• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Kickilina
    Zora: Hittade ett PM vi följer i Göteborg ang. tillväxthämning. Hur täta uppföljningarna blir...
    Gruppen –28 till –33 % viktavvikelse följes med doppler (flödesmätning av artärerna i navelsträngen)
    1 gång/vecka och CTG 2 gånger/vecka, viktskattning av
    tillväxt var 14:e dag tills partus/födelse.
  • hurskadetgå

Jag blödde lite natten som var efter sex och känner mig lite orolig. Det kom som färskt blod som jag såg i toaletten och på pappret när jag var på toaletten. Inte kommit något mer och bebisen verkar må som vanligt som jag känner det. Ringde ändå och fick prata med en förlossningsbarnmorska men hon tyckte att jag inte alls skulle oroa mig eftersom blödningen sannolikt var relaterat till sex och det inte kommit något mer. Någon som varit med om samma? Jag går in i vecka 32 imorgon.

@Zora; Kan du kompromissa och sjukskriva dig på deltid kanske?  Åtminstone till att börja med. Jag kan förstå att jobbet känns viktigt just nu och om det dessutom inte upplevs som stressigt kan det kännas onödigt att sjukskriva sig men i efterhand tror jag att det kan kännas bättre att ha tagit till sig råden som man fick. Om du nu behöver förbereda dig på tidigare förlossning än väntat - åtminstone skulle jag ha med det i beräkningen. En förlossning tar ju en massa timmar och kraft så bättre vara ordentligt uppvilad inför detta.

• Hjärtat3

Hurdana är era sammandragningar?
    De senaste dagarna har mina varit riktigt långa, alltså magen är stenhård i flera minuter. Det kan räcka med att jag reser mig ur soffan och går ut i köket för att det ska börja.

• KäRinGa2

Ang. viktuppskattning med UL.. Min förstfödde var liten (2190gr 45lång, föddes 18dgr före bf) så när min andra förlossning kom i gång gjordes ett UL för att beräkna storleken på bebin. Hon uppskattades då som liten, 2800-2900gr i v40+2 Nga h senare, när hon va född, vägde hon iaf närmare 3300gr och var inte alls "för liten" ... Så jag skulle inte lita på ett sådant UL t hundra procent, det felade ju nästan med 500 gr i mitt fall!
    Jag tror inte du ska vara orolig, men kolla upp de olika riskerna för att vara förberedd utifall att, men låt inte oron ta över.. 

BF130622 (p-00 f-02 p-05 p-11 bonusar f-96 p-98)
  • Zora
    Kickilina skrev 2013-04-23 21:01:09 följande:
    Förstår att det måste ha kommit som en chock!
    Men som sagt, nu har de koll på att din bebis är en mindre variant och eftersom du då går på täta kontroller så om barnet visar tecken på att inte mår bra så får de plocka ut honom...

Ja, det kan ju vara andra "fel" på moderkakan såsom infarkter och förkalkningar som kan leda till att barnet får mindre näring men som inte påverkar navelsträngsflödet. Det kanske var det som de tänkte på. Det ser man först när moderkakan kommer ut om så var fallet.

Har inte stenkoll på exakt hur moderkakan påverkas av stress, blodtrycket hos mamma kan stiga och stresshormoner insöndras som säkert leder till minskat utbyte i moderkakan. Det jag vet är att fostret känner av stress genom stresshormoner och blir då själv stressad och kräver då mer energi.

Du har ju gått upp ok i vikt så du behöver inte vara orolig för att du äter för lite. Så länge man äter en varierad kost och äter som "vanligt" så räcker det gott och väl för den lille därinne. Barnet tar det den behöver först, sen får du resten

Jobbig sits på jobbet men samtidigt är det viktigast nu att du och lillen mår bra!

Okej, moderkakan är alltså inget man kan kolla innan, utan det är efteråt man ser om det varit fel på den. Ja, förlossningsläkaren pratade om kontroll med CTG och flödesmätning en gång i veckan, så egentligen ska jag inte tillbaka förrän i nästa vecka, men eftersom jag inte var där för att kolla tillväxten på barnet igår egentligen (var ju för vändningsförsök), så vill dom ha en ny koll tätt inpå. Är därför (tror jag) som jag ska dit redan imorgon igen + att jag tror att dom vill göra ytterligare en viktuppskattning, så dom inte misstog sig, utan att det verkligen är så stor avvikelse som det är.

hurskadetgå skrev 2013-04-23 22:39:50 följande:
    @Zora; Kan du kompromissa och sjukskriva dig på deltid kanske?  Åtminstone till att börja med. Jag kan förstå att jobbet känns viktigt just nu och om det dessutom inte upplevs som stressigt kan det kännas onödigt att sjukskriva sig men i efterhand tror jag att det kan kännas bättre att ha tagit till sig råden som man fick. Om du nu behöver förbereda dig på tidigare förlossning än väntat - åtminstone skulle jag ha med det i beräkningen. En förlossning tar ju en massa timmar och kraft så bättre vara ordentligt uppvilad inför detta.

Pratade med en av cheferna och han sa att jag absolut inte ska vara rädd för att sjukskriva mig om dom rekommenderar det, så jag känner mig faktiskt lite lugnare på den fronten nu. Samtidigt är jobbet ett ganska bra sätt att få tankarna på annat håll. Känner att jag funderar väldigt mycket på bebis just nu och vad som ev. kan vara fel. Kan säga att det inte är hälsosamt att Googla alla gånger… Skulle det bli tidigare förlossning så blir det kejsarsnitt eftersom den lilla rackaren dessutom ligger i säte, men det känns faktiskt som ett mindre problem nu.

KäRinGa2 skrev 2013-04-24 05:43:05 följande:
    Ang. viktuppskattning med UL.. Min förstfödde var liten (2190gr 45lång, föddes 18dgr före bf) så när min andra förlossning kom i gång gjordes ett UL för att beräkna storleken på bebin. Hon uppskattades då som liten, 2800-2900gr i v40+2 Nga h senare, när hon va född, vägde hon iaf närmare 3300gr och var inte alls "för liten" ... Så jag skulle inte lita på ett sådant UL t hundra procent, det felade ju nästan med 500 gr i mitt fall!
    Jag tror inte du ska vara orolig, men kolla upp de olika riskerna för att vara förberedd utifall att, men låt inte oron ta över.. 

Nä, jag litar inte 100% på UL:et, men min vanliga barnmorska sa häromdagen att det inte kändes som en så stor bebis, så även hon tycker att den är liten och då har hon bara känt utanpå magen. 10% felmarginal sa dom att UL:mätningen har, men det kan ju vara både åt + hållet och – hållet. Känns bra att få en till viktuppskattning redan imorgon i alla fall. Får väl besked efter det vad som kommer att hända.

• Premismamma
    hurskadetgå skrev 2013-04-23 22:39:50 följande:
    Jag blödde lite natten som var efter sex och känner mig lite orolig. Det kom som färskt blod som jag såg i toaletten och på pappret när jag var på toaletten. Inte kommit något mer och bebisen verkar må som vanligt som jag känner det. Ringde ändå och fick prata med en förlossningsbarnmorska men hon tyckte att jag inte alls skulle oroa mig eftersom blödningen sannolikt var relaterat till sex och det inte kommit något mer. Någon som varit med om samma? Jag går in i vecka 32 imorgon.

Då ligger vi lika :) 
    Jag bödde oxå i går morse. Men inte efter sex utan efter en kräkning.
    Kom inget mer efter det men visst blir man orolig.
    Har lite sammandragningar men de varar bara någon sekund.

• mhpo
    Maravilhosa skrev 2013-04-22 16:27:41 följande:

Go du är... haha. kan dock tänka mig att ljust det suget är jobbigt, för det är ju inte direkt något man kan äta ;) kanske suget påverkas av just konsistensen.. doften av det (för det brukar ju ha en viss doft oftast) eller vad tror du?
    Ja du har nog rätt, doften och konsistensen tror jag allt att det är Glad
  • mhpo
    Hjärtat3 skrev 2013-04-23 10:54:40 följande:
    Ett konstigt craving som jag har fått är sånt där ättiksvatten som smörgårgurka ligger i. Det konstiga är att jag tycker inte ens om smörgåsgurka!! Yuck! 
    Men nu har jag köpt hem två stoora burkar som jag skopar spat ur o dricker som juice. :P
    Åååå vad vidrigt Skrattande Häftigt att man kan bli så sugen på sånt man aldrig annars tänker på! 
  • Hjärtat3
    mhpo skrev 2013-04-24 10:10:31 följande:
    Åååå vad vidrigt Skrattande Häftigt att man kan bli så sugen på sånt man aldrig annars tänker på! 
    Jättekonstigt! När jag väntade min son var det uteslutande mjölk, yogurt och mjukglass som gällde.. Men denna gången har det vart saker som gurkspad, röd paprika, coctailtomater (jag gillar inte tomater heller), broccolibuketter och all sorts frukt som är syrlig el sur, som ananas, apelsiner, vindruvor, kiwi....

Såg nån här i tråden hade skrivit skumgummi....??!! Say what?? Hur i hela friden kan man bli sugen på skumgummi??
  • ThereseJohansson

Idag är det precis 1månad till vårat planerade snitt...snart har vi våran lille prins i våran famn :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~