• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • sandy76

Tycker inte att alla kläder ska vara unisex. Ser inte någon vitts med det. Vill man klä sig unisex så finns det enligt mig möjligheter att göra det. Tror inte att majoriteten av svenska befolkningen vill ha unisex så varför ska det då bli så?

• Glad i hågen

Alltså, det finns ju grader i jämställdhet och jämlikhet, kan jag tycka.

Frågan "är det ok att en man använder klänning och läppstift?". Det brukarväl kallas transvestit. Ja, det är ok för mig, jag respekterar alla människors val och han är ju samma person oavsett vad han har på sig. Men jag skulle INTE tycka att det kändes ok att min man gick i kjol och läppstift, ha ha ha, förlåt men jag kan knappt föreställa mig honom så. Som nån skrev, det är ju manligheten man attraheras av och den skulle onekligen rubbas en smula om han krängde på sig dessa kvinnliga symboler.

Däremot försöker jag inte tvinga på min dotter rysch-pysch om hon inte själv säger att hon vill ha det, och jag låter hennes lillebror leka i klänning och klackiskor om han vill, måla naglarna osv. Hos oss finns inga könsmärkta färger, dottern gillar döskallar, nitar och svart och sonen gillar Hello Kitty.

Det jag tycker är viktigt är hur vi BEHANDLAR pojkar och flickor, att de ska ha samma värde och förväntningar. Att det är lika ok för flickor att klättra i träd och snickra som det är att småkillar leker med dockor. Att skolan inte förväntar sig att flickorna ska vara tystare och snällare, eller tillåter pojkarna att stoja mer, bara för att de är just pojkar och flickor.

Våra roller i samhället HAR ju redan breddats, utan att man behöver göra kvinnor till män och vice versa. Olikheter kommer alltid finnas och det gör mig ingenting så länge vi har samma lön, erbjuds samma karriärmöjligheter osv. Och DÄR tror jag vi har mycket kvar att göra.

• Furstinna

Polypond: förlåt men jag förstår absolut inte hur du tänker? Man har väl en kroppsuppfattning? Jag vet att ett par manliga jeans kommer sitta förjävligt på mig så jag undviker att testa dem. Jag undviker att titta på dem för jag har inte en manlig kropp. Det finns idag kanske vi säger 40 olika typer av passform på ett par jeans. Menar du att man skulle ha 40 olika avdelningar i en butik då?

Då känner iaf jag att de som intresserar sig efter ett sånt rörig upplägg starta en egen butik så vi andra slipper bli drabbade och få avsätta dubbel tid för att handla.

Vad säger du om att ha en del i en butik som är till för de som vill handla unisex?

• Furstinna

Jag tycker det är en bra kompromiss för alla.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 09:27:21 följande:
    Polypond: förlåt men jag förstår absolut inte hur du tänker? Man har väl en kroppsuppfattning? Jag vet att ett par manliga jeans kommer sitta förjävligt på mig så jag undviker att testa dem. Jag undviker att titta på dem för jag har inte en manlig kropp. Det finns idag kanske vi säger 40 olika typer av passform på ett par jeans. Menar du att man skulle ha 40 olika avdelningar i en butik då?

Då känner iaf jag att de som intresserar sig efter ett sånt rörig upplägg starta en egen butik så vi andra slipper bli drabbade och få avsätta dubbel tid för att handla.

Vad säger du om att ha en del i en butik som är till för de som vill handla unisex?
    Man kan märka kläderna efter passform. Du kanske har turen att ha en kropp som passar till standardmåtten, och därför inte förstår hur pass lurigt det kan vara för oss andra att hitta rätt? Går jag in i en provhytt med tio klädesplagg som jag gillar får jag vara väldigt glad om jag passar i två. Det är så rörigt det kan bli för oss som inte följer standardmallen idag. Det kan inte bli värre.

Jag är inte intresserad av unisexkläder. Jag vill ha bort stigmat i könsuppdelade kläder så att regnbågen lyser upp oftare.
  • CFly

Yes. Vi tjänar ingenting på att försöka låtsas som att det inte är skillnader på män och kvinnor.

Våra kroppar är olika det ställer bara till problem att försöka dela upp det i något annat än män o kvinnor. Tjejers underkläder t.ex. är inte anpassade för mäns former heller.

• annmin
    CFly skrev 2012-09-04 13:02:01 följande:
    Yes. Vi tjänar ingenting på att försöka låtsas som att det inte är skillnader på män och kvinnor.

Våra kroppar är olika det ställer bara till problem att försöka dela upp det i något annat än män o kvinnor. Tjejers underkläder t.ex. är inte anpassade för mäns former heller.
    Fast nu är ju inte alla kvinnors kroppsform fundamentalt olika alla mäns kroppsform.  Jag tycker det är lite lustigt att jeanstillverkarna har modeller för kvinnor som kallas Boyfriend Fit och har samma passform som jeans för män. Det borde ju bara vara för de kvinnor som passar i dessa att trava över till killavdelningen?
  • CFly
    annmin skrev 2012-09-04 13:34:02 följande:
    Fast nu är ju inte alla kvinnors kroppsform fundamentalt olika alla mäns kroppsform.  Jag tycker det är lite lustigt att jeanstillverkarna har modeller för kvinnor som kallas Boyfriend Fit och har samma passform som jeans för män. Det borde ju bara vara för de kvinnor som passar i dessa att trava över till killavdelningen?

Grejen är ju också det att de flesta tjejer jag talat med vill att jeansen ska sitta platt och slätt mellan benen. Medans sådana jeans inte skulle gå på mig då jag liksom har något emellan benen som behöver lite plats. Om en tjej använde jeans som har lite plats där så har inte tjejerna något att fylla ut och det blir inte platt o snyggt.
  • Furstinna

Polypond: men om du har en annorlunda passform än andra så kanske du får avsätta mer tid att prova kläder ön att göra det rörigt för alla andra. De flesta butiker har t.ex en del avsatt för tjocka för att de lättare ska hitta kläder och det fungerar ju. Då är det kanske bättre att göra det samma för såna som dig.

Och återigen det är fritt fram för både män och kvinnor att handla på både herr- och dam. Stigmat är något ni skapar själva. Jag kommer inte titta konstigt på dig om du köper på herravdelningen, jag kommer ens notera dig i butiken. De flesta människor är så självupptagna att de inte märker sv. Folk omkring sig.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 14:41:28 följande:
    Polypond: men om du har en annorlunda passform än andra så kanske du får avsätta mer tid att prova kläder ön att göra det rörigt för alla andra. De flesta butiker har t.ex en del avsatt för tjocka för att de lättare ska hitta kläder och det fungerar ju. Då är det kanske bättre att göra det samma för såna som dig.

Och återigen det är fritt fram för både män och kvinnor att handla på både herr- och dam. Stigmat är något ni skapar själva. Jag kommer inte titta konstigt på dig om du köper på herravdelningen, jag kommer ens notera dig i butiken. De flesta människor är så självupptagna att de inte märker sv. Folk omkring sig.
    Jag tror att det skulle bli lättare för alla. Förstått?
    Det på herravdelningen passar i regel inte mig bättre än det på damavdelningen.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?