Silversäl skrev 2012-08-28 11:15:40 följande:
Vad är det du inte håller med om?
Inlägget jag svarade på var om att man inte kan jämföra detta med att ta hem en man från krogen, eftersom detta är mkt farligare. Jag svarade att det inte nödvändigtvis måste vara så, för man vet aldrig vilken människa man kan råka få på kroken ute på krogen heller. Men att det i detta fallet dock är uppenbart att det mkt väl kan vara en farlig situation. Jag har aldrig sagt att det ÄR lika stor risk man tar i de två situationerna, bara att det KAN vara det. att man faktiskt inte kan veta. Förstår inte varför folk hänger upp sig på det. Ja det är mer uppenbart och självklart här att TS tar en risk, som jag också har skrivit tidigare. Jag ville mest påpeka att det även är en risk man tar när man bjuder hem någon från krogen och att även det kan gå ganska illa.
OK, då förstår jag.
Man ska dock komma ihåg att de flesta våldtäkter sker mellan partners eller före detta partners, eller inom familjen eller dyl. "Kroggragg" eller bekanta som våldtar är också relativt vanligt, men inte lika. Minst risk är att bli våldtagen av främlingar.
Tyvärr finns det många offer som inte känner sina partners så bra som de tror... Det klart att det känns tryggare med en kille man känner än ett random krogragg (det skrev jag ju också), men det är inte alltid så.
Du kan bli våldtagen av en man du har känt i 20 år. Det vanligaste är dock att han då har visat våldstendenser tidigare. Det är här magkänsla och varningssignaler kommer in, snarare än hur väl man egentligen känner mannen, eller tror sig känna honom. Det du har rätt ang. krogragg, är ju att man inte kan veta, man känner inte till personens sexuella historia eller beteende i andra sammanhang. I alla fall om det är en helt okänd människa man drar hem.
TS tar således en dubbel risk. 1) Hon känner inte mannen, mer än på Internet / via hörsägen. 2) Hon vet att han kan bli våldsam och tidigare har gått över gränsen och skadat någon annan kvinna (?)