Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

~* Juni Bebisar 2013 *~

Hjälp! +2,5kg på två veckor! Måst få slut på godisätandet och börja röra mig mera! Känns som om jag tappat kontrollen över mitt ätande de senaste veckorna... Vill ha allt och i mängder!
    Hoppas på att inte gå upp mera än 6-8kg från vikten innan graviditeten, då jag har mycket övervikt, men just nu verkar det ju lite omöjligt! v27+0 idag, så fortsätter uppgången såhär vill jag inte ens tänka på var det slutar! 

• Sagolina

Inatt rörde lill*n sig så kraftigt att hela jag ryckte till:P Var en superkraftig rörelse följd av några lite försiktigare, dock kraftigare än vad de brukar vara! Han/hon var ganska lugn igår, så tog väl ut svängarna lite extra inatt istället:)

Vet någon föresten om flunssa (trötthet, snuva, halsont, heshet, men ingen stegring/feber) kan påverka sockerbelastningens resultat? Har varit flunssig i en vecka nu och imorgon är det dags för sockerbelastningen, funderar om den borde skjutas fram, men vill gärna få den överstökad nu...! 

• Sagolina

Hemma igen efter sockerbelastningen. Fy vad sött och vad hungrig jag blev! Måst få min frukost när jag vaknar, annars tycker jag hela dagen blir konstig:S Nåja, imorgon borde jag väl få resultaten, så hoppas jag på att allting är ok! Vid start tog hon ett snabbtest i fingret som låg på 4,7 om jag kommer rätt ihåg, men efter det var det bara vanliga blodprov, så de resultaten måste jag vänta på...

• Sagolina

Igår gjordes sockerbelastningen och idag fick jag resultatet. Högsta värdet var 6,5, så lite på högre sidan enligt läkaren. Rekommenderade att jag är försiktig med sockret och kanske följer med sockervärdet under några dagar hemma.

Annars var allting bra, sf måttet låg på 27,5 (v27+5 för mig idag) , hjärtat slog i 155 då lill*n bökade runt och viktuppgången på 2,3kg från start var ok:) Hemoglobinet tog de inte, eftersom det har lägat på 130+ alla gånger hittills! 

• Sagolina

Sömntutan: Efter att ha läst i olika trådar hade jag för mig att allt mellan 4 och 8 var normalt, men kanske det är andra riktlinjer i Finland, inte vet jag... Läkaren var i alla fall noga med att poängtera att jag inte har graviditetsdiabetes, men det kan finnas tendens för det (att jag är överviktig gör ju inte saken bättre precis...).

Tänker i alla fall försöka hålla mig borta från allt som heter godis, bakverk, glass mm. fram till påsken. Då måst jag få äta memma:P Senaste veckorna har det blirivt lite för mycket sött i alla fall och det märks också på vågen. Så kanske det här blir en passlig spark i baken att äta hälsosammare och må bättre med mig själv! Känner mig inte precis så duktig efter att ha satt i mig flera rader choklad, en stor skål med glass eller 2-3bullar på kvällen framför någon film...

• Sagolina
    Kickilina skrev 2013-03-16 08:31:50 följande:
    Att ha influensa och vara gravid är inget jag rekommenderar! Usch och fy vad jobbigt det är!!

Håller med! Har inte sovit ordentligt sen natten mellan onsdag och torsdag förra veckan, 2-5h/natt uppdelat på små snuttar här och där. Vaknar täppt, ont i halsen, hostar osv. Kroppen är öm och omöjligt att få bekvämt... Och röst som en pojke i målbrottet är ju alltid kul! På måndagen blir det svalg-prov om inte symtomerna lagt sig!
  • Sagolina

Sömntutan: Jo, jag tänkte också att jag efter påsk ska börja ha en "godisdag" i veckan och annars hålla mig nyttig:)
    Än så länge har jag inte gått upp så mycket 1,9kg från inskrivningen. Gick ner först och sen började kilona krypa tillbaka, från 12.2 till igår hade jag gått upp 4kg!! Därför måste jag nu verkligen sköta kosten bättre, vill ju inte att det fortsätter i den takten! 

• Sagolina

Vaknade upp med spänd nacke och huvudvärk idag... Inte kul så här på en ledig dag med superfint väder, njuter inte riktigt lika mycket. Har ganska mycket program för dagen, så hoppas på att värken släpper nu när jag har börjat röra på musklerna:)

Har föresten någon här tips på goda och mättande frukostar? Känner att jag vill ha lite variation! 

• Sagolina

Happymom: Tack för frukosttipsen! Måst köpa hem riskakor och någon god färskost, blev såå sugen!

Angående nya eller begagnade kläder så sku jag gissa på att ungefär 90% av alla kläder jag köpt till lill*n är begagnade. Finns så mycket fint på loppis som knappt är använt och när det kostar 20-50cent/plagg känns det lite dumt för mig att sätta pengar på nytt från butikerna. Det är bara de 3 senaste månaderna som jag och sambon båda har arbetat (jag studerde fram till december) och med ett huslån är ekonomin inte den starkaste ännu! Men lite nytt från butiker har det nog också blivit:)
    Har tänkt tvätta babykläderna i april-maj, så att jag kan hänga dem ute att torka. Kläderna känns såå mycket fräschare då tycker jag:) 

• Sagolina
    sofie och laura skrev 2013-03-18 06:15:20 följande:
    Sagolina: ni bor inte i Sverige va ? Tänkte på att när deg kostar i cent på loppis ;9)

Det är ganska intressant att se hur folk ser på den biten om man handlar beg, jag tycker att det inte är något fel med att handla begagnat, men gör det sällan varför vet jag inte?

Jag väntar nr 4 och jag aldrig utnyttjat loppis klädbytar dag eller så får nog bli ändring

Nix, bor i Finland:)
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~