• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Queenie70

På vissa platser på jorden dör ungefär var 8:e kvinna i samband med graviditet, förlossning eller tiden därefter . Det är helt naturligt, inget att vara rädd för .

• DesJoh
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 00:28:51 följande:
    Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  
    Hur vore det om du tog reda på fakta innan du skriver?

1:a barnet födde jag vaginalt - ändå var jag inlagd 1½ vecka på spec-BB. Varför? Jo, jag hade havandeskapsförgiftning och sonen är 7 veckor prematur.

Så alla som föder vaginalt åker INTE hem samma dag bara för att dina bekanta gör det - består världen endast av dina bekanta?!?

2:a barnet födde jag med akutsnitt......jag hade lixom inget val!!!!!Hör & häpna - jag fick anknytning till mitt barn + jag fick duscha + jag gick på toaletten.        
  • Majlisen

Min mamma blev snittad med sin sista (sladdis, så jag minns det väl) då det var en sätesbjudning. Oss andra födde hon vaginalt utan smärtlindring då det inte kom sig (efter alla fl har hon förbannat sig att hon glömde lustgasen ). I vart fall, hon fick inga komplikationer av snittet men säger att hon hade svinont i en vecka efter och knappt kunde röra sig. Sen hade hon lite ont efter det. Minns att hon mest låg i sängen och annars gick framåtlutad och stönade. Hon berättade att mjölken inte rann till lika lätt och att det var läskigt att få upp liten på bröstet först då hon var halvt bedövad och inte hade någon styrsel. Att hon inte vågade hålla riktigt först.

Hennes vaginala förlossningar har enbart varit positiva. Men sen kan det vara olika för alla. Mitt mardrömsscenario skulle vara att i framtiden behöva bli snittad. Att föda vaginalt är det häftigaste jag gjort

• Canie

Endast läst TS. Jag tänkte som dej TS - tills jag födde min son vaginalt. Helvetet på jorden. Två dygns mardröm som slutade med utmattning, fara för barnet och sugklocka. Efteråt framfall och inkontinent både fram och bak. Sängliggandes + gråtandes i två veckor. Visst testa gärna vaginalt om du vill, det kommer säkert gå bättre för dej än det gjorde för mej. Jag skulle aldrig rekommendera någon nåt annat än snitt i alla fall. För mej är det INTE.värt risken.

• Anonym (Löjligt)

Verkar mer som att primärsyftet från TS sida är att vi ska bli avundsjuka och lovorda henne för att hon inte är rädd för att föda vaginalt. 

Skönt för dig TS, verkligen! Kan du gå vidare med ditt liv nu och låta folk välja det som känns bäst i deras liv? Vi skulle aldrig stå och predika för dig om hur dum i huvudet du är som väljer att föda vaginalt, trotts alla de riskerna.

• hlie
    Anonym (Löjligt) skrev 2012-08-03 17:45:25 följande:
    Verkar mer som att primärsyftet från TS sida är att vi ska bli avundsjuka och lovorda henne för att hon inte är rädd för att föda vaginalt. 

Skönt för dig TS, verkligen! Kan du gå vidare med ditt liv nu och låta folk välja det som känns bäst i deras liv? Vi skulle aldrig stå och predika för dig om hur dum i huvudet du är som väljer att föda vaginalt, trotts alla de riskerna.

• Ramborg

[quote=66039396][quote-nick]Anonym (Löjligt) skrev 2012-08-03 17:45:25 (...)Vi skulle aldrig stå och predika för dig om hur dum i huvudet du är som väljer att föda vaginalt, trotts alla de riskerna.

[/quote]

Fast en del av oss är frestade...

42.
  • Dr Mupp

Jag var inte heller rädd för att föda vaginalt, numera är jag livrädd. Mitt barn höll på att stryka med och själv är jag skadad för livet, det är priset jag fick betala för att jag inte var rädd.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Meowth

Jag kan inte ts och anknytningen fungerar bra iaf. Sängliggande en vecka? Knappast. Med syskon åkte jag hem efter 1.5 dygn och kom i form bra. Kommer aldrig mer försöka vaginalt.

It takes backbone to lead the life you want
Svar på tråden Föd Vaginalt !