• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-09-07 14:59:51 följande:
    Egenvärdet består i bättre mående individer med bättre mående avkommor.

Vadå leva som de vill? Folk lever som samhället uppmanar dem att leva. 

Så du anser inte att vi har någon fri vilja?
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 15:01:52 följande:
    Ledsen men jag ger min medmänsklighet till andra istället.

Det är helt okej med mig, jag önskar dig lycka till.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 15:18:24 följande:

Det är helt okej med mig, jag önskar dig lycka till.

Tack detsamma. Fast jag tycker det är tråkigt du inte vill vara vänlig utan är ute efter att provocera människor.
  • Meddelande borttaget
  • CFly
    röderaff skrev 2012-09-07 15:33:44 följande:

Hur kan ett plagg märkt med "for girls" eller "for boys only" vara unisex?
    Sådana märkningar kan finnas antingen på lappen inne i plagget, vilken man förstås kan klippa av, men är också vanligt som tryck på tröjor och liknande plagg. 

Oj, ja det gillar inte jag heller att det står så. Var det svenska plagg eller kom det från utlandet?
  • Apopan

Sådana märkningar kan finnas antingen på lappen inne i plagget, vilken man förstås kan klippa av, men är också vanligt som tryck på tröjor och liknande plagg. 
    Så du menar att det är olagligt eller farligt på något sätta att använda dessa plagg om en har fel kön? :P
  • Apopan

Apopan skrev 2012-09-07 15:38:27 följande:
    Så du menar att det är olagligt eller farligt på något sätta att använda dessa plagg om en har fel kön? :P
    Jag menar ju självklart att inte låta sig hindras av vad någon har bestämt att det är för typ av plagg. Sedan är det klart de flesta skulle tycka det var trist med ett plagg där det stod så uttaligt att det är ett herr/dam-plagg.
    När jag väl köper kläder i affär (vilket är sällan) så väljer jag plagg efter passform och inte vilken avdelning de är på. När jag var spinkig så köpte jag t.ex byxor enkom på herravdelningen då det satt bäst då jag ville ha lite mer löst sittande byxor :)

• CFly
    Apopan skrev 2012-09-07 15:38:27 följande:
    Det håller jag också med om. Jag är en person som vill stärka folks självförtroende och strunta i vad andra tycker. Så egentligen köp och klipp bort.
  • PolyPond
    CFly skrev 2012-09-07 13:10:11 följande:

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker man måste våga och ska få forska i saker som är ur psykologisk och politisk synvinkel känsliga och kan vara diskriminerande. Så länge man inte sen verkligen diskriminerar någon så ska man inte bli förhindrad att ändå forska i dem områdena ändå.
    I och med att nästan alla beslut du tar tas omedvetet, så är det otroliga mängder möjligheter som du missar i och med att din omgivning förväntar sig saker av dig. Med den kunskapen i ryggen kan vi konstatera att det inte räcker långt med de aktiva beslut som en människa tar.
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 15:17:54 följande:

Så du anser inte att vi har någon fri vilja?
    I ett större sammanhang så nej.
  • grind
    PolyPond skrev 2012-09-07 16:01:28 följande:
    I och med att nästan alla beslut du tar tas omedvetet, så är det otroliga mängder möjligheter som du missar i och med att din omgivning förväntar sig saker av dig. Med den kunskapen i ryggen kan vi konstatera att det inte räcker långt med de aktiva beslut som en människa tar.
    Feminism är ju inte på något sätt fritt från att ha förväntningar på individen. Feminismen sätter hård press på enskilda individer för hur de ska leva.
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-07 16:13:25 följande:
    Feminism är ju inte på något sätt fritt från att ha förväntningar på individen. Feminismen sätter hård press på enskilda individer för hur de ska leva.
    Jag talar bara för mina egna åsikter och jag känner inte igen detta.
  • grind
    PolyPond skrev 2012-09-07 16:15:15 följande:
    Jag talar bara för mina egna åsikter och jag känner inte igen detta.
    Hur kan du inte göra det?

Har du inte noterat feministiskt bemötande av kvinnor som gör traditionella vinnliga val?
    Har du missat feministers hyllande av kvinnor som gör icke traditionella val?

Det är för mig fullständigt obegripligt hur någon som har intresse för dessa frågor har missat på det sätt som feminismen genom förväntningar och stigmatisering sätter press på enskilda individer, i synnerhet kvinnor. 
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-09-07 16:10:38 följande:
    I ett större sammanhang så nej.

Det förklarar en hel del.
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-07 16:18:01 följande:
    Hur kan du inte göra det?

Har du inte noterat feministiskt bemötande av kvinnor som gör traditionella vinnliga val?
    Har du missat feministers hyllande av kvinnor som gör icke traditionella val?

Det är för mig fullständigt obegripligt hur någon som har intresse för dessa frågor har missat på det sätt som feminismen genom förväntningar och stigmatisering sätter press på enskilda individer, i synnerhet kvinnor. 
    Jag känner inte igen det från mina åsikter, menar jag.

Jag upplever i och för sig inte något motstånd mot mig personligen heller, trots att jag själv är i det närmaste hemmafru. Faktiskt.  Jag kan skilja på personlig kritik och strukturell kritik i detta.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?