• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mytol
    Valborgs skrev 2012-11-12 09:44:24 följande:
    Mytol: nej, det förstår jag, men det är ändå bra att du tar upp det som har jobbat i det. Det får en att fundera lite till. Får prata med gubben igen och se vad han tycker. Tyckte iofs det var ganska skönt med nupp senast då de mätte nackspalten och sa att allt var okej där. Så kanske vi ska satsa på bara det. Har ingen direkt erfarenhet av DS, men känner väl lite när man har två friska barn, vill vi då utsätta hela familjen för ett barn som är påtagligt sjukt från början. Sen finns det ju aldrig några garantier såklart. Men så går våra tankegångar iaf. Svårt!

Bra! För jag vill inte få det att låta som om min åsikt och beslut är det enda rätta. För mig är de det rätta men för ngn annan så är ett annat beslut.
  • Madelen21

sitter å funderar på om jag har restless legs :/
    är så obehagligt å känns som krypningar i benen :/ värker som fan i vänster knä... kul å ska ja hämta dottern om 1 tim på dagis :/ åå ja har noll ork att göra nåt hemma :/

lär försöka dammsuga mm så d ser någolunda ut.. 

• Baby Lei

Nu har jag varit på inskrivning. Tycker så mycket om min barnmorska!
    Hon frågade hur vi mådde och då kom alla känslor upp till ytan. Det har varit tungt med två missfall såpass sent som i v 12, och vi båda har svårt att glädja oss eftersom vi inte har passerat gränsen för den tid då jag fick missfall senast. Förra gången så stannade min graviditet av ungefär i v 9+4, den tiden jag passerade i förra veckan, men jag märkte ingenting förrän två veckor senare. Hon gick direkt in till läkeren och fixade ett ultraljud till oss. (vi hade inte ens bett om det), och vi fick göra det på studs.

Läkaren var också fantastisk, nu hoppas vi sa han, och gjorde ultraljudet och vi fick sen en liten krabat på 5 cm som rörde sig! Helt otroligt! Så långt har vi aldrig kommit tidigare! Han sa att nu är risken för att det ska gå snett minimal.
    Vilken tur att vi fick det ultraljudet! Det gjorde så mycket för min oroliga själ! 

• Baby Lei
    mytol skrev 2012-11-12 08:45:05 följande:

Jag menar inte att proppsa på mitt beslut till er andra men tycker det är bra att ni tänker igenom det och pratar om vart ni står ifall ni får ett mindre bra resultat. Det sägs ju att nupp kombinerat med kub kan upptäcka 92% av Downs syndrom å de e ju bra. Men de finns ju ingen statistik på hur många som gjort abort och tagit bort friska barn pga ett dålig bedömningsvärde. För de är just vad det är, det är en riskbedömning och inte ett konstaterande. Kanske så är det för att jag varit verksam inom yrket som jag oxå är mer medveten om hur kroppen ändå faktiskt är benägen att "ta hand" om sig. Många barn med Downs eller andra kromosomavvikelser har ju ofta hjärtfel och många ggr såstöter ju kroppen därför ifrån sig fostret. Inte alltid givetvis för då skulle ju inte dessa syndrom finnas. Men jag tänker så att jag litar på kroppen och skulle jag få ett barn med ett syndrom så är det så, då finns det nån mening med det och jvet att jag är så pass stark att jag klarar det. ag
    Jag tror inte att så många väljer abort efter dåliga siffror på KUB, däremot kanske man väljer att gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov. Då får man ju veta  med 100% säkerhet om barnet har tex DS.

För min del så är vi inte så rädda för Downs, det är de andra trisomierna de tittar efter som jag tycker är riktigt skrämmande. Om vi skulle ha en väldigt hög risk för någon av dem skulle vi kanske göra FVP. De innebär ju att barnet inte kan leva utanför magen.
  • Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2012-11-12 09:49:21 följande:
    Jag hade ju börjat tveka till nupp eller kub sen fick maken höra att snittet för mig i 20 års åldern var 1 på 1500 och han tyckte det var stor risk? Snacka om att ha olika definitioner av hög risk.

Jag tänker inte 1 på 1500, jag tänker 10 på 15000, 100 på 150.000 och 1000 på 1,5 miljoner liksom :P

Men han verkar vara rädd för kromosom barn (alltså inte rädd för dom utan för att få en och inte räcka till, för han tror inte han gör det och jag vet inte om jag gör det) så jag tror vi har bestämt oss för iallafall nupp just nu, men ska vi ändå åka 20 mil så känns ju kub kanske lika bra.

Men då till nästa, får vi "hög risk" så vill jag ju ändå inte göra ftv, fast det beror ju på hur hög risk, skulle jag få 1/10 skulle jag nog göra det, fast det beslutet kan jag ju lämna till "framtids-alexandra" :P

Jag håller med dig! Det är ju superlåg risk!  Hade jag varit 20 hade jag nog inte gjort KUB.

I min ålder (jag är 38) tror jag att det är typ 1 på 100 som får barn med Downs. Så allt över det känns ju positivt för mig på KUB testet. Min barnmorska berättade idag att de flesta som föds med Downs i Sverige idag har unga mammor, eftersom sågott som alla över 35 gör KUB.  Men det är ju trots det extremt ovanligt i din ålder!
    Sen kan det ju alltid hända en massa andra saker som de inte kan kolla, men det finns ju aldrig några garantier i livet. Men man får ju bestämma sig för att inte nojja loss fullständigt.  Man kan ju lika gärna få ett piano i huvudet i morgon.
  • Valborgs

Baby lei: åh vad underbart! Så skönt för er att ha fått se det så ni kan slappna av lite och få längta till underbara juni :)

• Soso78

Hej! Det var ett tag sedan jag skrev här. Men idag tänkte jag bara kolla om det är någon av er andra som börjat må illa först nu. Jag är i vecka 11 (10+3) och började helt utan förvarning må jätteilla igår kväll. Blir lite bättre en stund när jag ätit.

• Baby Lei
    Soso78 skrev 2012-11-12 14:26:17 följande:
    Hej! Det var ett tag sedan jag skrev här. Men idag tänkte jag bara kolla om det är någon av er andra som börjat må illa först nu. Jag är i vecka 11 (10+3) och började helt utan förvarning må jätteilla igår kväll. Blir lite bättre en stund när jag ätit.

Jag mådde illa tidigare men aldrig så att jag kräktes, men sen ungefär två veckor så dämpades det ordentligt.
    Men nu det sista tre dagarna har jag mått jätteilla igen. Jag är också i v 10+3 idag.
     Det enda som hjälper mig är också att äta något.  
  • Sömntutan

I dag och igår har illamåendet varit skitjobbigt. Köpte ett nytt paket med Postafen idag och det hjälper ju en del, tar liksom udden av det. Innan har det försvunnit helt, men inte nu. Det enda jag klarar något så när att äta är mackor. Inte det bästa direkt, men vad gör man?
    Något jag absolut inte klarar är rökta saker. Typ rökt skinka osv. Bara lukten gör mig spyfärdig.
    Som tur är så har magen blivit bättre iaf. Får gå på toa varje dag, vilket är en skänk från ovan.

Äntligen! BF ~14 juni
  • Lillpluttan

Hej på er..
    Har inte skrivit på länge.. Men försöker hänga med så gott det går.. Försöker slutföra mitt examensarbete (ska vara klart på torsdag) och har inte hunnit vara så aktiv här inne.. Vill säga att det är så skönt att gå in här och läsa emellanåt. Man får styrka, tröst och pepp!!
    Är i v. 10 (9+2), och har mått så dåligt de senaste dagarna. Är i vanliga fall en positiv tjej som brukar må bra. Nu är jag så förbenat trött, mår illa och orkar inget typ. Äter så mkt godis, glass och skräp. Är konstant hungrig!! Orkar inte träna.. Hemmet och jag ser ut som skräp känns det som.. Behöver verkligen rycka upp mig!! Hormonerna tar ner mitt humör, är gråtfärdig ofta mm.. Inte mkt ork över till son (snart 3 år) och man.. Snälla hjälp, har ni några bra tips eller pepp på hur man kan bli piggare eller må bättre? Hur gör ni?
    Kram

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~