Zora skrev 2013-04-23 19:17:09 följande:
Ja det känns bra att dom har koll på mig nu. Jag trodde ju att bebis var normalstor, så jag fick en liten chock i morse när dom konstaterade att den var så liten. Jag skulle ju "bara" göra ett vändningsförsök...
Flödet i navelsträngen är som sagt bra, men jag tyckte dom pratade något om att det kunde vara något med moderkakan, trots att flödet var bra. Men dom gick inte in så noga på alla detaljer, så jag vet inte om jag fattade det dom sa fel eller vad som kan vara fel med den... Får väl veta mer när jag varit där igen på torsdag (hoppas jag). Kan ju som sagt vara så att bebisen helt enkelt är liten utan någon konstig anledning, men frågan är om dom kommer vilja göra ett vändningsförsök då.. det lät inte riktigt så på förlossningsläkaren.
Nä, jag känner mig faktiskt inte särskilt stressad på jobbet, men jag ska höra vad dom säger på torsdag. fortsätter dom rekommendera sjukskrivning och att det är det bästa för barnet så får jag väl göra det i så fall. Är det särskilt farligt att stressa om barnet är litet? Varför i såfall?
Det som är jobbigt är att jag känner mig lite tillbesvär för min arbetsgivare.. Jag ska ju egentligen vara vikarie för en tjej som är föräldraledig och vi blev anställda samtidigt.. När jag fick erbjudandet om vikariatet visste inte min arbetsgivare att jag var gravid, men jag berättade det då och dom valde att anställa mig trots allt. Fast bara till sista juni i stället för hela hennes mammaledighet och dom får inte anställa en vikarie för vikarien, så nu står dom snart och är en man (kvinna) kort... Så det blev lite tokigt.. Så nu känner jag mig ganska besvärlig som kanske kommer att behöva gå på en massa extra kontroller (vet inte alls hur det blir, vet bara att jag ska dit på torsdag och att dom ska ta något beslut då hur vi går vidare) och dessutom kanske kommer att sjukskriva mig.. Så klart kommer jag göra det som är bäst för barnet, men det känns ändå skumt..
Nä usch.. känns lite jobbigt att den är så liten. Tänk om det verkligen är något som är fel? Tänk om den ligger där inne och inte mår bra?

Jag får ju i mig tillräckligt med mat själv, för jag har gått upp 12 kg så den borde ju också få det den ska om allt vore bra med moderkaka och navelsträng och allt annat.. men det kanske den inte får..
Förstår att det måste ha kommit som en chock!
Men som sagt, nu har de koll på att din bebis är en mindre variant och eftersom du då går på täta kontroller så om barnet visar tecken på att inte mår bra så får de plocka ut honom...
Ja, det kan ju vara andra "fel" på moderkakan såsom infarkter och förkalkningar som kan leda till att barnet får mindre näring men som inte påverkar navelsträngsflödet. Det kanske var det som de tänkte på. Det ser man först när moderkakan kommer ut om så var fallet.
Har inte stenkoll på exakt hur moderkakan påverkas av stress, blodtrycket hos mamma kan stiga och stresshormoner insöndras som säkert leder till minskat utbyte i moderkakan. Det jag vet är att fostret känner av stress genom stresshormoner och blir då själv stressad och kräver då mer energi.
Du har ju gått upp ok i vikt så du behöver inte vara orolig för att du äter för lite. Så länge man äter en varierad kost och äter som "vanligt" så räcker det gott och väl för den lille därinne. Barnet tar det den behöver först, sen får du resten
Jobbig sits på jobbet men samtidigt är det viktigast nu att du och lillen mår bra!