Zora skrev 2013-04-10 17:24:48 följande:
Då har jag varit hos BM. Hjärta 148 sf-mått 32.
Som jag trodde så har bebis inte vänt på sig än.. (är i v 34, 33+5). Vi kollade förra gången också, och det är exakt samma position som då, huvudet upp och fötterna ner, ej fixerad (hon kollade med ultraljud). Vad jag vet har bebis legat på det här sättet i åtminstonde två månader. Har alltid bara känt sparkar nedanför naveln. Ska gå på en extra kontroll i nästa vecka och ligger den som den gör nu blir det vändningsförsök om ca 2 veckor, i v 36. Tycker sånt verkar lite läskigt och hoppas verkligen att den vill vända sig själv!!! Fast BM trodde inte att den skulle göra det

(vad hon nu baserade det på). Misslyckas vändningsförsöket blir det kejsarsnitt i v 38+?. Vill att den vänder sig själv!! Visst finns det hopp fortfarande att den ska göra det själv? Det kan väl inte redan vara för trångt
Jag känner igen upplevelsen av att bäbisen ligger stilla likadant i tio veckor... När min dotter låg i säte gick jag och simmade några gånger för att öka sannolikheten att hon skulle tappa orienteringen och "råka" vända sig om inte annat. Det hjälpte dock inte, men man kan ju alltid försöka. Eftersom jag är lite orolig att även denna bäbis tänker fastna i sätesläge så läste jag lite om sånt häromdagen. Hittade ett tips någonstans om att man kan uppmuntra vändning genom att stå på alla fyra någon stund varje dag. Det lär också vara bra att röra på sig och vara i upprätt läge, snarare än att sitta still framför datorn på jobbet hela dagarna. Läste att i kulturer där kvinnor rör sig och är i upprätt läge mesta tiden får de mycket färre sätesförlossningar, jämfört med i såna kulturer där kvinnor sitter om dagarna.
Jag gjorde ett vändningsförsök med min dotter v 36 och det var inte särskilt obehagligt eller läskigt. De hade koll på hur hon låg med UL och jag litar på att de vet vad de gör. Sen gick hon inte att rucka på kom de fram till efter några försök. Jag ville helst föda vaginalt ändå, men när det visade sig att hon var väldigt stor så avråddes jag och det blev kejsarsnitt. Skulle jag hamna i samma situation nu igen så skulle jag inte vara det minsta orolig.
Hoppas det ordnar sig till det bästa för dig