• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82
    Baby Lei skrev 2013-03-25 10:15:09 följande:

Jag är rädd för smärtan, att barnet ska få syrebrist och att jag ska spricka "från A till Ö"... alla verkar överens om att det gör fruktansvärt ont, och det där med "positiv smärta" låter som hokus pokus i mina öron.. Hur känner du? Vad är du rädd för?
    Ok, ja det är ju en smärta som är svår att beskriva och när det väl sätter igång så vill man helst bara kasta in handduken och sluta föda barn ;) Men man fixar det för att det är en sån otrolig belöning som väntar. Jag har inte velat veta kön med något av mina barn just för att belöningen ska vara ännu större efter all smärta. :)
    Att spricka var jag också väldigt rädd för med första barnet. Jag skrev i mitt förlossningsbrev om det och att jag hellre ville att de skulle klippa än att jag sprack okontrollerat. De klippte med första barnet och med andra barnet(som var större) sprack jag lite, men inget jag kände av efteråt. En bra barnmorska gör som Kickilina beskriver, låter huvudet töja ut genom en värk.

Precis efter att jag fött mitt andra barn som vägde 5,4 kg så sa jag att vi kan inte skaffa ett till barn för då kommer väl det barnet att väga närmare 6 kg. Min förlossningsbarnmorska sa då att om jag blir gravid igen så ska de inte låta mig gå så långt i graviditeten. Vad jag är rädd för nu som gör att jag vill bli igångsatt är att barnet är ännu större och att jag ska få panik när värkarna sätter igång. Sen är jag rädd att det ska bli komplikationer så att de måste snitta mig akut. Jag vill ligga i sängen med min bebis och mysa, inte ligga på operationsbordet och sen på uppvaket. Det kan ju såklart bli snitt även om bebis kommer tidigare eller om jag blir igångsatt. Men jag skulle acceptera det mer än om jag blir nekad igångsättning och sen får problem på förlossningen.

En kollega till mig fick sitt besök hos bm inställt idag för att bm är sjuk. Hon skulle till min bm som jag har tid hos på onsdag. Hoppas verkligen att hon är frisk då, annars får de boka in mig hos henne när hon är tillbaka igen, känner verkligen inte för att gå till en av de andra. Det värsta är att det hade låtit som att hon kunde bli borta länge. :( 
  • annamedfamilj

Happymom.
    Jag skrev det så också, när det inte går att föda naturligt. Vid förlossningsrädsla är kejsarsnitt ett alternativ, ett annat alternativ är att försöka med andra metoder som hjälper en att genomföra förlossningen naturligt, kejsarsnitt blir i slutändan fortfarande alternativ nr två, när man försökt alla naturliga sätt utan att det går :) 

• Sagolina

Happymom: Jo, min ökning är helt ok enligt rådgivningen och läkare. Finns ju en del att ta av, så min kropp behöver inte bygga upp några reserver till amning och så! 
    Går inte hos någon dietist, då de tycker att jag har klarat mig bra på egen hand. Väger mig varje måndag, så att jag märker om vikten börjar rusa och kan söka hjälp i så fall! Försöker tänka på vad jag äter i alla fall och röra på mig. Just nu väntar jag på att snösörjan ska försvinna från vägarna, så att det blir lättare att promenera! Annars blir det "kroppsarbete" i form av renovering och uppredande av fällda träd, så gör av med lite extra energi så:) 

• Sagolina

Jag hoppas verkligen på en morgonpigg och kvällstrött baby! Somnar mellan 9 och 10 varje kväll (ibland till och med lite före 9) och sen är jag hur pigg som helst vid 5...  Än så länge följer lill*n det ganska bra och börjar busa då jag vaknar, så får hoppas att det håller i sig:)

• Madelen21

sagolina: här är det ungefär lika som för dig, att bäbis vaknar tidigt och är vaken sent.. ibland är jag vaken kl 5 å har svårt att somna om trots att jag är gör trött.. idag vakna jag 06.52... barnen sover än så det är så lugnt å skönt... oftast är bäbis mest vild i magen på kvällen, så har mina andra barn oxå varit och det har hållt i sig kan jag säga, pigga på kvällen, svårt att få dom somna i tid, blir ofta 20 eller 21  innan dom somnar. Men ibland så somnar dom tidigare.. Mina barn ha heller inte börjat sova helt på nätterna förens efter 1½ år.. Så jag vet väl vad jag eventuellt har att vänta mig:)

Ååå solen skiner - 9 grader kallt och jag ska till frissan å klippa mig! fasen va skönt!!!
    Min kusin är hemma så hon ska komma å va mä barna under tiden ja ä hos frissan, för å ha 2 vilda barn mä till frissan är bara å glömma. 

• Sagolina

Här skiner också solen och termometern visar på -3,5grader (-4,5 för 30min sen, så blir snabbt varmare!), så blir nog en promenad någon gång mitt på dagen! Men före det har jag en lång lista på vad jag vill få gjort här hemma: disken, tvätten, baka bröd mm. Men då solen skiner och det är lika fint som idag, då finns det också energi till mycket!

• regnskogen

Babylei - det är bara han och jag här uppe.. Vi har hjälp i Örebro, men dock inte här uppe i Stockholm. Så vi vet inte riktigt vad vi ska göra...

• mhpo
    Kickilina skrev 2013-03-25 14:15:18 följande:
    Det finns alltid folk inom alla sammanhang som gillar att dela med sig av skrämselhistorier. Framförallt av andra som fått barn och under ens egen graviditet. För mig som jobbar på förlossningen hör inget av det du tar upp till vanligheterna. Skall inte försvara barnmorskesläktet, finns folk som agerar fel inom alla yrkesgrupper men jag funderade på din vän som inte fick bli undersökt. I min värld låter det blahablaha. En kvinna som söker till förlossningen pga vad det än är blir alltid undersökt. Så den oro du känner över att det skall missas att du är fullt öppen och sedan föda på parkeringen, behöver du inte känna. Sen finns det kvinnor som föder hemma, i bilen, på parkeringen, i hissen...ja, lite överallt. I de flesta fall handlar det om omföderskor med supersnabba förlossningar som inte hinner in.

Förbannade mammor möter man som barnmorska alltsom ofta. Vi hanterar alla smärta på olika sätt. Vissa blir tysta och i sin egen bubbla andra utåtagerande. Jag har blivit nypt, sparkad och slagen och blivit kallad för både det ena och det andra. Och till viss del är ju det ok. Ibland får jag ryta ifrån, om det handlar om fara för barnet eller mamman. Jag tror inte det är mycket som förvånar oss som barnmorskor i alla fall.

Varje förlossning är unik oavsett om du är omföderska eller förstföderska. Det finns förstföderskor som föder på 2 timmar (även om det är ovanligt) och det finns omföderskor som har värkar tre dygn. Och visst, iblande blir man som barnmorska förvånad och överumplad över ex. hur fort en förlossning går eller hur den plötsligt byter riktning men vi tar alltid kvinnan på allvar. Hennes upplevelse, hennes önskan, hennes uttryck för ex . smärta.

Tror ändå att det är viktigt för dig att skriva ner den oro du har kring förlossningen i ett förlossningsbrev. Det kan vara en hjälp för barnmorskorna att vara medvetna om dina största farhågor så att du skall kunna få den bästa omvårdnaden och stöttningen som går!

Tack Kickilina för att du tog dig tid och svarade så utförligt :) Känns tryggt om alla barnmorskor är som du  som menar på att alla förlossningar är unika, det är en inställning jag gillar och som gör mig trygg. Visst är somliga duktiga på att skrämmas och visst förstår jag att ni är vana vid alla typer av mammor.

Jag är inte orolig för att ge mig på någon fysiskt, aldrig i livet att jag skulle slå på någon för att jag har ont. Känner jag ett enormt behov av att slå på någon blir det maken ;)  Blir jag arg kommer jag inte vilja stanna kvar på förlossningen och det är det som skrämmer mig. Samtidigt inser jag att jag förmodligen kommer vara lite mer ödmjuk i den situationen än vad jag är när det gäller makens hand. Jag ska absolut följa ditt råd och skriva ned detta i ett brev men är det som du säger att det är så kommer det kännas bra. 
  • mhpo

Vet ni? Igår hände det något med magen! I går kväll så kändes det som magknip fast lite starkare ändå högt upp på magen på vardera sida. Har tidigare haft ont i ligamenten men det känns oftast längre ned och gör mer dovt ont.. Tror ni att det jag kände igår var någon sorts sammandragning?

Tycker bebisen är vaken mycket mer nu i vecka 29 än för ett par veckor sedan, den är allt som oftast vakien och sparkar och busar för oss.  Så himla häftigt, h*ns närvaro gör typ att man längtar ännu mer! Samtidigt känns det som om tiden går fort och om max 13 veckor är vi tre tvåbenta i familjen :) Ogreppbart!

Madelen 21: Jag ska också klippa mig i veckan, är så trött på håret som inte klippts på över ett år! Håller med om att det är svårt att bestämma sig för en klippning :).

• Sagolina

De senaste dagarna har lill*n börjat med något nytt (eller i alla fall blivit så pass stor att det märks tydligt). Gissar på att han/hon "nickar" med huvudet nere i bäckenet och kommer åt blåsan. Blir ett starkt tryck mot blåsan några gånger efter varandra flera gånger per dag. Inte särskillt skönt!

Annars märker jag också att han/hon är igång mycket mera i magen, sparkar, bökar och rör sig. Så mysigt att kunna umgås på detta sätt:)  

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~