• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Happymom

Baby Lei m.fl,
    Jag skulle egentligen kunna argumentera massor för vaginalt. Det är inte förnuftet som styr. Rent logiskt tänker jag; Vad är värre med att spricka än än att ha ett stort sår rakt in i buken? Ingen jag känner har kännt av att de spruckit förrän efteråt. Ändå är jag också rädd för det, men varför? Jag fattar det inte ens själv. Man kan få lokalbedövning och de kan hjälpa en med dra ut på krystningen så att man spricker minimalt, ändå så.. Ja, fast det är så mycket mer jag oroar mig för också, kanske är lätt att hänga upp sig på något konkret ist för ngt man inte kan "ta" på.

• Kickilina
    Baby Lei skrev 2013-03-25 19:58:53 följande:

Jag tycker nog att jag mest får höra positiva förlossningshistorier, kanske för att så gott som alla verkar vilja övertyga mig om att vaginalt är grejen.. Men det är ju helt klart så att för mig som redan är livrädd så fastnar de dåliga berättelserna lättare i min hjärna... Du som ändå jobbar med det här. Vad anser du, rent medicinskt vara den mest effektiva kombinationen av bedövningar? Typ Lustgas+tidig epidural+"Västerviks.. vad den nu heter"? Om kriteriet är "maximal bedövning" ;) Om jag hittar en kombo av bedövningar á la hästdos kanske jag vågar försöka... Om vissa kan föda obedövat borde ju jag våga försöka med jättebedövning?.. Funderingarna pendlar mellan ett aldrig till ett kanske och sen till baks igen.
    Om vi ska satsa på max smärtlindring så är det TENS/akupunktur/varmt bad i tidigt skede (latensfasen) alternativt att du får ordentlig sovdos (kombo av insomningstabl samt morfin) Denna sovdos ges inte om du är i aktivt förlossningsarbete utan endast i latensfasen. Latensfasen = fram tills du är öppen ca 3-4 cm (denna fas är ju bäst att klara av hemma, men i ditt fall borde du kunna komma in tidigt)
    När du väl kommit in i aktiv fas, eller är på väg in så tidig EDA och lustgas och på slutet när EDA:n inte längre fungerar så pudendusblockad (bäckenbottenbedövning) och lustgas.
  • ThereseJohansson

Rätta mig om jag har fel men är inte det bästa om bebisens huvud står ett tag i öppningen?? På föräldrautbildning sa barnmorskan att ibland håller barnmorskan emot för att det inte ska gå för snabbt och det är för att minska bristningarna...väntar ju vårt första barn och snitt så jag vet ju inte hur det är men barnmorskan borde ju veta vad hon pratar om :)

Jag är inte rädd för vaginalförlossning i sig, utan det beror ju på andra fysiska problem med skadade diskar och nervpåverkan som gör att jag får det...som jag sagt innan, tror absolut inte att snitt är den enkla vägen eftersom det trots allt är en "buk öppning" så tror faktiskt man återhämtar sig snabbare av vaginalförlossning...hade jag inte haft mina problem och läkaren inte rekomenderat snitt så hade jag gärna upplevt vaginalförlossning....

• Kickilina
    ThereseJohansson skrev 2013-03-25 21:28:51 följande:
    Rätta mig om jag har fel men är inte det bästa om bebisens huvud står ett tag i öppningen?? På föräldrautbildning sa barnmorskan att ibland håller barnmorskan emot för att det inte ska gå för snabbt och det är för att minska bristningarna...väntar ju vårt första barn och snitt så jag vet ju inte hur det är men barnmorskan borde ju veta vad hon pratar om :)

Jag är inte rädd för vaginalförlossning i sig, utan det beror ju på andra fysiska problem med skadade diskar och nervpåverkan som gör att jag får det...som jag sagt innan, tror absolut inte att snitt är den enkla vägen eftersom det trots allt är en "buk öppning" så tror faktiskt man återhämtar sig snabbare av vaginalförlossning...hade jag inte haft mina problem och läkaren inte rekomenderat snitt så hade jag gärna upplevt vaginalförlossning....
    Du har alldeles rätt Vi låter huvudet stå och töja med sitt bredaste omfång i alla fall en värk (om inte barnet mår dåligt och behöver komma ut) Från det att huvudet börjar skymta tills att bebisen helt är ute kan ta flera värkar för en förstföderska och detta är bra eftersom vävnaden då får tid att hänga med och töjas. Jag brukar använda varma handdukar över underlivet då vilket mammorna brukar uppleva som smärtlindrande.
  • Madelen21

Jag vill föda vaginalt trots rädsla och en total sfinkterruptur första gången och stora barn. Jag väljer inte snitt för att jag får stora barn. Min son vägde 4378 när han föddes bf +9 och dottern 4060 bf+3 är rädd att denna ska bli större än nr 2. med barn nr 2 gick förlossningen bra och jag behövde inte sys efteråt, var ju livrädd när jag skulle få honom att det skulle bli sån bristning igen. lite så kan jag känna nu oxå... jag vill gärna få ett tillväxt ultraljud för att se vad jag har att vänta mig, hur stort barnet kan tänkas bli. Men det kan man väl inte veta förens ja inte vet jag typ nån vecka innan kanske? Jag ska ta upp detta med min bm på onsdag när jag ska dit. sen ska jag be henne om en födelseplan att fylla i.

Oh i morgon ska jag få gå å klippa mitt hår, jäklar va skönt de ska bli.. har beslutsångest över hur jag ska ha det bara :) Hur är era bäbisar nu i magen? Mycket aktivitet? Är dom vakna mer på någon speciell tid på dygnet?
    Min är extra vaken på kvällen :)Så har båda mina barn varit. Så jag räknar nästan med att få en kvällspigg bäbis.. Båda mina barn är kvällspigga och somnar sällan före 20.
    Näää nu så är de sovdags!!

• Happymom

Baby Lei, det där med "positiv smärta" betyder förresten att det inte är någon farlig smärta (kroppen jobbar på ett bra sätt och det betyder att den fungerar). Vet man det kan det kännas lättare att hantera.

• annamedfamilj

Förutsatt att bebisen ligger med huvudet neråt är det alltid bäst att föda naturligt. Kroppen är trots allt skapad att klara av den här smärtan och jag tror inte det finns fördelar med att välja kejsarsnitt. Kejsarsnitt är alternativ 2, när det helt inte går att föda naturligt. Väntar mitt andra barn i juni.

• Happymom

Sagolina,
    Det var inte mycket du gått upp. Om du var överviktig från början så är väl det bra? Går du hos någon dietist?
    Jag går hos en sådan pga att jag gick upp så oerhört mycket sist (från 55 kg till 96,5). Var inte nere i min ursprungsvikt överhuvudtaget, men var åtminstone nere på 70 innan jag blev gravid igen. Har gått upp över 15 kg ändå redan, men dietisten tröstade med att det är en hel del vätska.

• MissMe83

Kicklina: varför svettas jag floder på nätterna?? Började för en vecka sedan och det fullkomligt rinner av mig.
    Sen undrar jag hur vanligt det är med snitt om man lider av kroniskt högt blodtryck?
    Jag är totalt livrädd för snitt, förlossningen skrämmer mig inte men snitt är jag livrädd för

• Happymom

Annamedfamilj,
    Det finns fall där KS är bättre, som medicinska orsaker, t.ex trångt bäcken (jag kan alltså inte föda om bebisen ligger vidöppet eftersom det kräver lite större omfång) och vid extrem förlossningsrädsla (vilket finns olika anledningar till).

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~