• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • råttfångaren
    PolyPond skrev 2012-09-04 20:44:38 följande:
    Vad sägs om märkning på plaggen istället?

Vinsten utöver att man inte behöver prova plagg man garanterat inte kan ha, blir förstås att könsuppdelningens stigma minskar i butiken.
    Märkning har jag inga synpunkter på.
  • råttfångaren
    råttfångaren skrev 2012-09-04 20:46:05 följande:
    Märkning har jag inga synpunkter på.
    Det skulle man ju kunna ha utsatt vid hyllorna också, ungefär de har märkning om vilken mat vinet passar till på systemet.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 20:43:40 följande:
    Polypond: jag kanske låter hemsk nu men ditt förslag kanske funkar för folk som skiter i hur dom klär sig och som inte är medvetna och intresserade av vad dom sätter på sig. Men för folk som bryr sig så tror jag inte det funkar. Det finns massvis med olika typer av kläder och alla kläder funkar inte på alla. Det finns säkert 100 olika typer av kortärmade enklare tröjor borstet från färgskillnaderna. Varav 50 är anpassade för kvinnor. 30 av dessa 50 för smala kvinnor, 20 av dem 30 för smala kvinnor med större bröst, varav 10 av dem 20 med V-ringning och 5 av de 10 är lite längre. Alla dessa olika finns i 10 färger. Är det inte ganska vettigt att de hänger på en damavdelningen istället för att blanda ihop dem med lika många andra tröjor som Inte passar en kvinna.
    Vad skulle hindra att butikspersonalen matchar som nu?

Jag känner många killar som passar hur bra som helst i kvinnligt skurna t-shirts. Du överdriver könsskillnaderna en del, tycker jag. Det finns miljoner kvinnor som är mindre lika mig i kroppsform än exempelvis min egen sambo - och då har jag ändå rätt kvinnlig figur.
  • Furstinna

Storleksuppdelning hade också varit kanon.

32-36, 38-42, 44-50 osv. Då behöver man bara gå till EN avdelning. För man vet väl vilken storlek man har iaf?

Och likadant för män. Underkläder får dock hänga vanligt.

• PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 20:45:36 följande:
    Polypond: då kanske du ska ta dig en titt i spegeln och sedan avsätta en dag för att lära dig vad som passar dig och inte?
    Som att lära en tondöv noter. Jag kan se vad jag passar i spegeln, men inte på en galge.

Dessutom har jag ingen lust.
  • Furstinna

Polypond: men dom har förmodligen köpt dem på herravdelningen. Men det hade varit lika okey om de köpt de på damavdelningen.

Exakt. Alla ser olika ut och därför går det inte att dela in efter kroppsform.

• PolyPond
    råttfångaren skrev 2012-09-04 20:47:00 följande:
    Det skulle man ju kunna ha utsatt vid hyllorna också, ungefär de har märkning om vilken mat vinet passar till på systemet.
    Det är en bra märkning, trots att även den har begränsningar.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 20:52:19 följande:
    Polypond: men dom har förmodligen köpt dem på herravdelningen. Men det hade varit lika okey om de köpt de på damavdelningen.

Exakt. Alla ser olika ut och därför går det inte att dela in efter kroppsform.
    Det finns i regel inte t-shirts för kvinnor på herravdelningen.

Märkning talar jag om. Det är att dela upp efter kroppsform, menar jag. Och jag vill ha bort tjockisavdelningen, herravdelningen och damavdelningen.
  • Rocket Mania

Vad har läppstiftet med kläderna att göra?

Alla ska väl ha rät att klä sig och vara som de vill. Är det något konstigt menar du? 

• Furstinna

Polypond: Du har ingen lust som i att du inte är intresserad? Det hade nog underlättat för dig. Lösningen är nog inte att alla butiker ska ändra om utan att du kanske lär dig vad som passar din kropp?

Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?