• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Kickilina
    cindy03 skrev 2013-04-30 10:47:03 följande:
    Varit hos barnmorskan för mätning utav magen och det fortsätter att plana alltså jag växer inte som jag skaRynkar på näsan känner mig väldigt orolig har aldrig varit med om detta innan.

Är det någon som varit med om detta? och isåfall vad hände? 
    Om man har ett planande mått brukar barnmorskan på MVC i första hand ta in dig på ett tightare besök för att mäta igen. Är det så att man har två dippande mått efter varandra blir det in till antenatal på sjukhuset för att göra det som Zora skrev, ultraljud, flödesmätning, CTG. Utefter det resultatet bestäms fortsatt uppföljning.
    Ett planande mått på kurvan är inget allvarligt eftersom det kan tyda på att bebin ligger i ett annat läge just vid det mättillfället men fortsätter kurvan att dippa skall det kollas upp.
  • ThereseJohansson

Mitt mått ändrade för att han låg i säte och sen vände sig med huvudet ner och då blev måttet mindre...hade dock vart på andra ul dagarna innan så vet att allt är bra med han och BM sa att det är vanligt att få ett mindre mått när de lägger sig till rätta om de legat i säte innan...

• Kickilina
    Nifelheim skrev 2013-04-29 13:37:46 följande:
    Hoppar också med här om det är okej. BF 2 Juni med 3:e barnet. 
    Hej och välkommen!! Hur gamla är dina andra kids?
  • Premismamma

I dag på jobbet hade jag min första riktiga värk. Var tvungen att sätta mig och flåsa mig igenom den. Jag har fyra barn sen innan men är snittad alla gånger.

• Kickilina
    Nifelheim skrev 2013-04-30 19:45:11 följande:
    Kickilina: Tack. Min stora son är 6 år och den yngre är 1 år och 3 månader.
    Väntar också trean. En lillebror. Min tös är snart 6 och lilleman är strax över 2. Vet du vad som finns i magen?
    Hur mår du annars? 2 juni...det är ju inte långt kvar alls
  • Kickilina
    Premismamma skrev 2013-04-30 19:58:35 följande:
    I dag på jobbet hade jag min första riktiga värk. Var tvungen att sätta mig och flåsa mig igenom den. Jag har fyra barn sen innan men är snittad alla gånger.
    Och du har väl fått tidigare också om jag inte missminner mig?! Kanske snart dags för din del...
    Vilken vecka är du nu i?
  • cindy03
    Zora skrev 2013-04-30 11:49:55 följande:
    Sa inte din barnmorska något om vad som skulle hända?

Jag har inte varit med om samma sak, för min kurva planar inte, utan ser normal ut. Dock upptäcktes det att min bebis är förliten när jag var in och skulle göra vändningsförsök i förra veckan. Så jag har fått gå på extrakontroller på förlossningen (dom kör CTG-kurva och kontrollerar flödet i navelsträngen bl.a.) Ska dit på torsdag igen och då får jag även tid för snitt eftersom skruttis ligger i säte och dom inte vänder dom när dom är så små. Jag är också ganska orolig, men samtidigt känns det bra att dom upptäckte det.

Min gissning är att du får åka på såna kontroller som jag går på. Dvs, dom kör CTG och sedan gör dom en kontroll av flödet i navelsträngen och även en uppskattning av vikten på barnet. Ser det bra ut behöver du troligen inte fler än en kontroll, (eller bara någon ytterligare) men upptäcker dom något problem tas beslut utifrån vad dom upptäcker, t.ex. att du ska gå på tätare kontroller. Som jag fattat det (kan iof ha fel) kan kurvan plana utan att det behöver vara något fel också, t.ex. att magen börjat sjunka, har för mig att jag läst det någonstans, men är inte 100% säker på den uppgiften.

Tycker i alla fall att din barnmorska borde sagt något om vad som kommer hända.. 
    BM sa bara att kurvan planade ut och att hon skulle prata med läkarna på mödravården och bedömde de att jag behövde göra ultraljud igen skulle jag göra det...... Hon skulle höra av sig i slutet på veckan.
  • cindy03

Tack för era svar tjejer! Det lugnar mig lite.
    BM  tyckte att allt såg bra ut när jag var där men ca 5-10 min efter jag gått så ringde hon och sa till mig detta och då blev jag ju orolig.

Själv upplever jag inte att jag växer för jag säger till min man detta hela tiden och idag frågade Bm mig om jag upplevde att jag växte och då sa jag ju  nej så klart. Hoppas verkligen det inte är något galet!

Tack  en engång för era svar. 

• Nifelheim

Kickilina: vi gör visst bara pojkar, för även den i magen ska vara en pojke. :) jag mår bra faktiskt, lite mycket foglossning bara. Hade massor med ettan, men nästan inget med tvåan. Misstänker att lederna och fogarna mådde bra av att jag gick på vattengympa genom hela graviditeten med tvåan. Önskar att jag hade tänkt på det och fortsatt även nu, men det är lätt att vara efterklok ;) Nä, nu är det inte så långt kvar. Jag har dock gått över 2veckor med båda barnen innan så jag törs inte räkna med ngt annat den här gången heller

Hur mår du själv och när är du beräknad?

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~