• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mhpo

Idag är det 15 dagar kvar till BF och som man längtar. Idag är det också dags för MVC, ska bli spännande och se vad som har hänt med alla värden sedan sist. H*n är pigg där inne iaf och brottas ordentligt med sin mamma. 

Varenda liten grej får en att tänka att nu kanske? Men som förstföderska är det väl bara att ställa in sig på att gå över tiden Tungan ute Nåväl han eller hon får inte komma före den 6 iaf för den 3 och 4 har jag det sista i skolan. Går på mammaledighet den 8 juni.. 

Är det någon som vet eller ha fött barn förut som har koll på det här med svanskotan? Hur vanligt är det att man får ont i den efteråt eller till och med bryter den? Finns det någon ställning att föda i som minskar riksen för att skada den?  

• Carr0n
    mhpo skrev 2013-05-30 13:19:32 följande:
    Idag är det 15 dagar kvar till BF och som man längtar. Idag är det också dags för MVC, ska bli spännande och se vad som har hänt med alla värden sedan sist. H*n är pigg där inne iaf och brottas ordentligt med sin mamma. 

Varenda liten grej får en att tänka att nu kanske? Men som förstföderska är det väl bara att ställa in sig på att gå över tiden Tungan ute Nåväl han eller hon får inte komma före den 6 iaf för den 3 och 4 har jag det sista i skolan. Går på mammaledighet den 8 juni.. 

Är det någon som vet eller ha fött barn förut som har koll på det här med svanskotan? Hur vanligt är det att man får ont i den efteråt eller till och med bryter den? Finns det någon ställning att föda i som minskar riksen för att skada den?  
    Har aldrig hört talas om att man kan bryta svanskotan när man föder barn!? :-O
    Är 4:e barnet för mig och jag har aldrig haft några problem efteråt, förutom att man är öm i hönan :-P
    Men jag brukar köpa tjocka bindor från början, det är lite skönare att sitta ner då.

Har då aldrig fått ont i svanskotan. Däremot så har eftervärkarna blivit starkare  efter varje barn, vilket jag hört att dom kan bli.

Har aldrig ens funderat på ställning heller. Det har gått så fort och gjort så ont att jag inte velat att någon rör mig eller att jag rör mig överhuvudtaget.
    Lägger mig på rygg och ligger så tills det är dags att duscha efteråt        
  • mco

Min barnmorska sa att det inte finns något sätt att undvika det där med svanskotan. Antingen är den i vägen, också inte.
    Jag vet inte ens om jag bröt min, men jag gissar på att jag fick en spricka i den. De kollar ju inte upp detta ändå eftersom det ändå inte går att göra någonting åt.
    Hoppas verkligen att klara mig undan denna gången i alla fall! Sist tog det 3 månader innan jag kunde sitta utan att ha ont.  

• lovea01

Har aldrig hört att man kan bryta svanskotan heller :O usch läskigt! Har heller inte haft problem med den efter förlossningen utan bara ont typ i bäckenet pågrund av foglossning som typ aldrig försvann helt... Sen detta med eftervärkarna, det va jobbigare med 2:an så blir nog ännu värre nu med 3:an. Jag vet att många föder med att dom ligger på sidan och lyfter upp ett ben typ, tydligen för att det inte har samma påfrestning på bäckenet osv. Men som sagt när man är mitt uppe i det så hinner man inte tänka på det, hade skrivit in olika ställningar jag ville prova med 2:an men det hade jag inte ens i huvudet sedan under all smärta:P

• Sagolina

Måste gnälla av mig lite... Har sovit dåligt inatt, totalt c. 3½h uppdelat på 3kortare stunder och har nu under dagen försökt sova lite, men varje gång jag slappnar av och precis håller på att falla i sömn vaknar jag till med ett ryck och hjärtat bultar. Superobehagligt och gör att jag känner mig helt durrig i huvudet nu:S Känns som om jag sku kunna somna sittande, men sen går det ändå inte...
    Babyn däremot är jättepigg och bökar på som en tok, så han/hon verkar inte må dåligt av att jag är så trött i alla fall! 

• Meoow

En panikfråga - visst är väl alla ostar okej att äta om de är uppvärmda? Tänker i en sås eller dyl.... Ska äta ute ikväll och det serveras stiltonsås (vilket jag först idag fick veta att det var en ostsås)

• Solrosen82

Har hört att man kan bryta svanskotan och att det inte är speciellt kul. Men det är inget jag har funderat på särskilt mkt, händer det så händer det...

Sagolina: Jag fick hjärtklappning när jag var förkyld och hade bihåleinflammation. Pulsen var då väldigt hög, ibland hade jag 120 i vilopuls. Har du haft så länge?  

• Sagolina

Solrosen: Nej, bara idag... Men kände mig trött och hängig redan igår, så kanske jag har förkylning på gång? Har  alla fall en svampinfektion, så det tröttar ju kroppen en del. Pulsen är normal i alla fall (kollade precis)!

• Madelen21

tror minsann slemproppen är på gång å släppa här... har haft brunröda flytningar me slem igår och idag.. inga mängder å jag har inte ont... skönt att de händer nåt.

• Premismamma
    Madelen21 skrev 2013-05-30 15:27:08 följande:
    tror minsann slemproppen är på gång å släppa här... har haft brunröda flytningar me slem igår och idag.. inga mängder å jag har inte ont... skönt att de händer nåt.
    Skönt att det börjar hända saker :) 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~