• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • AlexandraViberg

Tydligen ska man utsöndra något speciellt i blodet när barnet har kromosom avvikelser och de mäter vätskespalten i nacken och de för in dessa värden jämte din ålder som räknar ut sannolikheten. Kortfattat.

• Blåbärssaft
    SunnaLiv skrev 2012-11-11 19:30:14 följande:
    ni som väntar andra barnet, har era magar kommit än?
    när ja väntade min första knodd däk inte magen upp på riktigt förrens i vecka 30 ca. Nu i vecka 11(i morgon) har ja samma mage som ja hade sist i vecka 20! har inte sagt till nån av vännerna än och tycker de känns jobbigt då magen syns så mycket redan,så går me pösiga tröjor för att dölja den...... 
    JA! Här har det verkligen hänt grejjer! I början på förra veckan bestämde sig magen för att bli jättestor. Helt galet. Jag fick mage sent med ettan. Nu är magen som en ballong. Kommer bli svårt att dölja på jobbet men jag ska verkligen försöka! Får köra pösiga kläder i en månad sen är det tack och lov jullov i tre veckor Skrattande
  • Annafredrika
    Sandraa L skrev 2012-11-12 16:19:17 följande:
    Sedan undrar jag hur några ev er tänker med fvp. För tänk om siffrorna visar si sådär, så går ni vidare och barnet är friskt men trots det förlorar ni det på grund av att läkaren sticker fel eller något annat, att då leva med det. Alla gör som de vill men jag undrar hur ni resonerar,  främst på er under 35år? :)  

Läkaren sticker inte fel. Provtagningen sker ultraljudslett. Missfallsrisken efter fvp är lika stor som den naturliga missfallsrisken i samma veckor. För min del som är 36 men gjorde fvp vid 32 också, så är risken värt det. Ett avbrytande av graviditeten vid negativt svar är för mig och min man lika självklart, om än svårt, som att ta tillvara möjligheten att använd fosterdiagnostiken..
  • AlexandraViberg

Fast det händer ju men det är ju EXTREMT ovanligt eftersom de kollar vi ul som du säger. Men lär ju hända 0.1/miljonen kanske.

Missfallsrisken skrämmer mig, jag nekade cellprov i v.5 för att ingen skulle vara där och peta :P

Hade jag blivit grav på första försöket så hade jag kanske sett på det lite annorlunda. Men jag kommer inte slappna av förrän barnet är ute och andas ^^

• Baby Lei
    Sandraa L skrev 2012-11-12 16:04:30 följande:
    Vad jag förstod så går man vidare, det finns inget antingen eller.  Klart det finns en risk, men det är betydligt mindre än hos de äldre mammorna om man nu ska kategorisera oss. För ett år sedan fick man inte göra det om man inte var över 35år, det finns ju anledningar till att just den åldern är satt. 

Då har du missförstått. Ingen kommer någonsin tvinga dig till ett fostervattenprov. Hela meningen med KUB är att minska antalet fostervattenprov. (vilket också har lyckats, antalet FVP har minskat drastiskt med den nya tekniken). När du får resultatet från Kub får du själv avgöra om du tycker att dina sannorlikhetssiffror är bra nog för att du ska känna dig trygg. Däremot om man vet med sig att inget resultat kommer kunna lugna dig, och du ändå kommer vilja göra FVP för att veta säkert, då avråder de från KUB.
  • Baby Lei
    mytol skrev 2012-11-12 16:08:30 följande:
    Tyvärr så vet jag ju att det dessvärre är så att det finns många som gör abort, enbart baserat på kub och nupptestets bedömning. Har jobbat inom yrket... Många barnmorskor är därför inte helt övertygade om att det är så jättebra att vissa landsting erbjuder alla oavsett ålder, just för att man sett denna trend.

Det låter jättekonstigt. Menar du att de hellre gör abort än ett fostervattenprov? Varför då? De kanske inte vill ha barn? Vad har du jobbat som? Det verkar fantastiskt att vara barnmorska! Varför slutade du?
  • Sömntutan

Jösses, era samtal om KUB och FVP gör ju att man blir orolig. Jag har varit helt inställd på att inte göra några prov. Det är inget som jag i "mitt" landsting erbjuds då jag inte är 35 än. Jag ska vars ärlig och säga att jag nog är lite blåögd och tänker att " det händer inte mig", vilket jag såklart vet att det kan göra. Jag kommer ha fyllt 32 när bebisen kommer och är ju inte så ung längre. Men samtidigt så finns det ju många kvinnor i min ålder som föder helt friska barn. Ja de flesta faktiskt.
    Men visst får era diskussioner mig att bli lite orolig. Men jag tror jag står fast vid mitt beslut att inte göra testen och vara lite blåögd och hoppas och tro att det kommer ett friskt barn i juni.

• Meoow

Sömntutan - du ska göra vad som känns rätt för DIG/ER och ingen annan! Det beslut som känns bra för mig behöver ju inte vara det rätta för dig, lite dit jag ville komma... Alla är vi ju olika :)

• mytol
    Baby Lei skrev 2012-11-12 21:11:34 följande:
    Det låter jättekonstigt. Menar du att de hellre gör abort än ett fostervattenprov? Varför då? De kanske inte vill ha barn? Vad har du jobbat som? Det verkar fantastiskt att vara barnmorska! Varför slutade du?

Ja, det låter säkert konstigt i mångas öron. Jag är inte barnmorska utan undersköterska och har jobbat på både bb, förlossningen, gyn och mödravården. Det här är ett ämne som diskuteras mkt i arbetsgrupperna. Jag jobbar inte med det längre pga att jag hoppat runt på vikariat fram å tillbaka å ville till slut ha en fast punkt och bättre lön . De må vara så att de som gör aborterna efter att ha fått ett halvdåligt bedömningsvärde vet med sig att dom har lätt för att bli gravida, sånt kan man ju bara spekulera runt. Jag kommer iaf inte göra testerna men har full respekt för dom som gör det och tycker inget är rätt eller fel.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~