MissMe83 skrev 2013-03-30 14:16:13 följande:
Är det bara jag som inte har börjat läcka mjölk än? Kommer bara nån enstaka droppe om jag trycker på bröstet. Är det normalt? Betyder det att jag kan få svårt att få igång amningen?
Jag hade kvar lite mjölk i brösten fortfarande i julas, och då var det ändå 2 år sedan jag slutade amma vår dotter (som snart är fyra år). Men nu efter jul, så har iofs brösten blivit större, men det verkar inte ens finnas en droppe mjölk att klämma ut. Jag som hade hoppats på att mjölkflödet skulle vara i gång innan förlossningen den här gången, för att det tog så lång tid att få flyt på amningen efter kejsarsnittet med dottern. Men det verkar nu som att jag kan vänta mig samma kamp igen. För brösten ömmar rejält redan nu under graviditeten och är känsliga för beröring. När vår dotter fötts så var smärtan i bröstvårtorna mycket jobbigare att stå ut med än smärtan i magen efter snittet.
Funderar ibland på om det skulle hjälpa med någon typ av frotte-gnuggning av bröstvårtorna nu under graviditeten? Eller ska man kanske smörja med olja? Kan man underlätta och förbereda för amningen på något sätt?