• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • Elit

Så undrar du varför jag tycker du fördummar debatten när du ställer en sådan fråga?

Har du någonsin fått anledning att tro att inte majoriteten av människorna är heterosexuella? Eftersom jag antar att du inte fått det så undrar jag varför du ens gör den invändningen. Då kan vi ju lika gärna skriva att alla kanske kommer från mars. Har du något bevis som talar emot det? Det är att fördumma debatten.

• PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-09-06 14:34:20 följande:
    Man får använda sig av en riktigt klurig metod som går ut på att man frågar personen, anonymt, om de tänder på motsatt kön, samma kön eller båda. Är du med?

...och om personen inte talar sanning så känner pennan av det och personen i fråga får en elektisk stöt?
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-06 14:36:17 följande:

Nu diskuterar du undantagen igen. Minoriteterna. Jag diskuterar majoriteten.
    Jag är inte så säker på att de är en minoritet. Jag tror att det som du kallar för majoritet är väldigt högljudda och benägna att trycka ner de som tycker annorlunda.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-09-06 14:44:35 följande:

...och om personen inte talar sanning så känner pennan av det och personen i fråga får en elektisk stöt?
    Varför skulle de i så fall berätta om saker som ex. impotens eller andra ännu mer pinsamma saker korrekt? Orsaken att man vet att det är korrekt är för att det stämmer med vad tjejer också rapporterar.

Det är sådant sak som du tar upp där som gör att debatten fördummas. För att invändningen över huvud taget skall ha någon relevans så måste du ge något stöd för att det faktiskt förhåller sig så som du säger. Annars kan vi ju lika gärna köra den att alla är från mars.
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-09-06 14:36:44 följande:
    Så undrar du varför jag tycker du fördummar debatten när du ställer en sådan fråga?

Har du någonsin fått anledning att tro att inte majoriteten av människorna är heterosexuella? Eftersom jag antar att du inte fått det så undrar jag varför du ens gör den invändningen. Då kan vi ju lika gärna skriva att alla kanske kommer från mars. Har du något bevis som talar emot det? Det är att fördumma debatten.

Jag anser inte att jag kan veta huruvida majoriteten av alla människor är hetrosexuella. Det går, som sagt, inte att mäta. Jag tycker heller inte att det är nödvändigt för mig att känna till hur det ligger till på den punkten, eftersom alla bör ha samma rättihgeter och skyldigheter oavsett vilket. Om du tycker att detta verkar dumt eller fördummande så kan det bero på att du inte riktigt förstått.

Jag kan, till exempel, tänka mig att det i en macho-kultur anses vara väldigt förbjudet att som kille tända på andra killar. Därför kan det hända att man inte identifierar sig som bisexuell, om man lever i ett sådant samhälle. Då är det enklare att bara gifta sig och hålla sig till sin fru -även om man kanske gärna hade legat med män om det bara varit socialt accepterat.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-09-06 14:54:29 följande:

Jag anser inte att jag kan veta huruvida majoriteten av alla människor är hetrosexuella. Det går, som sagt, inte att mäta. Jag tycker heller inte att det är nödvändigt för mig att känna till hur det ligger till på den punkten, eftersom alla bör ha samma rättihgeter och skyldigheter oavsett vilket. Om du tycker att detta verkar dumt eller fördummande så kan det bero på att du inte riktigt förstått.

Jag kan, till exempel, tänka mig att det i en macho-kultur anses vara väldigt förbjudet att som kille tända på andra killar. Därför kan det hända att man inte identifierar sig som bisexuell, om man lever i ett sådant samhälle. Då är det enklare att bara gifta sig och hålla sig till sin fru -även om man kanske gärna hade legat med män om det bara varit socialt accepterat.
    Du får du ge något stöd för att människor brukar ljuga om liknande saker i anonyma studier. Jag har ju visat att de inte ljuger om andra omanliga och pinsamma saker som ex. impotens. Människors lika värde har ingenting med diskussionen att göra, det är en självklarhet.  Ifrågasättandet av något som i det närmaste är en truism och som har gediget vetenskapligt stöd är fördummande om man inte har något som tyder på något annat.

Ja, vi kan också tänka oss att hela populationen kommer från mars. Jag förstår din invändning men det finns inget skäl att tror att populationen homosexuella från en sådan grupp skulle vara större än den är i andra grupper som är mer frisinnade.
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-09-06 14:51:06 följande:
    Varför skulle de i så fall berätta om saker som ex. impotens eller andra ännu mer pinsamma saker korrekt? Orsaken att man vet att det är korrekt är för att det stämmer med vad tjejer också rapporterar.

Det är sådant sak som du tar upp där som gör att debatten fördummas. För att invändningen över huvud taget skall ha någon relevans så måste du ge något stöd för att det faktiskt förhåller sig så som du säger. Annars kan vi ju lika gärna köra den att alla är från mars.
    Jag vet inte. Jag säger inte att det ÄR så. Jag bara förklarar att det är möjligt för människor att ljuga i sådana test. Alltså verkar det lite naivt, för mig, att utan vidare utgå ifrån att resultaten som man får fram är fullständigt korrekta och inte kan ifrågasättas.

Om du upplever att någonting är dumt eller fördummande, så kan det vara för att du inte förstår.

I en normal debatt är det fullt accepterat att komma med resonemang och frågeställningar, utan att rabbla fakta från någon bok.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-06 14:46:06 följande:
    Jag är inte så säker på att de är en minoritet. Jag tror att det som du kallar för majoritet är väldigt högljudda och benägna att trycka ner de som tycker annorlunda.

Läs på om attraktion. Attraktion är något som visar sig vara samma för hela jordklotet vilket är rätt intressant. Det ter sig bara på olika sätt. Men det är fortfarande oavsett kultur en som tror på sig själv, tar hand om sig själv, kan leda, har humor osv som får mest attraktion.
  • CFly

Ibland känns det som att folk här på forumet alltid ska misstro saker, hitta en anledning eller letar efter ett undantag bara för att ha något att kasta in i debatten och kunna säga emot.

• Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-09-06 15:02:27 följande:
    Jag vet inte. Jag säger inte att det ÄR så. Jag bara förklarar att det är möjligt för människor att ljuga i sådana test. Alltså verkar det lite naivt, för mig, att utan vidare utgå ifrån att resultaten som man får fram är fullständigt korrekta och inte kan ifrågasättas.

Om du upplever att någonting är dumt eller fördummande, så kan det vara för att du inte förstår.

I en normal debatt är det fullt accepterat att komma med resonemang och frågeställningar, utan att rabbla fakta från någon bok.
    Ja det är möjligt att de kan men nu har jag ju visat att de generellt inte gör det. Vidare finns det fortfarande ingen anledning att tro att det skulle finnas mer homosexuella i strikta kulturer än i mer liberala. Siffrorna är ju samma i de flesta länder som undersöks vilket borgar för att det inte kan vara allt för olika.

Det är ok att ifrågasätta men till en gräns. Invändningen att vi alla kanske är från mars kan bara tillföra så mycket. Skulle alla invändningar ha lika mycket värde skulle vi aldrig komma fram till någonting. Det måste finns ett logiskt och trovärdigt resonemang i bakgrunden.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?