• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

hjärtat3:  Haha vilken craving :) jag åt jättemycket sån gurka i en period förut.. nu har ja inte ätit på länge... fast när du sa de så blev ja faktiskt sugen :) Här är de jordnötter å apelsiner som är mitt värsta begär.. fast värst är jordnötter haha :)

• MissMe83

Premismamma: vilken vecka är du i? Va det bara blod eller slem åxå? Slemproppen kan ju gå flera veckor innan det sätter igång

• ThereseJohansson

Cindy03: mitt mått var också mindre senast men min BM sa att när de ligger i säte så blir måttet högre och sen hade han vänt sig "rätt" till senaste besöket och då är det vanligt att man får ett lägre mått...så hon tyckte inte det var nått att oroa sig för och gjorde mitt andra ul bara 1,5v före BM besöket och han växer som han ska....

Kanske kan vara lika för sig att den bara vänt sig??

• Premismamma
    MissMe83 skrev 2013-04-23 11:41:42 följande:
    Premismamma: vilken vecka är du i? Va det bara blod eller slem åxå? Slemproppen kan ju gå flera veckor innan det sätter igång
    Är i vecka 31+5. Det var klumpar och efter 10 min lite slem. 
    Jag frågade BM om det men hon trodde att det var nått blodkärl som brustit i och med mina kräkningar.

Är väldigt svullen "down under".

Nu har det dock slutat blöda tack och lov. Vågar knappt hosta, vilket jag gör när jag mår illa.  
  • Zora

Jaha! Blev inget vändningsförsök idag trots allt. Fick börja med att göra ett UL för att kontrollera hur mycket fostervatten som finns, hur flödet i navelsträngen är och en uppskattning av vikten på bebisen. Sen fick vi göra ett ctg också.

Flödet i navelsträngen såg bra ut och mängden fostervatten verkade vara normalt, fast samtidigt sa dom att man ändå kunde ana att det kanske var lite mindre vatten än normalt. Sedan uppskattades vikten till ganska så låg, närmare bestämt -29% och normalt var en avvikelse på upp till 20-22% (har jag för mig hon sa) Tror att vikten var ungefär 1800-1900g och beräknad födelsevikt ca 2600-2700g. Så vi fick prata med en förlossningsläkare.

Förlossningsläkaren sa att bebisen helt klart avviker när det gäller vikten, men vad det beror på kan hon inte säga just nu. Flödet i navelsträngen såg som sagt bra ut så den borde få all näring den behöver. Jag ska tillbaka på torsdag igen för att göra en ny koll av storlek, flöde, fostervatten och ctg. Efter det tas det väl någon form av beslut hur vi går vidare. När det gäller så små bebisar så vill dom inte göra ett vändningsförsök. Dom vill väl inte riskera att förlossningen startar när den är så liten misstänker jag. Så, vändningsförsöket avvaktar vi med och det kommer ev. att göras om någon vecka i stället beroende på hur bebisen utvecklas och hur dom bedömer hurvida det är säkert eller inte. Skulle den fortsätta vara liten och inte vänder sig själv så blir det kejsarsnitt. Även om den vänder sig och det blir en normal förlossning så kan det bli tal om kejsarsnitt eftersom ett litet barn ofta kan vara svagare och där med blir för påverkat under förlossningen.

Hon tyckte dessutom att jag skulle sjukskriva mig.. fast jag vet inte om jag vill det. Jag ska i alla fall inte göra saker som stressar mig och jag ska ta det lugnt. Tänkte avvakta tills på torsdag när dom kollat igen innan jag bestämmer mig för ev. sjukskrivning.

Så.. summan av det hela är väl att det känns skönt att dom inte försöker vända den nu, med tanke på storleken och att det var bra att vi blir extrakollade. Samtidigt blir jag ju lite orolig om den inte växer som den ska :(

Någon annan som väntar en liten bebis?

• Kickilina

Härinne händer det saker!

Elfwinter: Hur går det för dig??

Premismamma skrev 2013-04-23 13:17:32 följande:
    Är i vecka 31+5. Det var klumpar och efter 10 min lite slem. 
    Jag frågade BM om det men hon trodde att det var nått blodkärl som brustit i och med mina kräkningar.

Är väldigt svullen "down under".

Nu har det dock slutat blöda tack och lov. Vågar knappt hosta, vilket jag gör när jag mår illa.  
    Skönt att det lugnade ner sig med blödningen. Obehagligt!

Zora; Skönt ändå att allt kollas upp och att flödet var bra, det är ju positivt! Nu har de stenkoll på dig. Vissa bebisar bara är mindre utan att det behöver vara något speciellt ändå. Hur har du det på jobbet, känner du dig stressad? I så fall hade jag sjukskrivit mig bums.
  • Lizz89

Va på extra koll hos doktorn igår pågrund av havandeskspsförgiftningen ja hade förra graviditeten. Blodtrycket såg bra ut. Skönt. Va i denna vecka ja fick förgiftningen förra gången. Doktorn mätte magen men han sa inte hur stor magen va. Han sa att de blir en större bebis denna gång. Betyder de att ja hade stort sf mått lr? Vad tror ni? Hade sf mått 27 sist ja mätte i vecka 28.

• Zora
    Kickilina skrev 2013-04-23 16:08:32 följande:
    Härinne händer det saker!

Elfwinter: Hur går det för dig??

Skönt att det lugnade ner sig med blödningen. Obehagligt!

Zora; Skönt ändå att allt kollas upp och att flödet var bra, det är ju positivt! Nu har de stenkoll på dig. Vissa bebisar bara är mindre utan att det behöver vara något speciellt ändå. Hur har du det på jobbet, känner du dig stressad? I så fall hade jag sjukskrivit mig bums.
    Ja det känns bra att dom har koll på mig nu. Jag trodde ju att bebis var normalstor, så jag fick en liten chock i morse när dom konstaterade att den var så liten. Jag skulle ju "bara" göra ett vändningsförsök...

Flödet i navelsträngen är som sagt bra, men jag tyckte dom pratade något om att det kunde vara något med moderkakan, trots att flödet var bra. Men dom gick inte in så noga på alla detaljer, så jag vet inte om jag fattade det dom sa fel eller vad som kan vara fel med den... Får väl veta mer när jag varit där igen på torsdag (hoppas jag). Kan ju som sagt vara så att bebisen helt enkelt är liten utan någon konstig anledning, men frågan är om dom kommer vilja göra ett vändningsförsök då.. det lät inte riktigt så på förlossningsläkaren.

Nä, jag känner mig faktiskt inte särskilt stressad på jobbet, men jag ska höra vad dom säger på torsdag. fortsätter dom rekommendera sjukskrivning och att det är det bästa för barnet så får jag väl göra det i så fall. Är det särskilt farligt att stressa om barnet är litet? Varför i såfall?

Det som är jobbigt är att jag känner mig lite tillbesvär för min arbetsgivare.. Jag ska ju egentligen vara vikarie för en tjej som är föräldraledig och vi blev anställda samtidigt.. När jag fick erbjudandet om vikariatet visste inte min arbetsgivare att jag var gravid, men jag berättade det då och dom valde att anställa mig trots allt. Fast bara till sista juni i stället för hela hennes mammaledighet och dom får inte anställa en vikarie för vikarien, så nu står dom snart och är en man (kvinna) kort... Så det blev lite tokigt.. Så nu känner jag mig ganska besvärlig som kanske kommer att behöva gå på en massa extra kontroller (vet inte alls hur det blir, vet bara att jag ska dit på torsdag och att dom ska ta något beslut då hur vi går vidare) och dessutom kanske kommer att sjukskriva mig.. Så klart kommer jag göra det som är bäst för barnet, men det känns ändå skumt..

Nä usch.. känns lite jobbigt att den är så liten. Tänk om det verkligen är något som är fel? Tänk om den ligger där inne och inte mår bra? Jag får ju i mig tillräckligt med mat själv, för jag har gått upp 12 kg så den borde ju också få det den ska om allt vore bra med moderkaka och navelsträng och allt annat.. men det kanske den inte får..
  • Lizz89

När ja väntade min dotter så fick ja högt blodtryck. Va då inne på ultraljud i v 34 och då uppskattades hon väga ca 1500 g. Flödet just då i navelsträngen va normalt. Fick gå på ett till ultraljud i v 37+2 och då uppskattades hon väga 1800 g. Även där visade det sig att flödet i navelsträngen va dålig. Blev då samma dag igångsatt och hon kom ut samma dag och vägde 2270g 45 cm lång. Så på ultraljud ser dom inte exakt vad bebis väger. Oftast vad man läser så blir bebisen större. Får hoppas att det går bra för dig. Min syrra fick en liten dotter som vägde 2800 g och hennes graviditet va normal. Inget fel på hennes dotter utan hon va bara liten :)

• Kickilina
    Zora skrev 2013-04-23 19:17:09 följande:
    Ja det känns bra att dom har koll på mig nu. Jag trodde ju att bebis var normalstor, så jag fick en liten chock i morse när dom konstaterade att den var så liten. Jag skulle ju "bara" göra ett vändningsförsök...

Flödet i navelsträngen är som sagt bra, men jag tyckte dom pratade något om att det kunde vara något med moderkakan, trots att flödet var bra. Men dom gick inte in så noga på alla detaljer, så jag vet inte om jag fattade det dom sa fel eller vad som kan vara fel med den... Får väl veta mer när jag varit där igen på torsdag (hoppas jag). Kan ju som sagt vara så att bebisen helt enkelt är liten utan någon konstig anledning, men frågan är om dom kommer vilja göra ett vändningsförsök då.. det lät inte riktigt så på förlossningsläkaren.

Nä, jag känner mig faktiskt inte särskilt stressad på jobbet, men jag ska höra vad dom säger på torsdag. fortsätter dom rekommendera sjukskrivning och att det är det bästa för barnet så får jag väl göra det i så fall. Är det särskilt farligt att stressa om barnet är litet? Varför i såfall?

Det som är jobbigt är att jag känner mig lite tillbesvär för min arbetsgivare.. Jag ska ju egentligen vara vikarie för en tjej som är föräldraledig och vi blev anställda samtidigt.. När jag fick erbjudandet om vikariatet visste inte min arbetsgivare att jag var gravid, men jag berättade det då och dom valde att anställa mig trots allt. Fast bara till sista juni i stället för hela hennes mammaledighet och dom får inte anställa en vikarie för vikarien, så nu står dom snart och är en man (kvinna) kort... Så det blev lite tokigt.. Så nu känner jag mig ganska besvärlig som kanske kommer att behöva gå på en massa extra kontroller (vet inte alls hur det blir, vet bara att jag ska dit på torsdag och att dom ska ta något beslut då hur vi går vidare) och dessutom kanske kommer att sjukskriva mig.. Så klart kommer jag göra det som är bäst för barnet, men det känns ändå skumt..

Nä usch.. känns lite jobbigt att den är så liten. Tänk om det verkligen är något som är fel? Tänk om den ligger där inne och inte mår bra? Jag får ju i mig tillräckligt med mat själv, för jag har gått upp 12 kg så den borde ju också få det den ska om allt vore bra med moderkaka och navelsträng och allt annat.. men det kanske den inte får..
    Förstår att det måste ha kommit som en chock!
    Men som sagt, nu har de koll på att din bebis är en mindre variant och eftersom du då går på täta kontroller så om barnet visar tecken på att inte mår bra så får de plocka ut honom...

Ja, det kan ju vara andra "fel" på moderkakan såsom infarkter och förkalkningar som kan leda till att barnet får mindre näring men som inte påverkar navelsträngsflödet. Det kanske var det som de tänkte på. Det ser man först när moderkakan kommer ut om så var fallet.

Har inte stenkoll på exakt hur moderkakan påverkas av stress, blodtrycket hos mamma kan stiga och stresshormoner insöndras som säkert leder till minskat utbyte i moderkakan. Det jag vet är att fostret känner av stress genom stresshormoner och blir då själv stressad och kräver då mer energi.

Du har ju gått upp ok i vikt så du behöver inte vara orolig för att du äter för lite. Så länge man äter en varierad kost och äter som "vanligt" så räcker det gott och väl för den lille därinne. Barnet tar det den behöver först, sen får du resten

Jobbig sits på jobbet men samtidigt är det viktigast nu att du och lillen mår bra!

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~