Baby Lei skrev 2013-03-25 10:15:09 följande:
Jag är rädd för smärtan, att barnet ska få syrebrist och att jag ska spricka "från A till Ö"... alla verkar överens om att det gör fruktansvärt ont, och det där med "positiv smärta" låter som hokus pokus i mina öron.. Hur känner du? Vad är du rädd för?
Ja jag undrar också över det där med smärtan, hur kommer den vara att hantera? Jag försöker tänka positivt och lite löjligt nästan att jag ska försöka "surfa" på smärtvågorna?? Vet inte när jag blev så flummig eller så är det bara någon självförsvarsmekanism som har satt in
Jag är absolut mest rädd för att inte bli tagen på allvar, tycker det är jätte vanligt att man hör om kvinnor som bara: hallå barnet kommer nuuuu, och barnmorskan bara: neeej då du är förstföderska, du har långt kvar men sen kommer ungen iaf. Jag är rädd för att inte bli lyssnad på och trodd, rädd för att bli förbannad, ge dem fingret och föda på parkeringen istället. En vän kom in och ville bli undersökt men fick höra att det inte såg ut som att hon hade så ont och därför kunde åka hem, kompisen stod på sig och blev undersökt och var så pass öppen att hon blev inskriven..
En gång bröt maken handen och vi satt på akuten hela dagen, när jag försökte fråga fem sjuksköterskor som satt bakom en dator och skrattade om hur det gick uppe på röntgen så var det ingen som kunde ge svar. Tillslut sa jag till dem att vi går hem med den brutna handen och kommer tillbaka en annan dag när det passar er bättre ist. DÅ blev det helt plötsligt fart! Ja jag är väl orolig för att mötas av detsamma på förlossningen..