cindy03 skrev 2013-05-28 15:25:54 följande:
jag vet inte därför frågar jag.
Jag tänkte mest på att bebisar brukar gå ner i vikt efter förlossningen och kan behövas sondmatas då för att inte tappa mer i vikt och då var min tanke om det fanns en vikt gräns för det, om ni förstår vad jag menar.
ex om en fullgången bebis väger 2000g när den födds så kommer den att tappa i vikt efter födseln , får man då åka hem med en bebis som väger vi säger 1900g?
Vi har ett diagram i datasystemet vi använder på förlossningen och på bb. Där läggs bebisen in utifrån vikt, längd och födelsevecka. Om en bebis föds fullgången (alltså från v 37+0) men väger lite så visas det i diagrammet och bebisen räknas som ett SGA-barn (liten för tiden) på samma sätt som om bebisen föds och väger "för mycket" då blir det ett LGA-barn (stor för tiden) och utefter det har vi PM/direktiv som vi följer för dessa barn med ex. blodsockerkontroller, tillmatning mm.
Sen finns det ju bebisar som föds i normal tid med normal vikt som ändå tappar mer än vad som är ok i vikt. Alla bebisar går ner i vikt men om en bebis tappar mer än 10% av sin vikt så skickas inte bebisen hem utan behöver följas upp på bb så att man ser att matsituationen fungerar innan hemgång.
Hoppas du hängde med