• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Hej tjejer! Snart är det inte många kvar med mage. 

Grattis till er som fått era bebisar!!      

Själv var jag till bm idag, 37+6, bf 11/6. Bebis är rörlig, sf 35 cm och hjärtljuden 136. Har inte gått upp i vikt på mer än en månad så jag är mkt nöjd Jobbar en vecka till sen börjar jag ta ut föräldrapenning.      

Vi har tid på spec mvc nästa vecka 5/6 och ska då göra tul och hinnsvepning. Läkaren sa även att de ev kunde ta hål på hinnorna om jag var nog öppen. Och det lät som att jag skulle slippa gå över tiden. Ska bli väldigt spännande att se hur stor bebis är när läkaren trodde att bebis är normalstor. Med tanke på att mina barn varit så stora har jag mkt svårt att tro det. Men hon lovade att om bebis väger kring 5kg så ska hon krypa in på förlossningen och be om ursäkt!

Roligt för er som har känningar nu och har en bebis som ligger i startgroparna!

Lycka till imorgon Baby Lei!!       

• Madelen21

premismamma: de måste ändå kännas skönt att veta ett datum när bäbis kommer ut :)
    De skulle ja tycka samtidigt som ja skulle va sjukt nervös!! Ja tycker de är jobbigt att bara gå å vänta å vänta.. i morron sista kollen hos bm, prata me henne idag och hon ska "kolla" i morron om det är på g snart.

• cindy03
    Hannathu skrev 2013-05-28 14:10:27 följande:
    Har inte det mer med hur barnet mår än storleken att göra?
    jag vet inte därför frågar jag.

Jag tänkte mest på att bebisar brukar gå ner i vikt efter förlossningen och kan behövas sondmatas då för att inte tappa mer i vikt och då var min tanke om det fanns en vikt gräns för det, om ni förstår vad jag menar.

ex om en fullgången bebis väger 2000g när den födds så kommer den att tappa i vikt efter födseln , får man då åka hem med en bebis som väger vi säger 1900g? 
  • Madelen21

barnet får gå ner i vikt en viss procent eller hur de är.. minns inte riktigt.. men me första barnet fick vi lov å va kvar i en vecka för att amningen inte kom igång på en gång och hon gick ner i vikt... de va jobbigt... men jag kände sån stress och press över allt sånt där med amning på bb.. dom kolla hela tiden.. me andra åkte ja hem dan efter å allt funka perfekt på en gång.... förutom jäkligt onda bröst och jag minns att sonen sög så det kom ut en blodklump ur min ena bröstvårta... svin ont... men min tanke är att om allt går bra denna gång så åker jag hem dagen efter även nu :)

• Solrosen82
    Madelen21 skrev 2013-05-28 15:48:42 följande:
    barnet får gå ner i vikt en viss procent eller hur de är.. minns inte riktigt.. men me första barnet fick vi lov å va kvar i en vecka för att amningen inte kom igång på en gång och hon gick ner i vikt... de va jobbigt... men jag kände sån stress och press över allt sånt där med amning på bb.. dom kolla hela tiden.. me andra åkte ja hem dan efter å allt funka perfekt på en gång.... förutom jäkligt onda bröst och jag minns att sonen sög så det kom ut en blodklump ur min ena bröstvårta... svin ont... men min tanke är att om allt går bra denna gång så åker jag hem dagen efter även nu :)

Åh fy va ont!! Jag tar med amningsnapp i bb-väskan. Sonen åt konstant andra natten på bb så jag fick väldigt såriga bröstvårtor. Så om det händer med denna bebis så har jag med amningsnappen.

Jag har för mig att bebis får gå ner 10% av sin vikt. 
  • Stinsen

Åh va härligt det låter när ni pratar om amningen...även fast det till en början kan vara trassligt & göra ont ..... jag får inte amma min lilla tjej pga medicinerna som jag började med direkt efter födseln :/
    Eller får och får men medicinen går över i modersmjölken och om jag valt att amma så har lilltjejen behövt blodprovstagning var 6:e vecka för att se halten av min medicin i hennes blod. Det finns för lite studier för att kunna säga hur ett barn reagerar på medicinen och därför valde jag att inte amma henne....skulle aldrig förlåta mig själv om hon blev sjuk eller tog skada!

Jag hade grym sorg över att inte få amma henne första veckan! Även fast jag fick dubbel dos med medicin som skulle stoppa mjölken så kom den ändå igång och min kropp skrek efter att få amma!

Har ammat alla 3 tidigare barn,tror att det varit lättare om jag aldrig ammat än som det är nu....för nu vet jag ju hur mysigt de är....

• Kickilina
    cindy03 skrev 2013-05-28 15:25:54 följande:
    jag vet inte därför frågar jag.

Jag tänkte mest på att bebisar brukar gå ner i vikt efter förlossningen och kan behövas sondmatas då för att inte tappa mer i vikt och då var min tanke om det fanns en vikt gräns för det, om ni förstår vad jag menar.

ex om en fullgången bebis väger 2000g när den födds så kommer den att tappa i vikt efter födseln , får man då åka hem med en bebis som väger vi säger 1900g? 
    Vi har ett diagram i datasystemet vi använder på förlossningen och på bb. Där läggs bebisen in utifrån vikt, längd och födelsevecka. Om en bebis föds fullgången (alltså från v 37+0) men väger lite så visas det i diagrammet och bebisen räknas som ett SGA-barn (liten för tiden) på samma sätt som om bebisen föds och väger "för mycket" då blir det ett LGA-barn (stor för tiden) och utefter det har vi PM/direktiv som vi följer för dessa barn med ex. blodsockerkontroller, tillmatning mm.

Sen finns det ju bebisar som föds i normal tid med normal vikt som ändå tappar mer än vad som är ok i vikt. Alla bebisar går ner i vikt men om en bebis tappar mer än 10% av sin vikt så skickas inte bebisen hem utan behöver följas upp på bb så att man ser att matsituationen fungerar innan hemgång.

Hoppas du hängde med
  • Maravilhosa

Stinsen: 
    Vad tråkigt att med amningen för dig och att du inte kan amma som du vill:( men å andra sidan så tänker du ju på vad som är bäst för din lilla tjej.
    Det är en speciell känsla att amma så jag förstår din tanke och även om det i nuläget kanske inte är en tröst (med tanke på vad du skrivit, att det nog hade lättare om du inte hade gjort det innan alls) så försök att tänka att du ändå fått uppleva hur det är att amma på så sätt att du ändå har erfarenheten av det, om du förstår hur jag menar.

Tror att din lilla tjej njuter i mammas famn oavsett :)  

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~