• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • PolyPond
    Elit skrev 2012-09-03 21:20:23 följande:
    Eftersom de flesta män och kvinnor har olika kroppsform så lär väl det bli ännu svårare att hitta kläder som passar om man blandar ihop dem?

Sen är det en enorm skillnad på hur män och kvinnor handlar kläder generellt. Jag som man går i regel bara in och köper något som ser ok ut och ligger framme. Är det på NK motsvarande vet jag att det är hyfsat rätt i mode. Vill inte tillbringa en sec längre i klädbutiker än nödvändigt för att leta bland ännu mer kläder.
    Man kan dela upp efter kroppsform, var mitt förslag. Att bara dela efter kön gör att man får prova mycket för att hitta rätt om man inte hör till den vanligaste standarden.

• Rödnäbba

ja, alla borde kunna få ha alla kläder. Hur kan man tycka något annat?

• Persona
    Velouria skrev 2012-09-03 21:49:39 följande:
    Det gör ju vissa män redan, men helt ärligt så går jag mer igång på olikheterna. Den sexuella attraktionen för mig är att jag dras till män som inte påminner om mig. Lite svårt att förklara.
    Life's a piece of shit, when you look at it...

Vad är olikheten mellan en man i jeans och t-shirt och en kvinna i samma kläder?
  • Furstinna

Polypond: men förstår hur svårt det hade blivit att handla då? Och efter kroppsform? Hur delar man upp det då? Finns ju 1000 olika kroppsformer. Jag tror att folk undvikit att handla i en sådan butik just för att de hade varit rörigt. Då är det bättre att unisex kan få sin lilla hörna precis som tjocka har fått.

• Furstinna

Persona: det sitter ju helt olika på kvinnor och män. Våra kroppen är väldigt olika.

• råttfångaren
    Furstinna skrev 2012-09-04 07:18:28 följande:
    Persona: det sitter ju helt olika på kvinnor och män. Våra kroppen är väldigt olika.
    Fast det kan ju sitta olika från man till man och kvinna till kvinna också men man väljer den modell som passar en själv. Klädseln jeans och tröja i sig är ju väldigt könsneutral.  

• Persona
    Furstinna skrev 2012-09-04 07:18:28 följande:

Jag svarade på en kommentar från velouria som hyllade olikheterna mellan könen, försökte påpeka att de finns där ändå oavsett kläderna "jeans+tshirt"
  • Furstinna

Råttfångare: absolut. Även om kläderna är sydda på olika vis för att passa. Men skulle man blanda ihop alla kläder så tror jag det skulle skapa en stor irritation. Just för att män och kvinnor har så olika kroppar. Jag tycker det är kanon som det är idag. Det enda jag hade önskat var att man delade upp efter storlek men fortfarande indelat i män och kvinnor.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 07:16:33 följande:
    Polypond: men förstår hur svårt det hade blivit att handla då? Och efter kroppsform? Hur delar man upp det då? Finns ju 1000 olika kroppsformer. Jag tror att folk undvikit att handla i en sådan butik just för att de hade varit rörigt. Då är det bättre att unisex kan få sin lilla hörna precis som tjocka har fått.
    Det hade varit enklare,eftersom man slipper prova en massa kläder som man redan ute i butiken skulle kunna konstatera att de inte passade. Man skulle exempelvis kunna dela efter: kvadrat, rektangel, boll, triangel på spetsen och triangel på basen. Och självklart skulle folk lära  sig detta lika snabbt som något annat, om det var standard. Människan har snabb slutledningsförmåga.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?