• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • MissMe83

Klart det är bra att ge barn ett hem, precis som det är bra att föräldrarna äntligen får bli föräldrar. Men det skall göras för att man vill ha ett barn, bli en familj och inte för att man vill hjälpa ett barn.

Sedan är det så att det finns en anledning till att köerna för adoption är så långa. Det finns fler som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption. Så såg det inte ut för 30-40 år sedan men så är det idag

• gbgumman

Sedan när är adoption bara för de som inte kan få biologiska barn. Jag har två ( blir gravid lätt) och hade mitt liv sett annorlunda ut så hade jag lätt kunnat adoptera ett barn.

• Wittra

Över tjugo sidor i tråden och inte någonstans tycks TS kunna förklara vad denna kvinna lider av eftersom hon tydligen inte platsar som mamma. 

När ska du svara på den frågan egentligen? O nej, ditt svar om att hon borde försökt på biologisk väg räcker inte. Inte heller att hennes första barn dog. Jag vill höra varför hon är olämplig och varför dessa barn/barnet inte kommer bli lyckliga. 

• Plottan11

Är det inte en åldersgräns här på FL? Det sättet du skriver på gör att jag tänker att du är ungefär...tolv? 

• Den vita staden
    Plutteli skrev 2012-09-04 17:19:11 följande:
    Att adoptera för att i första hand hjälpa ett barn är förkastligt och slutar aldrig bra. Människor som adopterar med målet att göra en god gärning kommer förr eller senare att uttrycka en åsikt i att barnet borde vara tacksam över att ha adopterats. Ett barn borde ALDRIG behöva känna tacksamhetsskuld till sina föräldrar!
    Exakt!
    God never performed a miracle to convince an atheist, because his ordinary works provide sufficient evidence.
  • sannaaa

Tycker personligen att fler borde adoptera ist för t ex IVF, det finns alldeles för många föräldralösa barn ute i världen som skulle behöva ett kärleksfullt hem. Och jag tror nog att det är en högre procent av de som adopterar som tar väl hand om och ger sina barn en bra och kärleksfull uppväxt än det är för många barn som växer upp med sina biologiska föräldrar då vem som helst (i princip) kan bli förälder vare sig man är lämpad som det eller inte...  

• Velouria
    Plutteli skrev 2012-09-04 17:19:11 följande:
    Att adoptera för att i första hand hjälpa ett barn är förkastligt och slutar aldrig bra. Människor som adopterar med målet att göra en god gärning kommer förr eller senare att uttrycka en åsikt i att barnet borde vara tacksam över att ha adopterats. Ett barn borde ALDRIG behöva känna tacksamhetsskuld till sina föräldrar!
    Nope, inte alla. 
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • LoTmamma

Orkar inte läsa alla inlägg, förmodligen inte bara jag som påpekat. men det är sååå tröttsamt med sånt här, köpa en unge... varför bara starta trådar för att provocera???

• Herr Arvidsjaur
    LoTmamma skrev 2012-09-04 18:56:01 följande:
    Orkar inte läsa alla inlägg, förmodligen inte bara jag som påpekat. men det är sååå tröttsamt med sånt här, köpa en unge... varför bara starta trådar för att provocera???

• Limpan1234
    Wittra skrev 2012-09-04 18:13:59 följande:
    Över tjugo sidor i tråden och inte någonstans tycks TS kunna förklara vad denna kvinna lider av eftersom hon tydligen inte platsar som mamma. 

När ska du svara på den frågan egentligen? O nej, ditt svar om att hon borde försökt på biologisk väg räcker inte. Inte heller att hennes första barn dog. Jag vill höra varför hon är olämplig och varför dessa barn/barnet inte kommer bli lyckliga. 

Många inlägg handlar ju just om att den aktuella kvinnan "inte ens försökte" och att det är "så lätt att köpa ett barn". Jag får känslan av att TS har kämpat på efter att hennes barn dog och kanske har haft något trauma i samband med graviditeten/förlossningen av andra barnet. Att hon inte tycker att hon fått tillräckligt mycket uppmärksamhet/cred/stöttning av sin omgivning i sitt svåra medan den här kvinnan kanske fått det och att det är därför TS är bitter.

För det verkar ju inte egentligen handla om att kvinnan är olämplig som förälder, utan mer om att TS blir jäkligt provocerad över att hon tagit vad TS anser vara en mycket enklare väg...? Min tolkning Drömmer
Svar på tråden Varför adoption så lätt