• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-14 08:05:43 följande:
    Alexandra och mrshope:
    Jag slutade med ppiller 2007 och har inte skyddat mig sen dess. Jag och min dåvarande make försökte aktivt i två år utan att något hände, och då gjorde vi en utredning. De sa att chansen för mig att bli gravid på naturlig väg var nästan obefintlig och att jag skulle behöva äta mediciner och göra IVF för att ens ha en liten chans för att det skulle fungera.
    När vi fick veta det, föll hela vårt äktenskap. Maken hade hört "ät mediciner så blir det bra", medans jag hade hört "förbered dig på att du aldrig kommer att bli gravid". Kommunikationen brast totalt och vi skiljde oss, bl.a. på grund av det, men även andra anledningar.
    På grund av det där så har jag inte varit övernitisk med skydd när jag har haft ny pojkvän, för jag "kunde ju ändå inte bli med barn". Så döm om min förvåning när jag och sambon faktiskt lyckades i år, helt oplanerat..

Jag känner så väl igen mig i era tankar, att man blev avundsjuk och ledsen, trots att man nånstans ändå blev glad när ens vänner berättade att de skulle ha barn. Jag kände mig som världens sämsta människa som aldrig kunde bli genuint lycklig för andras barnlycka.
    En nära vän till mig vände sig till mig när hon var livrädd för att ha blivit gravid med sin nya kille. Den orättvisan man känner då, när man sitter där och hoppas på ett minus tillsammans med någon som kan bli gravid, när man själv tror att ett plus är en utopi som man själv aldrig kommer att få uppleva.. Den är hemsk.
    Jag känner också så väl igen de känslor som ni beskriver. Min kille och jag blev gravida på första försöket, blev överlyckliga och tänkte såklart att "det här var ju enkelt"... Det var typ en miljon år sen känns det som..
    Två missfall och två IVF försök senare känns det lite annorlunda. 

Under åren som vi har försökt har många av mina vänner fått barn, min lillasyster har fått två, och någon har blivit gravid och gjort abort. Aborten påverkade faktiskt inte mig alls, de ville ju inte ha barn. Det har varit jobbigare när vänner berättat att de blivit gravida (ungefär en kväll av tårar och orättvishetskänslor fastän jag såklart unnar dem barn!) men sen har det gått över.  Jag har aldrig haft problem med att umgås med gravida eller folk med nyfödda. Det har jag aldrig kopplat till om jag ska få barn eller inte.    
  • Baby Lei
    Acantha skrev 2012-11-14 09:26:39 följande:
    Jag med, nu funderar jag bara på om jag ska beställa eller vänta tills på måndag då jag ändå är i Malmö :)

Åh vad kul med en doppler! Jag är supersugen på att skaffa en!
  • Meoow
    Sandraa L skrev 2012-11-14 09:44:24 följande:
    Jag gillar verkligen den här tråden men känner att KUB snacket påverkar mig för mycket negativt så har startat en ny tråd för oss som INTE ska göra kub eller vill diskutera det men även följa varandra genom allt annat :)

Ni hittar den här om ni är intresserade, kram. 

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m67548299.html 
    Lite tråkigt att gruppen splittras ytterligare en gång (fanns ju en Junibebisar-tråd tidigare som ersattes med denna), men bra initiativ för er som vill begränsa tråden för oss andra,

Du behöver inte svara om du inte vill, men blir lite nyfiken på varför du tar så sjukt illa upp över just ämnet KUB?  Du har ju flera gånger skrivit att du är fast besluten om att du inte tänker göra testet, så varför läser du ens och låter dig påverkas av att andra väljer att göra det?

Trodde detta var ett beslut som enbart togs tillsammans med den blivande pappan, lite pinsamt att dra hänvisningar till familjeliv där kan jag tycka.
  • SunnaLiv

trist att se att andra verkar dömma andra för att de vill göra KUB test och liknande. Kan inte alla bara få göra vad de vill och att det faktiskt är helt oki?

• Meoow

Ååh jag skulle också vilja ha en doppler! Är det säkert för bebisen och så...??

• LindaMJ

var på MVC idag och tog lite blodprover, vikt och blodtryck där bland prov till KUB testet vi valt att göra mestadels för det är gratis här där vi bor så då tyckte vi att vi lika gärna kunde göra det, nu längtar vi till ultraljudet den 7 dec :D

• AlexandraViberg

Meoow: man ska ju inte lyssna i flera timmar bara men inga negativa effekter är funnet på fostret. Men man ska ju inte ha den 30 min per dag om vi säger så :P

• Meoow
    LindaMJ skrev 2012-11-14 12:07:31 följande:
    var på MVC idag och tog lite blodprover, vikt och blodtryck där bland prov till KUB testet vi valt att göra mestadels för det är gratis här där vi bor så då tyckte vi att vi lika gärna kunde göra det, nu längtar vi till ultraljudet den 7 dec :D
    Spännande med UL... :) Har ni berättat för någon än eller väntar ni också på UL?
  • Meoow
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 12:11:32 följande:
    Meoow: man ska ju inte lyssna i flera timmar bara men inga negativa effekter är funnet på fostret. Men man ska ju inte ha den 30 min per dag om vi säger så :P
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 12:11:32 följande:

Åh vore kul att testa ju :) Och mysigt om sambon kunde få höra hjärtat också, han känner ju inte direkt av graviditeten i övrigt.... <3 Från vilken vecka kunde man använda den?
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~