Baby Lei skrev 2013-03-25 19:58:53 följande:
Jag tycker nog att jag mest får höra positiva förlossningshistorier, kanske för att så gott som alla verkar vilja övertyga mig om att vaginalt är grejen.. Men det är ju helt klart så att för mig som redan är livrädd så fastnar de dåliga berättelserna lättare i min hjärna... Du som ändå jobbar med det här. Vad anser du, rent medicinskt vara den mest effektiva kombinationen av bedövningar? Typ Lustgas+tidig epidural+"Västerviks.. vad den nu heter"? Om kriteriet är "maximal bedövning" ;) Om jag hittar en kombo av bedövningar á la hästdos kanske jag vågar försöka... Om vissa kan föda obedövat borde ju jag våga försöka med jättebedövning?.. Funderingarna pendlar mellan ett aldrig till ett kanske och sen till baks igen.
Om vi ska satsa på max smärtlindring så är det TENS/akupunktur/varmt bad i tidigt skede (latensfasen) alternativt att du får ordentlig sovdos (kombo av insomningstabl samt morfin) Denna sovdos ges inte om du är i aktivt förlossningsarbete utan endast i latensfasen. Latensfasen = fram tills du är öppen ca 3-4 cm (denna fas är ju bäst att klara av hemma, men i ditt fall borde du kunna komma in tidigt)
När du väl kommit in i aktiv fas, eller är på väg in så tidig EDA och lustgas och på slutet när EDA:n inte längre fungerar så pudendusblockad (bäckenbottenbedövning) och lustgas.