• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • Furstinna

Polypond: men är det inte bara bättre om de som vill köpa på både dam och herr gör de? Istället för att man ska krångla till det för alla andra?

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 20:30:24 följande:
    Polypond: som sagt det finns betydligt viktigare saker än att försvåra för den stora massan när dom handlar.
    Marknadsföring är SÅ mycket mer än detta.

Men nu har du själv ställt en fråga och fått svar utifrån den. Jag är övertygad om att annan uppdelning skulle underlätta handlandet för flertalet.
  • Furstinna

Polypond: på vilket sätt hade det underlättat och för vilka?

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 20:33:24 följande:
    Polypond: men är det inte bara bättre om de som vill köpa på både dam och herr gör de? Istället för att man ska krångla till det för alla andra?
    1) Det är du som hävdar att det skulle bli krångligare. Jag hävdar att det skulle bli lättare.

2) Så länge som attityderna är som de är kommer ytterst få våga bära genuskonträra kläder. Alla ni som inte kan hålla inne med tugget om att "män ser fåniga ut i klänning", "jag tänder inte på män i kvinnokläder" etcetera, är medskyldiga till det.
  • råttfångaren
    PolyPond skrev 2012-09-04 20:28:10 följande:
    Varför skulle det vara orealistiskt? Med uppdelningar som äpple, päron, timglas, triangel och rektangel exempelvis kommer vi åtminstone närmare än idag. En märkning på taggen från tillverkaren skulle vara möjlig.

För att det finns en jäkla massa plagg man kan ha trots olika kroppsform och de då skulle behöva hänga på flera ställen i butiken och så ska man ha koll på att inte någon storlek är slut på den ena avdeleningen men finns i flera varianter på andra avdelningen för då måste triangeln gå till äppelavdelningen och kolla om det finns något i dennes storlek och om det är slut där så kanske det finns på päronavdelningen ... Det skulle förutom det ställa helt nya krav på butikens logistik och till vilken vinst då?

Däremot kan det säkert vara en bra uppdelning i en internetbutik där de fysiska plaggen inte ställer till det.     
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 20:34:14 följande:
    Polypond: på vilket sätt hade det underlättat och för vilka?
    Hur många gånger ska jag behöva förklara det?
    Det finns massor av kvinnor och män som inte har standard-kroppsform. Alla vi skulle få det betydligt enklare om alla kläder var märkta med modellform.
  • Furstinna

Polypond: jag kanske låter hemsk nu men ditt förslag kanske funkar för folk som skiter i hur dom klär sig och som inte är medvetna och intresserade av vad dom sätter på sig. Men för folk som bryr sig så tror jag inte det funkar. Det finns massvis med olika typer av kläder och alla kläder funkar inte på alla. Det finns säkert 100 olika typer av kortärmade enklare tröjor borstet från färgskillnaderna. Varav 50 är anpassade för kvinnor. 30 av dessa 50 för smala kvinnor, 20 av dem 30 för smala kvinnor med större bröst, varav 10 av dem 20 med V-ringning och 5 av de 10 är lite längre. Alla dessa olika finns i 10 färger. Är det inte ganska vettigt att de hänger på en damavdelningen istället för att blanda ihop dem med lika många andra tröjor som Inte passar en kvinna.

• PolyPond
    råttfångaren skrev 2012-09-04 20:38:11 följande:

För att det finns en jäkla massa plagg man kan ha trots olika kroppsform och de då skulle behöva hänga på flera ställen i butiken och så ska man ha koll på att inte någon storlek är slut på den ena avdeleningen men finns i flera varianter på andra avdelningen för då måste triangeln gå till äppelavdelningen och kolla om det finns något i dennes storlek och om det är slut där så kanske det finns på päronavdelningen ... Det skulle förutom det ställa helt nya krav på butikens logistik och till vilken vinst då?

Däremot kan det säkert vara en bra uppdelning i en internetbutik där de fysiska plaggen inte ställer till det.     
    Vad sägs om märkning på plaggen istället?

Vinsten utöver att man inte behöver prova plagg man garanterat inte kan ha, blir förstås att könsuppdelningens stigma minskar i butiken.
  • råttfångaren
    PolyPond skrev 2012-09-04 20:41:55 följande:
    Hur många gånger ska jag behöva förklara det?
    Det finns massor av kvinnor och män som inte har standard-kroppsform. Alla vi skulle få det betydligt enklare om alla kläder var märkta med modellform.

Men alltså, det är ju en sak att märka kläderna med modellform och en helt annan att dela upp kläderna i affären efter det.
  • Furstinna

Polypond: då kanske du ska ta dig en titt i spegeln och sedan avsätta en dag för att lära dig vad som passar dig och inte?

Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?