Lillpluttan skrev 2012-11-12 15:23:39 följande:
Hej på er..
Har inte skrivit på länge.. Men försöker hänga med så gott det går.. Försöker slutföra mitt examensarbete (ska vara klart på torsdag) och har inte hunnit vara så aktiv här inne.. Vill säga att det är så skönt att gå in här och läsa emellanåt. Man får styrka, tröst och pepp!!
Är i v. 10 (9+2), och har mått så dåligt de senaste dagarna. Är i vanliga fall en positiv tjej som brukar må bra. Nu är jag så förbenat trött, mår illa och orkar inget typ. Äter så mkt godis, glass och skräp. Är konstant hungrig!! Orkar inte träna.. Hemmet och jag ser ut som skräp känns det som.. Behöver verkligen rycka upp mig!! Hormonerna tar ner mitt humör, är gråtfärdig ofta mm.. Inte mkt ork över till son (snart 3 år) och man.. Snälla hjälp, har ni några bra tips eller pepp på hur man kan bli piggare eller må bättre? Hur gör ni?
Kram
För det första är mkt av ditt nedåstämda mående hormonbetingat.. De allra flesta mår uruselt just runt v 10. För det andra har jag några tips som kke kan hjälpa :) Ta vara på solljuset så mkt som möjligt, ge dig ut på en promenad när det e vackert väder (eller bara gå ut o gör ingenting). Ta vara på den egentid du får (3åringen har förhoppningsvis dagis, eller sover middag, eller så skaffar du egentid när sambon kommer hem fr sitt jobb) och verkligen bestäm dig för att skämma bort dig själv. Gör något som är för bara dig och stärker ditt braiga mående (jag slår i hop dessa två, och går ut på powerwalks de dagar vädret erbjuder och minstingen är på dagis, lyfter ansiktet mot solen, andas djupt, osv)
Förändra matvanorna, de får man faktiskt fast man är gravid. Man behöver verkligen inte äta skräp, i synnerhet inte om man samtidigt mår dåligt av det. Experimentera med nyttiga alternativ.. Eller åtminstone mer nyttiga alternativ.. Anser själv att morotsstavar i massa dipp är mer nyttigt än chips med massa dipp... :)
Samtala också med sambon så han får en inblick i ditt mående och förhoppningsvis kan stötta och avlasta dig. Han har ju ingen som helst aning om allt som pågår inom dig, för honom är allt fullständigt normalt.. (hans hormoner rubbas ju kanppast)
Du kommer må bättre, altleftersom tiden går.