• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Det gör den säkert. :) Nä, stå på huvud höggravid kan inte vara det enklaste. Men vändningsförsök e ju heller inte lätt alla ggr.

• Premismamma

I dag har jag varit på tillväxtultraljud. Gick mycket bra och bm sa att bebis ligger på vikt strax över medel. Känns jättebra med tanke på att jag tidigare fått små bebisar. 

• Premismamma

Är det någon som vet redan nu att de ska snittas på sös? 

Jag har fått ett löst datum (13/6) 

• Sonaten
    Zora skrev 2013-03-26 20:58:03 följande:

Ja den har ju lite tid på sig, hoppas den gör det frivilligt, för stå på huvud är inte min grej ha ha!!
    Min dotter låg i säte och ville inte vända på sig när de försökte i v 36. Hon var över 4500 när hon föddes med snitt i v 39. Jag tror hon satt fast inkilad i säte från v 30 eller så, och att när de väl försökte vända henne så var hon alldeles för stor. Men de vill visst inte göra vändningsförsök tidigare ändå. Jag frågade nu, vid min 2:a graviditet, om de kunde vara extra noga med att kolla läget, och om bäbisen låg i säte vid v 30, om de kunde göra ett tidigare vändningsförsök, och kanske en storleksbedömning. Men BM sa bara att när det är andra barnet så får man vänta till v 37 eller senare för att göra ev vändningsförsök. Min livmoder är framåtlutad, och jag undrar om inte det kan ha påverkat hur min dotter lade sig. Men nu på UL sa de att de såg ingen anledning till att denna bäbis behöver ligga likadant.

Förra graviditeten gick jag och simmade några gånger för att bäbisen skulle få bästa förutsättningar att vända på sig, men det gjorde ingen nytta alls. Förutom motionen för mig då Min hypotes var att när man är i vattnet så upplevs tyngdkraften annorlunda, och då kanske bäbisen får bättre förutsättningar att testa nya ställningar, ifall den tappar orienteringen så att säga. Kanske kan det funka för någon annan? Värt ett försök, och enklare än att stå på huvudet
  • Sonaten
    Trillatpagolvet skrev 2013-03-23 06:42:18 följande:
    Sonaten:
    Vi väntar våran första knodd och beställde en kronan duo 2012 för den var snyggare sittdel än 2013 modellen. Än så länge har den bara rullat inomhus och utan barn men jag är dökär i den. Underbart fin och fick paketpris på 5500 :)
    Men enligt tester så är den bäst i terräng och den mest miljövänliga vagnen. :)
    Toppen med vagnar som funkar i skogen och i snökaos. Bra att man undersökt miljöaspekter hos barnvagnar. 

Vi provkörde Kronan duo och Brio Happy i helgen och även om Kronan är fiffig med bärhandtag och stora svängbara hjul, så fungerade den inte eftersom min man är så lång. Han slår i fötterna i sjassit när han går med vagnar som inte har teleskophandtag. Sen tyckte jag att Brio Happy verkar mer praktiskt som sittvagn, för Kronan Duo hade i sin sittdel en kraftig kant vid fotändan, som barnet kan ha fötterna på, men det kände som att den kanske begränsar hur långa ben barnet kan ha och fortfarande sitta bekvämt. Vår snart 4-åriga dotter var/är rätt lång så det kan ju nästa unge bli också. Med Brio Happy kan jag till och med välja att sätta 4-åringen i sittdelen om det skulle krisa, och bära bäbisen i bärsele t ex. Kan vara en bra nödlösning när man har bråttom till buss, tåg etc. Till vardags får det bli ståbräda. Vi testade både Brios och en billigare variant, men även där blev det Brio pga min mans långa ben/steg.

Färgen är jag mest nöjd med, turkos både på sittdelen och hårdliften Vagnen var dyr, men vi köpte den i första bästa butik och orkade inte bry oss om några prisjämförelser, så vi får väl skylla oss själva...
  • Happymom

Angående säte. Min dotter låg i säte länge. Minns att jag hade ett UL på en privatklinik (alltså inte remitterat via BM) sent, måste varit någonstans i v 30. Läkaren pratade då om att om hon inte vänder sig själv, kommer man försöka vända henne.

Hon var ett väldigt stillsamt barn i magen, men när hon väl vände sig (det var kanske i v35) gjorde hon det själv, så tyckte jag att det var väldigt obehagligt och var tvungen att gå hem från jobbet.

• Zora

Jag tror ju att min har legat i säte väldigt länge eftersom jag bara känner sparkarna neråt och i nedre delen av magen. Det enda som känns uppåt är att det tar emot vid högra revbenen.

Sa det till barnmorskan men hon trodde ändå att den låg med huvudet neråt. Men bestämde sig för att kolla med UL och mycket riktigt så är huvudet vid högra revbenen, rumpan nere till höger och ben/fötter lite åt vänster. Bebis ligger låååångt åt höger. Är alldeles tomt på vänster sida.

Iallafall så är jag lite rädd för att den har kilat fast sig på något sätt eller trasslat in sig och inte kan vända sig, men det kanske är ovanligt? Har ibland kännt hur hela magen liksom vänder sig (mår nästan illa av det) och har fått för mig att den gör kullerbyttor då. Men nu vet jag inte riktigt. Kan ju vara att den liksom vrider sig i sidled och bara byter håll så att säga, för som sagt har sparkarna aldrig kännts uppåt.

Nästa besök ska hon kolla igen hur den ligger och är det fortfarande säte då så vet jag inte om det blir vändningsförsök direkt, eller om vi ska avvakta till gången där på. Men det är ju några veckor kvar så det hinner kanske lösa sig.

Brukar bebisarna vara sena att vända på sig när det är första barnet? Eller är det väldigt olika?

• Carolina81

Hej tjejer! Jag har foljt er lange nu, men varit lite blyg med att skriva. Jag vantar var andra son 14 Juni. Har varit sjukskriven i manga manader nu da mina bebisar forsoker smita tidigt sa jag maste vara i sanglage (sa det blir mkt lasande har och i facebook gruppen). Iaf, nu till fragan :) 
    Efter forra forlossningen hade jag jatteont i magen. Det som hjalpte bast var jattetajta linnen som holl ihop kroppen. Sa denna gang funderar jag pa att kopa nagon motsvarighet till en Belly Bandit (www.bellybandit.eu). Ar det nagon av er som anvant nagot liknande efter era forlossningar? Ris/Ros?

• mhpo

Börjar fundera på om det verkligen är sammandragningar jag har? Har sedan i måndags kväll flera gånger per dag känt som ett starkt magknip på högra sidan av magen rätt högt upp på sidan. Det kniper till och gör rätt ont i mellan 2-6 sekunder innan det släpper. Är det någon som vet vad det kan vara? Visst är jag trög i tarmarna men jag har varit på toa därför tror jag itne att det är  problemet... 

Carolina81 skrev 2013-03-27 08:47:33 följande:
    Hej tjejer! Jag har foljt er lange nu, men varit lite blyg med att skriva. Jag vantar var andra son 14 Juni. Har varit sjukskriven i manga manader nu da mina bebisar forsoker smita tidigt sa jag maste vara i sanglage (sa det blir mkt lasande har och i facebook gruppen). Iaf, nu till fragan :) 
    Efter forra forlossningen hade jag jatteont i magen. Det som hjalpte bast var jattetajta linnen som holl ihop kroppen. Sa denna gang funderar jag pa att kopa nagon motsvarighet till en Belly Bandit (www.bellybandit.eu). Ar det nagon av er som anvant nagot liknande efter era forlossningar? Ris/Ros?
    Vad kul, vi har samma BF, hoppas att din bebbe vill stanna kvar lite till i magen, än är det ju rätt tidigigt. Jag har inte fött tidigare men kan tänka mig att någon sorts maggördel kan vara skön som stöd efter förlossningen. Jag ska absolut köpa en och prova :) 

• Carolina81
    mhpo skrev 2013-03-27 09:46:34 följande:
    Börjar fundera på om det verkligen är sammandragningar jag har? Har sedan i måndags kväll flera gånger per dag känt som ett starkt magknip på högra sidan av magen rätt högt upp på sidan. Det kniper till och gör rätt ont i mellan 2-6 sekunder innan det släpper. Är det någon som vet vad det kan vara? Visst är jag trög i tarmarna men jag har varit på toa därför tror jag itne att det är  problemet... 

Vad kul, vi har samma BF, hoppas att din bebbe vill stanna kvar lite till i magen, än är det ju rätt tidigigt. Jag har inte fött tidigare men kan tänka mig att någon sorts maggördel kan vara skön som stöd efter förlossningen. Jag ska absolut köpa en och prova :) 

Mina sammandragningar ar over hela magen och haller i sig 30sek-1 min. Om det gor ont pa ett specifikt stalle kan det ju vara nagon nerv eller nagot organ kanske??

Da kan vi ha nedrakning tillsammans. Langtar sa mycket - speciellt till att fa ga ut och fa frisk luft. Far bara ga ut ca en gang per vecka - i max 5 minuter. :) Ja jag hoppas oxa han stannar kvar. Haft forvarkar lange nu och forlorar slemproppen om och om igen sedan vecka 17. Men de haller koll pa tappen jattenoga. For den forsvann i princip i v.30 forra gangen. An sa lange blir den kortare och kortare, men den ar fortfarande utanfor riskzonen. Sa jag behover inte vara inlagd an sa lange denna gang!!! 

Kommer du kopa belly bandits maggordel eller funderar du pa nagon annan? letar efter andra marken men hittar inga bra som skickar till Holland (jobbar pa internationellt foretag sa vi flyttar runt lite). Vet du nagot annat marke som ar populart i Sverige? Kan ju alltid bestalla dar och be mamma ta med sig hit?

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~