• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • En struts
    Furstinna skrev 2012-09-03 07:58:36 följande:
    Polypond: stackars kille som ska försöka få på sig mina kläder. Men vill ha hemskt gärna ha likadana kläder får han väl gå till damavdelningen. Jag tror att könsuppdelat tilltalar fler än att allt ska var unisex. Så då kan man göra en liten hörna för unisex som man idag har gjort för tjocka.
    Det tycker jag var en bra idé faktiskt, för jag kan gilla "killig" design framför kvinnlig ibland, men herrkläderna kan bli för stora och bylsiga om jag köper de, så jag skulle behöva ett mellanting. Då det gäller fritidskläder så brukar jag nästan avsky kvinnlig design på kläderna: smala figursittande fleecetröjor, jackor som är smala och figursydda i midjan Nä, jag gillar inte figursytt överhuvudtaget. Men ibland passar inte herrkläderna heller för mig då
    Jo, jag efterlyser fler unisexplagg överhuvudtaget. Men det brukar ju ibland finnas såna avdelningar nästan, i sportaffärer.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 07:58:36 följande:
    Polypond: stackars kille som ska försöka få på sig mina kläder. Men vill ha hemskt gärna ha likadana kläder får han väl gå till damavdelningen. Jag tror att könsuppdelat tilltalar fler än att allt ska var unisex. Så då kan man göra en liten hörna för unisex som man idag har gjort för tjocka.
    Skulle de inte kunna välja modell och storlek för att det är uppdelat efter kroppsform istället för kön, menar du?
  • Furstinna

Polypond: men då behöver du ju springa runt i hela butiken istället för gå till en begränsad del i butiken för att köpa det du behöver. Och jag tror de flesta väljer att gå till herr eller dam där allt finns än att gå runt till 30 olika delar och leta bland både herr- och damkläder. Kommer ta väldigt lång tid.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 10:08:17 följande:
    Polypond: men då behöver du ju springa runt i hela butiken istället för gå till en begränsad del i butiken för att köpa det du behöver. Och jag tror de flesta väljer att gå till herr eller dam där allt finns än att gå runt till 30 olika delar och leta bland både herr- och damkläder. Kommer ta väldigt lång tid.
    Jag vill inte ha "unisexkläder", jag vill att alla kläder skall vara till för alla.
  • Furstinna

Polypond: ja men köp på båda avdelningarna då. Vem hindrar dig?

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 10:25:23 följande:
    Polypond: ja men köp på båda avdelningarna då. Vem hindrar dig?
    Eftersom jag är kvinna: inte mycket.
    Om jag hade varit man: Allt.

Ts fråga handlar som jag ser det, om attityder till kläder, inte om mina högst personliga val.
  • Furstinna

Polypond: hur hindrar det männen att gå till damavdelningen?

• ljung och viol
    grind skrev 2012-09-02 23:09:59 följande:
    Nej, kvinnor i manskläder är avtändande.

Tycker inte heller det är fint.
  • ljung och viol

Jag tycker män i kvinnokläder är avtändande.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-03 10:35:37 följande:
    Polypond: hur hindrar det männen att gå till damavdelningen?
    Samhället i stort är otroligt tydlig när det gäller vilka kläder som inte ingår i mansrollen att bära. Den som bryter mot dessa regler riskerar uteslutning ur gemenskapen, förnedring, hot, trakasserier och våld.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?