• loka

Varför adoption så lätt

Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?

• Svar på tråden Varför adoption så lätt
  • princess77

Jag antar att du själv aldrig har varit i den sitsen att du har kämpat i flera år för att få ett biologiskt barn,kanske utstått ett flertal smärtsamma och jobbiga behandlingar och kanske flera missfall.
    Jag antar att du inte den blekaste aning hur det känns att få bära det efterlängtade barnet och sedan förlora det!
    För dom allra flesta är adoption inget "lätt" beslut utan något som växer fram ur längtan att bli en familj!

• Livsmam

Mycket har man läst men detta är nog ändå något av det värsta.. Är det sanning så tror jag de flesta av oss instämmer i att TS inte är helt normal. Jag HOPPAS och tror att denna (f.d?) vän som du beskriver helt och hållet vänder dig ryggen och aldrig mer släpper in dig i sitt liv. Du är INGEN att avgöra hur de ska leva sitt liv, och ingen annans heller för den delen. Ta hand om din egen familj och låt andra ta hand om sin. Det gör de bäst förstår du.

• princess77

Du har en fruktansvärd syn på livet TS!
    Ett adopterat barn är ett " riktigt" barn som blir precis lika lyckligt och älskad som ett biologiskt barn i rätt familj.
    Hur mycket smärta en person orkar ta och vilka val dom gör är inte din en sak!
    Och jag kan tala om för dig av erfarenhet att adoption är inget "lätt" alternativ då det är en lång och mycket påfrestande resa.

• princess77

Och att påstå att din vän inte har rätt att vara mamma eller kalla sig mamma för att hon "gav upp" för lätt och adopterade är det dummaste jag har hört på länge!!

• undine
    loka skrev 2012-09-04 09:12:13 följande:
    Hur kan man välja adoption så lättvindigt? Att försöka få barn på egen väg i tre år är ju inte alls lång tid, ofta läser man om folk som står i adoptionskö eller nyss har adopterat och blir gravida ÄR inte de bättre? Vet ett par som fick ett barn och barnet levde bara i två veckor pga hjärtfel, och då väljer de sedan Adoption???? Det är ju inte så att de inte kan få egna barn eller hur. Sådana borde i te få adoptera enligt mig. Och de köper inte bara en unge utan två! Varför väljer man adoption så lätt?
    Jag har aldrig försökt bli med barn och om jag skulle bli med barn någon gång skulle jag välja adoption. Jag anser det är bättre att hjälpa de barn som finns och som inte har en mamma och en pappa,än att sätta massa nya till världen. Jag har dessutom heller ingen lust att förstöra min kropp; spräcka underlivet och få inkontinens och sabba bröstvårtorna.

Jag anser att adoption är alldeles för svårt idag. Jag känner folk som gått igenom flera års helvete med socialen för att få adoptera.
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • undine
    undine skrev 2012-09-04 20:10:01 följande:
    Jag har aldrig försökt bli med barn och om jag skulle bli med barn någon gång skulle jag välja adoption. Jag anser det är bättre att hjälpa de barn som finns och som inte har en mamma och en pappa,än att sätta massa nya till världen. Jag har dessutom heller ingen lust att förstöra min kropp; spräcka underlivet och få inkontinens och sabba bröstvårtorna.

Jag anser att adoption är alldeles för svårt idag. Jag känner folk som gått igenom flera års helvete med socialen för att få adoptera.
    * Om jag skulle VILJA bli med barn, ska det stå.
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Loriyana

Detta är första gången jag hört adoption beskrivas som "lätt"

• MissMe83

Ja eller hur. En adoption är allt annat än lätt och för många är vägen till beslutet ett helvette

• Viktors älskling

En del väljer ju att adoptera före att skaffa biologiska barn, so what?

• IC76
    Plutteli skrev 2012-09-04 19:16:13 följande:
    If you say so. Jag har ännu inte stött på någon som lyckats och då har jag ändå träffat en ansenlig andel adoptivföräldrar och barn. De barn som har bra relation till sina föräldrar och aldrig behövt känna tacksamhetsskuld är de vars föräldrar adopterat dem ENBART för att de så gärna velat ha ett barn helt av egoistiska orsaker. Precis som den som föder barn biologiskt. Att "rädda" ett barn har inte varit en del i adoptionen utan mer en "bonus" så att säga.

Att du ens behöver skriva detta är ju skrämmande men tack för att du gjorde det
    Mamma till A, A, A och V.
Svar på tråden Varför adoption så lätt