Borde alla kläder vara unisex?
Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?
Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?
Borde vara? Vi breddar oss inte av att tillverka speciella unisex kläder. Breddar oss gör vi om det blir accepterat att ha vad man vill.
I de affärer jag köper kläder i är det faktiskt redan rätt unisex modemässigt, den största skillnaden är just klänningen, kjolen, blusen som är kvinnans enbart. Annars är det mest svart, grått, mörkblått och lite senapsgult och så klart lite olika skärning efter figur. Skulle nog säga att det är större skillnad på barnkläder vilket är ironiskt. Det anses på något sätt vara ett trauma att det inte syns vad man har för kön när man är barn och då måste föräldrarna hjälpa till med att klä dom så att det framgår. Att killar kan ha långt hår var helt borta länge medans det nu i alla fall är hyfsat vanligt och inget som betraktas som degraderande av någons manlighet. Anders Borg är liksom gubbe oavsett.
Jag förstår inte riktigt TS ... hur kan män använda klänning om alla kläder är unisex? Betyder det att TS tycker att klänning ÄR ett unisex-plagg? Eller att det borde vara det?
Jag tycker det ska finnas herr- dam- och barnkläder.
Nej, kvinnor i manskläder är avtändande.
Det är väl fritt fram för män som vill gå på damavdelningarna och botanisera, och kvinnor som vill gå på herravdelningar och botanisera även idag.
Jag brukar gå på herr-avdelningen. Ingen som höjer på ögonbrynen. De kanske tror att jag handlar till karln (det gör jag ibland och ibland handlar jag till mig själv). Det är väl ingen som höjer på ögonbrynen om en man går på en damavdelning heller (för de tror att han handlar till sin fru kanske?). Men visst, om han går in i hytterna med klänningar kanske någon höjer på ögonbrynen i o f s.
Men som sagt. Fritt fram även idag.
CDSJ: ja men du skulle behöva leta under betydligt större ytor. Så jag tycker självklart det ska vara uppdelat. Helst då även storlekar.
Polypond: stackars kille som ska försöka få på sig mina kläder. Men vill ha hemskt gärna ha likadana kläder får han väl gå till damavdelningen. Jag tror att könsuppdelat tilltalar fler än att allt ska var unisex. Så då kan man göra en liten hörna för unisex som man idag har gjort för tjocka.