• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • Meddelande borttaget
  • Furstinna

Alla män har möjlighet att gå i klänning och krigsmålning. Finns ingen dom hindrar dem.

• CFly

Det finns ju en kraft som styr det åt attraktionshållet i alla fall.
    Som man själv vill man ju inte klä sig i något som gör en mindre attraktiv. För då får man inte tag på nån kvinna lika lätt och kan skaffa barn och föra mänskligheten vidare.

Personer anpassar oftast automatiskt till det som gör så att man kan få tag på en partner. Finns starka inbyggda krafter som säger emot om jag skulle ta på mig läppstift även om jag skulle vilja det. Man gör inte saker som motarbetar naturen att hitta en partner.

Drivkraften att hitta en tjej är ju större än viljan att ha ett klädesplagg.

• PumpkinQueen
    Pycke skrev 2012-09-05 15:47:52 följande:
    Alla får klä sig precis som de vill, men JAG skulle inte vilja ha en man som bar klänning & läppstift.

Precis! Jag vill inte ha en man med träskor och truckarkeps, men det betyder ju inte att jag vill hindra någon från att klä sig på det viset om den nu vill det.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-05 15:52:29 följande:
    Det här är en rätt intressant grej. I ena stunden jobbar man hårt för att bli av med könsuppdelning och va man ska tycka är kvinnligt och manligt. Men fortfarande vill inte kvinnor ha en man som tycker om läppstift och nagellack t.ex. Varför inte? Varför jobbar man inte att få det könsneutralt även här då?

Det är en fråga om tycke och smak, helt enkelt. Alla ska få se ut precis hur de vill. Det finns ju folk som tycker att det är fint med läppstift och nagellack även på killar. Bland hårdrockare, gothare, syntare och så vidare är det helt accepterat att killar bär smink och "feminina" kläder, utan att anses vara fjolliga eller omanliga. Det är bara talibansvenssons som har problem med alla som inte lever i radhus, har tvåkommafyra barn, en tjock golden retriever, svart volvo och gillar att grilla flintastek på sommaren. Flört
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-05 15:53:53 följande:

Egen teori. Kan det rent utav vara så att vad män och kvinnor finner attraktivt och går igång på styrs av vilket kön vi har och är inte lika mellan män o kvinnor. Därför finns det också ett annorlunda utbud för män o kvinnor. För att om vi klädde oss lika så skulle det ta bort en viss attraktion mellan oss.

Så du utgår helt kallt från att alla människor är hetrosexuella och att alla heterosexuella gillar exakt samma saker?
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-09-05 17:38:56 följande:
    Det är väl inget konstigt att jag som heterosexuell kvinna tänder på män i manskläder och inte i kvinnokläder. Heterosexuella män tänder väl oftast inte på butchflator??

Fast jag tänder liksom mer på själva kroppen är på kläderna som råkar sitta på kroppen.
  • PolyPond
    Furstinna skrev 2012-09-04 21:24:50 följande:
    Men vem är det som hindrar egentligen? Är butikens uppdelning eller en bristande självkänsla? Och vilket av dessa är viktigast att jobba med? Att göra sig till ett offer gynnar ingen och allra minst en själv.
    Det krävs mer än normal självkänsla för att gå emot normer. Till att börja med behövs medvetenhet om vilka normer och mekanismer som styr en. De saknar de allra flesta.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-06 11:34:39 följande:

Det är en fråga om tycke och smak, helt enkelt. Alla ska få se ut precis hur de vill. Det finns ju folk som tycker att det är fint med läppstift och nagellack även på killar. Bland hårdrockare, gothare, syntare och så vidare är det helt accepterat att killar bär smink och "feminina" kläder, utan att anses vara fjolliga eller omanliga. Det är bara talibansvenssons som har problem med alla som inte lever i radhus, har tvåkommafyra barn, en tjock golden retriever, svart volvo och gillar att grilla flintastek på sommaren. Flört

Jo fast attraktion är inte enbart styrt av vår uppväxt. Attraktion är något som styrs mestadels biologiskt.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-06 11:36:06 följande:

Så du utgår helt kallt från att alla människor är hetrosexuella och att alla heterosexuella gillar exakt samma saker?
    Nej, jag diskuterar bara majoriteten av folk. Majoriteten är inte homosexuella. Undantag finns inom allt och ska vi diskutera undantag kommer vi ingenstans för posterna skulle bli så långa så ingen kan säga något utan att någon annan kommer med ett undantag som motangrepp.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?