftersom det verkar sticka väldigt mycket i ögonen på er att jag inte är rädd.

• Anonym

som svar på ts rubrik. för att ett planerat snitt är säkrare än en vaginal förlossning.

• Rosenöga
    Bragdoll skrev 2012-08-03 13:52:32 följande:
    I så fall undrar jag varför män har bröstvårtor?
    Skrattande
Svar på tråden Föd Vaginalt !