loka skrev 2012-09-05 13:20:46 följande:
Jag ÄR inte emot adoption över lag och jag tycker att människor adopterar alldeles för lättvindigt. Personligen tycker jag att det borde vara en sista utväg om man inte kan få barn och inte vill göra en IVF som jag tycker är bättre. OCH.. Adoption ÄR ingenting g som passar alla även om man har ett ordnat liv och råkar slinka igenom hemutredningen. Jag PERSONLIGEN tycker inte att man är mamma till en adopterad unge och som Johanna i detta fallet har betett sig och gav upp sina försök att skaffa egna barn efter att ETT barn dött anser inte jag att är värdig att kalla sig mamma överhuvudtaget. Och ja hennes adoption tog ETT år även om ni inte tror det så har jag gått igenom alla papper.
Varför har du gått igenom alla papper? De är sekretessbelagda så det är inget du kan få ut bara av att veta hennes person nr. Har du begärt ut dem genom ditt yrke? Har hon gett dem till dig att läsa i tron att du faktiskt var en vän och inte den trångsynta falska varelse du är? Eller är det snarare som jag tror, att du bara hittar på att du läst nått när det egentligen bara är dina förutfattade meningar du baserar allt på?
Slutligen: Sen när blev det ett krav att försöka få biologiska barn när ens barn har dött?
Din "vän" ÄR en mamma vare sig du gillar det eller ej, hon är mamma till sitt änglabarn och mamma till sina två adoptivbarn. Till adoptivbarnen är hon inte biologisk mamma men lika fullt deras mamma, mycket mer än deras biologiska mamma är! Blod är faktiskt inte tjockare än vatten, vem som helst kan skaffa en unge men vem som helst kan INTE bli en förälder!
Jag har två föräldrar, en mamma och en pappa, vi delar ingen genetik alls eftersom jag är adopterad men min mamma är så fan mycket mer av en mamma till mig än en kvinna jag inte kan komma ihåg som förlorade vårdnaden om mig och min pappa är miljoner gånger mer en pappa än den man som gjorde min biomamma på smällen men inte var närvarande nog att ens få sitt namn på mina födelsebevis!