• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • molly50
    Julietta skrev 2012-09-04 16:51:45 följande:
    Fan vad respektlöst mot alla som kämpar med att få adoptera. Du kan ju själv testa och se hur enkelt det är. Du har noll koll och borde sköta ditt och inte uttala dig om saker du inte vet något om.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Limpan1234
    JAG är BÄST skrev 2012-09-04 16:05:56 följande:

Man adopterar inte för att HJÄLPA ett barn utan man adopterar för att man VILL HA barn. Annars så adopterar man av fel orsaker.
    Mycket sant.
  • Limpan1234
    Velouria skrev 2012-09-04 16:46:22 följande:
    Det finns också de som adopterar för att HJÄLPA ett barn. Alla tänker ju inte enbart på sina egna behov. Vari ligger felet i det?
    För att barnet ska känna sig önskat, inte som ett välgörenhetsprojekt? 

• Velouria
    Limpan1234 skrev 2012-09-04 17:13:04 följande:

Det är väl inget som säger att man inte älskar det barnet man väljer att hjälpa. Shit, är det verkligen så svartvitt
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • KiaL

Behöver inte alls va så. Man kan adoptera av båda skälen. För att man vill ha barn och för att man vill ge ett oönskat/på annat sätt föräldralöst barn ett kärleksfullt hem.

Hellre det än att de ska bo på barnhem utan någon som helst kärlek alls.

Kunde jag så skulle jag adoptera massor av barn för att kunna ge dem ett kärleksfullt hem.   
  • Plutteli
    Velouria skrev 2012-09-04 16:46:22 följande:
    Det finns också de som adopterar för att HJÄLPA ett barn. Alla tänker ju inte enbart på sina egna behov. Vari ligger felet i det?
    Att adoptera för att i första hand hjälpa ett barn är förkastligt och slutar aldrig bra. Människor som adopterar med målet att göra en god gärning kommer förr eller senare att uttrycka en åsikt i att barnet borde vara tacksam över att ha adopterats. Ett barn borde ALDRIG behöva känna tacksamhetsskuld till sina föräldrar!
  • Elin 885

med tanke på vad det kostar att adoptera så har jag svårt att tro att de flesta vanliga adopterar ett barn man inte vill ha, och vill man ha ett barn så märker ju barnet att det är önskat eftersom man älskar det barnet och visar det.
  • Limpan1234
    Velouria skrev 2012-09-04 17:17:51 följande:
    Det är väl inget som säger att man inte älskar det barnet man väljer att hjälpa. Shit, är det verkligen så svartvitt
    Det var inte alls svartvitt menat, däremot tolkade jag det inlägg jag svarade på som att man gärna kunde adoptera även utan att egentligen ha någon stor barnlängtan ("att man inte alltid ska sätta sina egna behov först"). Det var det jag opponerade mig emot - dvs jag tror att man måste ha en stark barnlängtan i grunden, dvs ett eget behov.
  • MissMe83

Uttrycker du att du vill hjälpa ett barn, så mycket som andas en antydan till det i en utredning blir du inte godkänd för adoption! Det finns en anledning till att det är så

• Samama

Är det något FEL med att adoptera barn? Man kanske vill adoptera trots att man kan få egna barn? Är inte det bara BRA att ge barn ett hem?

Svar på tråden Varför adoption så lätt