AlexandraViberg skrev 2012-11-12 09:49:21 följande:
Jag hade ju börjat tveka till nupp eller kub sen fick maken höra att snittet för mig i 20 års åldern var 1 på 1500 och han tyckte det var stor risk? Snacka om att ha olika definitioner av hög risk.
Jag tänker inte 1 på 1500, jag tänker 10 på 15000, 100 på 150.000 och 1000 på 1,5 miljoner liksom :P
Men han verkar vara rädd för kromosom barn (alltså inte rädd för dom utan för att få en och inte räcka till, för han tror inte han gör det och jag vet inte om jag gör det) så jag tror vi har bestämt oss för iallafall nupp just nu, men ska vi ändå åka 20 mil så känns ju kub kanske lika bra.
Men då till nästa, får vi "hög risk" så vill jag ju ändå inte göra ftv, fast det beror ju på hur hög risk, skulle jag få 1/10 skulle jag nog göra det, fast det beslutet kan jag ju lämna till "framtids-alexandra" :P
Jag håller med dig! Det är ju superlåg risk! Hade jag varit 20 hade jag nog inte gjort KUB.
I min ålder (jag är 38) tror jag att det är typ 1 på 100 som får barn med Downs. Så allt över det känns ju positivt för mig på KUB testet. Min barnmorska berättade idag att de flesta som föds med Downs i Sverige idag har unga mammor, eftersom sågott som alla över 35 gör KUB. Men det är ju trots det extremt ovanligt i din ålder!
Sen kan det ju alltid hända en massa andra saker som de inte kan kolla, men det finns ju aldrig några garantier i livet. Men man får ju bestämma sig för att inte nojja loss fullständigt. Man kan ju lika gärna få ett piano i huvudet i morgon.