• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • KäRinGa2
    Lillpluttan skrev 2012-11-12 15:23:39 följande:
    Hej på er..
    Har inte skrivit på länge.. Men försöker hänga med så gott det går.. Försöker slutföra mitt examensarbete (ska vara klart på torsdag) och har inte hunnit vara så aktiv här inne.. Vill säga att det är så skönt att gå in här och läsa emellanåt. Man får styrka, tröst och pepp!!
    Är i v. 10 (9+2), och har mått så dåligt de senaste dagarna. Är i vanliga fall en positiv tjej som brukar må bra. Nu är jag så förbenat trött, mår illa och orkar inget typ. Äter så mkt godis, glass och skräp. Är konstant hungrig!! Orkar inte träna.. Hemmet och jag ser ut som skräp känns det som.. Behöver verkligen rycka upp mig!! Hormonerna tar ner mitt humör, är gråtfärdig ofta mm.. Inte mkt ork över till son (snart 3 år) och man.. Snälla hjälp, har ni några bra tips eller pepp på hur man kan bli piggare eller må bättre? Hur gör ni?
    Kram

För det första är mkt av ditt nedåstämda mående hormonbetingat.. De allra flesta mår uruselt just runt v 10. För det andra har jag några tips som kke kan hjälpa :) Ta vara på solljuset så mkt som möjligt, ge dig ut på en promenad när det e vackert väder (eller bara gå ut o gör ingenting). Ta vara på den egentid du får (3åringen har förhoppningsvis dagis, eller sover middag, eller så skaffar du egentid när sambon kommer hem fr sitt jobb) och verkligen bestäm dig för att skämma bort dig själv. Gör något som är för bara dig och stärker ditt braiga mående (jag slår i hop dessa två, och går ut på powerwalks de dagar vädret erbjuder och minstingen är på dagis, lyfter ansiktet mot solen, andas djupt, osv)
    Förändra matvanorna, de får man faktiskt fast man är gravid. Man behöver verkligen inte äta skräp, i synnerhet inte om man samtidigt mår dåligt av det. Experimentera med nyttiga alternativ.. Eller åtminstone mer nyttiga alternativ.. Anser själv att morotsstavar i massa dipp är mer nyttigt än chips med massa dipp... :)
    Samtala också med sambon så han får en inblick i ditt mående och förhoppningsvis kan stötta och avlasta dig. Han har ju ingen som helst aning om allt som pågår inom dig, för honom är allt fullständigt normalt.. (hans hormoner rubbas ju kanppast)
    Du kommer må bättre, altleftersom tiden går.   
    BF130615 (p-00 f-02 p-05 p-11 bonusar f-96 p-98)
  • Valborgs

Usch mår inte bra idag, jag och lilltösen har legat med magsjuka sen i torsdags så det har ju inte blivit några mängder med mat precis. :(

Idag vaknade jag med kramper i magen, gör så ont och blir så orolig att det ska vara början till missfall :( Hoppas ju att det är att kroppen bara vill ha mat, så man får behålla den oxå. Men blir ju orolig att något ska hända när man fått i sig så lite.. Men borde ju finnas resurser att ta av iaf? Hoppas jag!

• Hjärtat3

Ni som diskuterar KUB, fostervattensprov och down syndrom, kan ni inte flytta den diskussionen till trådarna som handlar om fosterdiagnostik?

Jag kommer ha fyllt 34 när min bebis kommer och hade inte tänkt göra några prov, men när ni som är 10 år yngre än mig nojjar så smittat det av sig ganska mycket. Så kan ni vara snälla och lägga ner och flytta diskussioenen nån annanstans? 

• Malwa M

usch vilken lång väntan det är till vecka tolv. Är i vecka tio och magen är så svullen. Mår illa till och från trots lergigan och är fortfarande trött. Glad ena stunden men oftast lite halvdeppig och tung i kroppen. Längtar tills jag mår bättre och kan njuta av graviditeten! Är så oerhört glad att jag inte blev gravid närmare jul för nu kanske, kanske man kan njuta lite av julen förhoppningsvis... Nu tror barnen att jag haft feber och varit sjuk i en månad... Orkar ju inte som vanligt. Det märks att jag mår dåligt.
    hur mår ni? Någon som mår bättre redan? I vilken vecka vände det?

Någon som vet vilka veckor som missfall är som vanligast? Har berättat på jobbet nu men vet inte när vi ska berätta för barnen och släkten... vet inte om vi kan vänta ändå till vecka tolv. Ska på ul på måndag (vecka 10+4) och undrar om man vågar berätta efter det? 

• Madelen21

gomorron tjejjer

jag mår inte heller så bra idag.. lr inte just nu.. men har inte hunnit äta frukost än så jag lär nog göra det så hoppas jag slippa spy.

barna vill på öppna fsk idag så lär väl gå dit en stund... dock 5 minus ute... burr ja drar mig för  å gå ut..
    men skönt å träffa annat folk  

• tantS
    KäRinGa2 skrev 2012-11-13 06:06:34 följande:
    För det första är mkt av ditt nedåstämda mående hormonbetingat.. De allra flesta mår uruselt just runt v 10. För det andra har jag några tips som kke kan hjälpa :) Ta vara på solljuset så mkt som möjligt, ge dig ut på en promenad när det e vackert väder (eller bara gå ut o gör ingenting). Ta vara på den egentid du får (3åringen har förhoppningsvis dagis, eller sover middag, eller så skaffar du egentid när sambon kommer hem fr sitt jobb) och verkligen bestäm dig för att skämma bort dig själv. Gör något som är för bara dig och stärker ditt braiga mående (jag slår i hop dessa två, och går ut på powerwalks de dagar vädret erbjuder och minstingen är på dagis, lyfter ansiktet mot solen, andas djupt, osv)

Förändra matvanorna, de får man faktiskt fast man är gravid. Man behöver verkligen inte äta skräp, i synnerhet inte om man samtidigt mår dåligt av det. Experimentera med nyttiga alternativ.. Eller åtminstone mer nyttiga alternativ.. Anser själv att morotsstavar i massa dipp är mer nyttigt än chips med massa dipp... :)

Samtala också med sambon så han får en inblick i ditt mående och förhoppningsvis kan stötta och avlasta dig. Han har ju ingen som helst aning om allt som pågår inom dig, för honom är allt fullständigt normalt.. (hans hormoner rubbas ju kanppast)

Du kommer må bättre, altleftersom tiden går.   

Inte riktat mot mig men jag suger åt mig peppet iaf Kändes lite bättre en sån här sktmorgon när frukost ligger i avloppet, jobbet känns omotiverat och det enda som lockar är sängen. Klok kärringa
  • Lillpluttan

Håller med! Tack Käringa2! Bra pepp. Betyder så mkt, de flesta av oss mår ju så här ibland under grav. Sliter som tusan med examensarbetet.. Idag är jag lite piggare så det känns skönt! Ska ta ditt råd och gå ut vid lunch och röra på mig.. Morotsstavar är ju mums!! :) Ha en bra dag...

• Yessical

Hej allihopa!
    Nu har jag hittat hit också, har gått igenom era diskutioner och fått massor med tips.
    Själv är jag i v 10 (9+5) idag, beräknad till den 13 juni Skrattande  Nån här som bor Nacka hållet?
    Hur gör ni med kläder nu när magen börjar växa?
    jag tycker att det är svårt att hitta kläder som inte sitter åt i magen.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~