• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Acantha

Lillpluttan, jag förstår dig så väl, och tror inte jag hade klarat att vänta till rul för att få koll. Men samtidgt ska du väl snart till BM och då får du kanske lyssna på hjärtat!
    Styrkekramar!

• flagnell

Ang. KUB/FVP tycker jag också att det är saker vi borde kunna diskutera här. Sedan förstår jag den enskilde personens oro. Själv är jag 26 och var på inskrivning idag då BM frågade just om fosterdiagnostik. Jag svarade att jag inte var intresserad p.g.a. att jag ändå inte skulle ta bort ett sjukt barn. Då jag blivit gravid med hjälp av insemination där donatorn kommer att vara en del av barnets liv men utan vårdnad så är det ett barn vi önskar, inte nödvändigtvis ett friskt barn (vilket provet ändå inte garanterar). Därför skulle jag inte gjort KUB/NUPP/FVP oavsett min ålder, även om donatorn (som är dubbelt så gammal som mig, och äldre än mina föräldrar) är angelägen om just ett friskt barn samtidigt som jag hela tiden belyser att vi inte kan veta det.
    Men jag förstår samtidigt de personer som gör det.
    Mitt beslut grundar sig främst i att ett friskt barn inte är det viktigaste för mig, och för att jag inte är beredd på att gå igenom dessa veckor av illamående, kräkningar och orkeslöshet igen om det barn jag bär nu har överlevnadsmöjlighet. 

Gjorde ett VUL idag enbart p.g.a. att jag hade en gyntid inbokad sedan innan graviditeten och gynekologen ville kolla att allt var väl med fostret, och såg ett tickande hjärta. Är i v. 9+2 idag och kände ett stort orosmoln lätta även om jag vet att risken för misstall inte är över (fick missfall i v. 18 för ca två år sedan, med annan donator).

Samtidigt förlängdes min sjukskrivning. Om jag arbetar kräks jag i snitt 6-8 gånger per arbetspass (+3-5 gånger ytterligare per dag) medan jag bara gör det 4-5 gånger per dag om jag är hemma och tar det lungt och försöker äta konstant. Just meddelat min arbetsgivare detta, med lagom glädje hos denne..

• flagnell

Jag har också börjat titta på vagn, men jag tycker att det är svårt. Jag vill ha en stadig vagn som går att lägga lite av sin vikt på och som inte är för tung samtidigt som den skall vara lättkörd, helst skall gå att köra sittandes men också klara lite terräng.

Har tittat på Brio, både Nitro med svängbara framhjul och deras lite robustare city-vagn med fasta hjul. Båda har sina fördelar och nackdelar, men de andra vagnar jag tittat på som är smidiga är ofta för ostabila tycker jag. Jag minns att jag kunde klättra på mina syskons liggvagnar för att se på bebisen när jag var liten, och jag vill inte riskera att barnet som ligger i välter ut om någon gör så idag eller om jag lägger för mycket tyngd på vagnen när jag går.

• Baby Lei
    flagnell skrev 2012-11-13 14:54:28 följande:
    Ang. KUB/FVP tycker jag också att det är saker vi borde kunna diskutera här. Sedan förstår jag den enskilde personens oro. Själv är jag 26 och var på inskrivning idag då BM frågade just om fosterdiagnostik. Jag svarade att jag inte var intresserad p.g.a. att jag ändå inte skulle ta bort ett sjukt barn. Då jag blivit gravid med hjälp av insemination där donatorn kommer att vara en del av barnets liv men utan vårdnad så är det ett barn vi önskar, inte nödvändigtvis ett friskt barn (vilket provet ändå inte garanterar). Därför skulle jag inte gjort KUB/NUPP/FVP oavsett min ålder, även om donatorn (som är dubbelt så gammal som mig, och äldre än mina föräldrar) är angelägen om just ett friskt barn samtidigt som jag hela tiden belyser att vi inte kan veta det.
    Men jag förstår samtidigt de personer som gör det.
    Mitt beslut grundar sig främst i att ett friskt barn inte är det viktigaste för mig, och för att jag inte är beredd på att gå igenom dessa veckor av illamående, kräkningar och orkeslöshet igen om det barn jag bär nu har överlevnadsmöjlighet. 

Gjorde ett VUL idag enbart p.g.a. att jag hade en gyntid inbokad sedan innan graviditeten och gynekologen ville kolla att allt var väl med fostret, och såg ett tickande hjärta. Är i v. 9+2 idag och kände ett stort orosmoln lätta även om jag vet att risken för misstall inte är över (fick missfall i v. 18 för ca två år sedan, med annan donator).

Samtidigt förlängdes min sjukskrivning. Om jag arbetar kräks jag i snitt 6-8 gånger per arbetspass (+3-5 gånger ytterligare per dag) medan jag bara gör det 4-5 gånger per dag om jag är hemma och tar det lungt och försöker äta konstant. Just meddelat min arbetsgivare detta, med lagom glädje hos denne..
    Grattis till det fina ultraljudsresultatet! Jag förstår att du inte kommer våga gå "all in" ännu, (det gör inte jag heller) men ett ultraljud där storleken stämmer och där hjärtat slår gör att du har all statistik på din sida!

Förstår absolut att du vill avstå KUB, det är inte helt självklart för mig heller. Men nu har vi bestämt oss för att göra det i alla fall. Jag känner precis som dig att det är överlevnadsmöjligheten som är det viktiga för mig inte tex Downs.

• Blåbärssaft
    Lillpluttan skrev 2012-11-13 12:26:08 följande:
    En dum fråga, men jag måste bara skingra min oro lite... Är omföderska.. Gravid i v.10. Har aldrig varit med om MF. Har ju inte RUL förrän i januari och ska inte göra KUB/NUPP. Hur vet man att man fortfarande är gravid?? Illamåendet börjar avta.. Är orolig att jag ska komma till RUL och få beskedet att det inte finns något levande där inne. Låter säkert knäppt.. Men hur märker man om fostret dör tex MF och havandeskapsförgiftning??
    Jag undrar samma sak. Jag är i vecka 9 och upplever en viss oro. Ska ju göra KUB om tre veckor men det känns långt dit med. 
  • Blåbärssaft
    flagnell skrev 2012-11-13 14:59:16 följande:
    Jag har också börjat titta på vagn, men jag tycker att det är svårt. Jag vill ha en stadig vagn som går att lägga lite av sin vikt på och som inte är för tung samtidigt som den skall vara lättkörd, helst skall gå att köra sittandes men också klara lite terräng.

Har tittat på Brio, både Nitro med svängbara framhjul och deras lite robustare city-vagn med fasta hjul. Båda har sina fördelar och nackdelar, men de andra vagnar jag tittat på som är smidiga är ofta för ostabila tycker jag. Jag minns att jag kunde klättra på mina syskons liggvagnar för att se på bebisen när jag var liten, och jag vill inte riskera att barnet som ligger i välter ut om någon gör så idag eller om jag lägger för mycket tyngd på vagnen när jag går.
    Vi har haft en Urban Jungle till vår son! Det är en trehjulig vagn och vi har varit grymt nöjda. En del avfärdar den för att den är lätt och är man ovan kan en trehjuling säkert upplevas vara svårstyrd. Jag däremot som är ovan med fyrhjulingar tycker istället att de är klumpiga och det känns väldigt ovant att styra.  Vi bor mitt i stan och här har den varit helt perfekt! Samtidigt har vi sommarhus på landet och vinterstuga i Sälen och vagnen har fungerat VÄLDIGT bra i djupsnö och annan svårframkomlig terräng.

Till denna bebis är vi lite inne på en Brio Happy. Någon som har erfarenhet av dessa? Tycker den verkar lätt och smidig för att vara en "fyrhjuling"och ganska neutral i sin design. Dessutom verkar det vara bra "gung" i den! Någon som har haft en Happy?
  • Baby Lei
    Blåbärssaft skrev 2012-11-13 15:20:51 följande:
    Jag undrar samma sak. Jag är i vecka 9 och upplever en viss oro. Ska ju göra KUB om tre veckor men det känns långt dit med. 

Jag fick ett extra ultraljud i måndags när jag var hos barnmorskan, jag behövde inte ens betala för det. Så om man är orolig så går det att få det. Det känns ju helt oöverskådligt länge att vänta till RUL. Jag hade aldrig klarat det.
    Men så länge man inte blöder så är ju allt mest troligt bra därinne. Men be om ultraljud om ni är oroliga! 
  • Blåbärssaft

Baby Lei- kommer med största sannolikhet göra det. Skönt att ni slapp betala! Avundas de mammor och pappor som är helt lugna genom hela graviditeten. De som avstår RUL (och andra ultraljud helt) är för mig ett mysterium. 

• Rosa fjäril

Hmm har ju vart med här ett tag men inte skrivit! Jag kommer inte att kolla på vagn innan jul:) men visst har man kollar lite på nätet! Jag har inga saker kvar sen sonen! Så lite kul ska det bli!!!

Nu vill jag bara må bra och slippa må illa och vara dödligt trött!!!

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~