• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • pigglo
    Core skrev 2012-09-04 14:12:36 följande:

Jamen precis! Men jag tänker att OM man har det så måste man ju ha en riktigt god anledning för annars är man ju lite vriden om man bara har det för att, men det tror jag knappast om TS hon verkar så säker på sin sak. Jag vill såklart också vara säker på min sak och ser fram mot presonnumret, vilket man tydligen kan använda för att få fram utredningen!

Jag ser också mycket fram emot personnumret, då kanske vi kan få någon förklaring till kvinnans olämplighet som mamma Tungan ute

Men i ärlighetens namn så tror jag inte alls att hon har tillgång till någon utredning utan har bara någon egen märklig personlig åsikt grundad på "fakta" som i hennes värld är uppenbara, men inte i någon annans.
  • Nyfiken2012

Att du ens orkar bry dig, varför? Det finns massor av anledningar, inte så viktigt m biologiska barn, man orkar inte mer förväntan, förhoppningar o besvikelse osv. Det är väl helt fantastiskt att människor tar till sig barn som blir som deras egna o som kanske skulle levt ett hemskt liv annars.

• molly50
    joråsatt2012 skrev 2012-09-04 12:57:34 följande:
    Jaså, det finns ett minimiantal döda barn man måste komma upp till innan man får fatta sina egna beslut om sina egna livsval?

Fenrisulven skrev 2012-09-04 13:00:18 följande:
    Kanske avundsjuka för att du vet att du själv ALDRIG hade blivit godkänd som adoptivförälder?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Elin 885

Men man kanske vill adoptera? Hjälpa ett annat barn istället för att sätta fler till världen osv. vad i helvete har du med att göra vem som adopterar och varför???? det är en privatsak. lägg din energi på vettiga saker, förslagsvis en kurs i empati.

• molly50
    loka skrev 2012-09-04 13:02:22 följande:

Inte det minsta, snarare tvärtom. Att hon kallar sig mamma är BARA tragiskt.

Vad som är tragiskt är väl att en sk vän (som till på köpet själv har förlorat ett barn) inte stöttar utan bara påpekar hur fel hon gör!
    Gör din vän en tjänst och säg upp bekantskapen med henne och håll dig för dig själv med dina åsikter!
    loka skrev 2012-09-04 13:07:01 följande:

Jag vet när hennes barn dog, året efter stod hon med sitt första adoptivbarn - om inte det är för lätt vad är det då?????
    När ska det vara lätt att få igenom en adoption då,menar du? Hur många barn ska man behöva mista innan man ska få adoptera,enligt dig?

Du borde faktiskt skämmas som är så fruktansvärt empatilös och känslokall!  

• Bittersweetlife

För det första tycker jag att det är fruktansvärt att du använder uttrycket "köpa en unge" när det handlar om att adoptera ett barn. Men det säger mer om dig själv, hur obilad och korkad du är.

Vet du inte att alla människor olika? För en del människor är inte adoption att sämre alternativ att få barn på än något annat, även om det blir mer aktuellt efter biologisak försök. Om man har försökt i tre år utan resultat och sedan blir gravid med ett barn som avlider efter att par veckor.  Har du ärligt talat inte någon som helst förståelse för deras val att adoptera? De har säkert  varit öppna för adoption redan från början, och nu när de upplevt något så hemskt som dödsfall så vill de säkerligen inte gå igenom något liknande igen. Även om de inte skulle behöva det, så ansåg de nog att få barn genom adoption var ett bättre alternativ för dem!

Du måste förstå att alla inte värderar biologiska barn som ett absolut måste. I slutändan handlar det om samma sak; att få bli föräldrar, uppfostra, älska och allt vad ett föräldrarskap innebär till en annan människa.

Om man nu försöker i ett, fem eller tio år har ingen betydelse. För alla är inte det biologiska alternativet det enda alternativ som finns. För mig är det så givet att bara för att man själv tycker en sak, så betyder det inte att alla andra ska tycka och göra samma. Om du nu tycker att det är förkastligt att det finns människor som väljer att adoptera, så räcker det väl med att du själv föder fram dina barn och blir nöjd? Varför ha negativa åsikter om hur andra bildar familj? Inskränkt, ignorant, elakt och rentav korkat.

• Limpan1234
    Bittersweetlife skrev 2012-09-04 15:07:50 följande:
    För det första tycker jag att det är fruktansvärt att du använder uttrycket "köpa en unge" när det handlar om att adoptera ett barn. Men det säger mer om dig själv, hur obilad och korkad du är.

Vet du inte att alla människor olika? För en del människor är inte adoption att sämre alternativ att få barn på än något annat, även om det blir mer aktuellt efter biologisak försök. Om man har försökt i tre år utan resultat och sedan blir gravid med ett barn som avlider efter att par veckor.  Har du ärligt talat inte någon som helst förståelse för deras val att adoptera? De har säkert  varit öppna för adoption redan från början, och nu när de upplevt något så hemskt som dödsfall så vill de säkerligen inte gå igenom något liknande igen. Även om de inte skulle behöva det, så ansåg de nog att få barn genom adoption var ett bättre alternativ för dem!

Du måste förstå att alla inte värderar biologiska barn som ett absolut måste. I slutändan handlar det om samma sak; att få bli föräldrar, uppfostra, älska och allt vad ett föräldrarskap innebär till en annan människa.

Om man nu försöker i ett, fem eller tio år har ingen betydelse. För alla är inte det biologiska alternativet det enda alternativ som finns. För mig är det så givet att bara för att man själv tycker en sak, så betyder det inte att alla andra ska tycka och göra samma. Om du nu tycker att det är förkastligt att det finns människor som väljer att adoptera, så räcker det väl med att du själv föder fram dina barn och blir nöjd? Varför ha negativa åsikter om hur andra bildar familj? Inskränkt, ignorant, elakt och rentav korkat.
  • molly50
    Kookaburra skrev 2012-09-04 13:23:28 följande:
    Finns rätt mycket mer i denna tråd som jag skulle kalla tragiskt. Och en hint - dina inlägg toppar listan
  • Bittersweetlife
    loka skrev 2012-09-04 13:02:22 följande:

Inte det minsta, snarare tvärtom. Att hon kallar sig mamma är BARA tragiskt.
    Ojojoj. Jag har inga ord för din kommentar. Med den inställningen som du har, tror jag inte att du kan ta till dig något av det som skrivs här i tråden. Tyvärr.
  • molly50
    Bittersweetlife skrev 2012-09-04 15:07:50 följande:

Svar på tråden Varför adoption så lätt