Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

~* Juni Bebisar 2013 *~

Vaknade upp med sjuk hals, nästäppa och allmän flunssakänsla i kroppen... Usch... Men tänker inte ge mig utan strid, så nu blir det en massa te och svartvinbärssaft med honung, apelsiner och soppa till både lunch och middag!

Hoppas på att ni som mår dåligt snabbt får hjälp! Min sambo har haft en ganska djup depression med ångest, så kan lite se hur det är för era män/sambon. Man känner sig så hjälplös! 

• Sagolina

Flera än jag som inte ännu kommit igång med shoppingen till babyn?

Är ju första barnet för oss, så finns inget från tidigare. Kläder har jag shoppat på loppis och lite i butiker, men alla stora saker (vagn, bilstol, säng, skötbord mm.) har vi inte ens börjat med. v27 nu, så börjar ju liksom närma sig... Samtidigt känns det som om jag utmanar ödet om jag börjar köpa hem dessa stora saker till lill*n. Suck, dessa tanke-monster som gömmer sig i alla vråar och hoppar fram och skrämmer mig med jämna mellanrum... 

• Sagolina

Sofie och laura: Tror också solen och det ljusa vädret gör mycket! Har mycket mera energi de soliga dagarna!

• Sagolina

Madelen: Vagn har vi faktist kollat på snabbt då vi åkte förbi en butik med emmaljunga och den modell vi var mest intresserad av har 2veckor-2månaders leveranstid beroende på färg och mönster. Så nog måst vi väl börja bestämma oss och beställa!

Sku också såå gärna få hem vaggan och bädda den, men drar mig samtidigt... Nåja, för tillfället bygger vi lite på övre våningen, men vid påsk borde allting vara klart. Kanske jag våg ta hem vaggan sen:)  

• Sagolina

Finns det någon som kan trolla och göra så att de närmaste 4 timmarna försvinnr? Är så trött, huvudet och kroppen värker och halsen gör ont... Vill hem till sängen, men först är det att ta sig igenom arbetsdagen och körningen hem.

• Sagolina

Idag skiner solen och jag är full med energi att fixa här hemma! Flunssan får gömma sig någonstans, för idag har jag inte tid med den!  Hoppas på att energin sitter i hela dagen och gärna också imorgon, för nog finns det att göra här hemma! Tvättkorgarna är fulla, chilin måste planteras om, bokhyllan måste byggas, huset måste dammsugas, några skåp och lådor borde fortfarande röjas ur... Och så skulle jag gärna ha tid att börja förbereda påsken, fixa krans till dörren och liknande.

Helt otroligt hur energin varierar nu under graviditeten! Vissa dagar vill jag bara bo i sängen/på soffan, andra dagar känns det som man orkar med hur mycket som helst!:) Bäst att börja nu, så länge energin och ivern sitter i! 

• Sagolina

Åkte iväg till apoteket idag med förhoppningar om att hitta något nässpray som jag sku kunna använda på nätterna. Frågade ena farmacuten vilket som är bäst då jag är gravid och hon sade att hon inte får rekommendera något som gravid. Bara saltlösning... Så blev att åka hem utan nässpray...

Hoppas på att nästäppan släpper till inatt, för nu har jag tre superdåliga nätter bakom mig med bara 2-4h orolig sömn/natt. Annars blir det att ringa rådgivningen imorgon och fråga vad jag ska göra... Sitta och sova var enda tipset jag fick på apoteket, men det har jag ju liksom redan gjort dessa tre nätter... Suck... 

• Sagolina

MissMe: Tydligen är rekommendationerna aningen olika i Finland och Sverige! Ska kolla om jag kan sova inatt, annars tänker jag imorgon gå till apoteket och köpa en utan att fråga hjälp av personalen!

• Sagolina

MissMe: De ska jag göra:) Men hoppas på att flunssan ska lugna sig lite, för känner mig bättre idag än igår:) Kanske jag inte alls behöver nässpray! Snuvig och täpt har jag nämligen varit sen mitten av december, men nu har jag varit så fast i näsan att det verkligen inte går att sova...

• Sagolina

Vi kommer också att dela på fl. Kanske inte 50/50, men i alla fall. I Finland har mamman ledigt 30dagar före bf och tre månader efter. Under den tiden kan pappan ta ut en del ledighet samtidigt. Sen kan mamman och pappan dela på föräldraledigheten (6månader) hur man kommer överens. Sen har pappan ännu möjlighet till c.6veckor ledighet, som inte kan flyttas över på mamman.

Känner att jag inte har full koll på allt som har med ledigheten att göra ännu, men nog lär man sig väl. Summan av kardemumman är i alla fall att vi sammanlagt får vara lediga c. 10 månader med babyn. Efter det kan vi få hemvårdsstöd på c. 300€/månad, om en av oss fortsätter vara hemma med barnet. 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~