• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Sandraa L
    mytol skrev 2012-11-12 12:06:38 följande:

Tycker din bm gav dig väldigt bra information.
    ja det anser jag med, jag trodde man sedan kunde avstå vissa tester men så är det inte alls tydligen. Men i vilket fall känns det bra för oss, hon märkte att jag inte var intresserad och som jag även sa till henne känns det som att det finns värre saker än DS att oroa sig för :)

Fick även tips om illamåendet, att te.x ha en termos med thé när man går och lägger sig beredd samt skorpor när man vaknar på morgonen och att äta det i sängen innan an kliver upp :)  ska testa med det. 
  • Meoow

Men det är väl självklart att ingen kan tvinga er att göra fvp (som ju innebär en ökad risk för mf) ? Det måste ju vara precis lika frivilligt som alla andra besök och kontroller.

Vi bestämde oss för kub, trots 24 års ålder. Främst för de andra trisomiernas skull. Skulle nog inte göra abort om det visade sig ds, men för det kan det ju vara bra att vara förberedd om risken finns, tycker jag. Och den finns ju fortfarande trots låg ålder hos föräldrarna.
    Enligt min Bm är det upp till oss om vi efter kub vill gå vidare med fler tester, annars skulle jag definitivt inte gå med på kub!!

• Sandraa L
    Meoow skrev 2012-11-12 15:48:26 följande:
    Men det är väl självklart att ingen kan tvinga er att göra fvp (som ju innebär en ökad risk för mf) ? Det måste ju vara precis lika frivilligt som alla andra besök och kontroller.

Vi bestämde oss för kub, trots 24 års ålder. Främst för de andra trisomiernas skull. Skulle nog inte göra abort om det visade sig ds, men för det kan det ju vara bra att vara förberedd om risken finns, tycker jag. Och den finns ju fortfarande trots låg ålder hos föräldrarna.
    Enligt min Bm är det upp till oss om vi efter kub vill gå vidare med fler tester, annars skulle jag definitivt inte gå med på kub!!
    Vad jag förstod så går man vidare, det finns inget antingen eller. 

Klart det finns en risk, men det är betydligt mindre än hos de äldre mammorna om man nu ska kategorisera oss. För ett år sedan fick man inte göra det om man inte var över 35år, det finns ju anledningar till att just den åldern är satt. 
  • mytol
    Baby Lei skrev 2012-11-12 14:13:28 följande:
    Jag tror inte att så många väljer abort efter dåliga siffror på KUB, däremot kanske man väljer att gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov. Då får man ju veta  med 100% säkerhet om barnet har tex DS. För min del så är vi inte så rädda för Downs, det är de andra trisomierna de tittar efter som jag tycker är riktigt skrämmande. Om vi skulle ha en väldigt hög risk för någon av dem skulle vi kanske göra FVP. De innebär ju att barnet inte kan leva utanför magen.

Tyvärr så vet jag ju att det dessvärre är så att det finns många som gör abort, enbart baserat på kub och nupptestets bedömning. Har jobbat inom yrket... Många barnmorskor är därför inte helt övertygade om att det är så jättebra att vissa landsting erbjuder alla oavsett ålder, just för att man sett denna trend.
  • Sandraa L

Sedan undrar jag hur några ev er tänker med fvp. För tänk om siffrorna visar si sådär, så går ni vidare och barnet är friskt men trots det förlorar ni det på grund av att läkaren sticker fel eller något annat, att då leva med det. Alla gör som de vill men jag undrar hur ni resonerar,  främst på er under 35år? :)

• AlexandraViberg

Skulle läkaren sticka fel skulle jag först och främst göra en Lex Maria på honom :P

Sen skulle jag inte förlåta mig själv och förmodligen gå och dö. Nä lite överdrivet men vill inte gå igenom en grav förlust igen.

Därför jag inte bestämt mig än..

Fast man kan ju ställa frågan tvärtom också.. Sen finns det många etik och livsfrågor att ställa sig. Hur många anser att ett grov Cp skadat barn har livsglädje osv osv och hade de om det upptäckts gått vidare eller avbrutit.

Man kan ju ställa sig frågor i all evighet. Men tror inte man ska ifrågasätta varandras beslut. Alla får stå för sitt, 18 som 45.

Sen som någon ovan skrev, majoriteten av de som föds med ds föds av unga pga naiviteten att allt ska gå som en dans på rosor. Som 17 åring fanns det inte en tanke om att barnet kunde vara sjukt hos mig ex, medan jag nu med utvecklat konsekvenstänk tänker på ALLT som kan gå fel :P

Nåväl, jag kan ha misstolkat din frågeställning rejält också, tänker ofta lite för långt för mitt eget bästa :)

• Meoow
    Sandraa L skrev 2012-11-12 16:04:30 följande:
    Vad jag förstod så går man vidare, det finns inget antingen eller. 

Klart det finns en risk, men det är betydligt mindre än hos de äldre mammorna om man nu ska kategorisera oss. För ett år sedan fick man inte göra det om man inte var över 35år, det finns ju anledningar till att just den åldern är satt. 
    Kan hända att det är vanligast att man går vidare om kub nu visar en ökad risk, men du blir ju knappast tvingad att göra tester mot din egen vilja. Speciellt inte tester som kan innebära en ökad risk för barnet - det finns ju faktiskt de som väljer att behålla trots "negativt" resultat på kub.

Det är ju precis samma sak där - det finns ju i så fall också en anledning till att man numera (tom gratis i vissa landsting) erbjuder kub till dem under 35 år.

Tycker inte att det finns något rätt eller fel i frågan alls, var och en får ju själv fatta beslutet efter sitt eget hjärta.
  • AlexandraViberg

Jag har svårt att tro att sjukvården bara skulle acceptera en abort utan att ifrågasätta (de frågar ju ofta varför) varför en abort görs baserat bara på ett kub som bara är sannolikhet. Måste ju fan vara fel i vården om ingen säger åt dom/rekommenderar fvp innan aborten.

Vi kommer nog göra det iallafall för att jag helt ärligt vet med mig att jag inte skulle vara tillräcklig och ge tillräckligt till ett barn med behov hur mycket jag än önskar. Skulle jag ställas inför det i ett måste läge så skulle det förmodligen gå bra men undviker det nog för barnets skull.

Nu ger jag mig i denna diskussion iaf :)
    Jag tycker alla gör rätt som följer sina hjärtan. Även de som avstår från RUL. :)

• Sandraa L
    Meoow skrev 2012-11-12 17:44:48 följande:
    Det är ju precis samma sak där - det finns ju i så fall också en anledning till att man numera (tom gratis i vissa landsting) erbjuder kub till dem under 35 år.

Tycker inte att det finns något rätt eller fel i frågan alls, var och en får ju själv fatta beslutet efter sitt eget hjärta.
    sant men samtidigt förstod jag det som att man vill få bort alla DW barn samt de med andra skador osv. 

gud vad frustrerande, börjar bara vela nu när alla säger så olika... ja exakt, klart man måste :) 
  • Kamillan

Mår som en gris!!! Spyr o gråter trotts lergigan.... Efter två på dagen kommer illamåendet och blir bara värre o värre o kl fem måste jag lägga mig eller spy...... V12 nu, hoppas det blir bättre snart!!! Imorgon har vi föräldramöte på jobbet på kvällen,fattar inte hur det ska gå.... Känner mig så liten just nu.........

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~