vigillarmtb skrev 2012-11-18 18:18:53 följande:
Kocklina, du är BM va?! Jag känner att min mobil och dator utsöndrar mer farliga strålar (strålning) än dopplern. Däremot kommer jag inte leva med dopplern vid min mage under resterande tid, dock skönt att kunna stilla oron OCH man har skillnad på konstig frekvens och hjärtljuden, jag lovar! Alla BM säger olika likaså studier, denna doppler är av märket Ceramaxx och vad jag har läst och hittat på nätet känner jag mig rätt lugn.
Ja, jag är barnmorska. Jobbar på förlossningen. Och även som barnmorska är det svårt att höra om det är dubbel mammapuls eller om det är barnets fosterljud som hörs! Dopplern skapar också många bekymmer i de fall när man inte hittar hjärtljud (i tidigt skede är det särskilt svårt) och skrämmer därmed upp sig och tror att man har ett dött barn.
Dopplern kan även vara en falsk trygghet senare under graviditeten då man kanske upplever att barnet är mindre rörligt och funderar på att åka in och kolla upp detta, men istället väljer att lyssna med dopplern och tycker då att man får in en bra hjärtfrekvens. Detta för att man inte utläsa så mkt information enbart från pulsen, ett barn kan ha normal puls och syrebrist samtidigt, eftersom det kompenserar syrebristen genom att omfördela blod till hjärna-hjärta-lever och minska på det ute i vävnaden, så i värsta fall, kan man tycka att barnet rör sig mindre, kolla med sin doppler och tro att allt är bra, och strunta i att åka in...
Strålskyddsmyndigheten rekommenderar också att man är restriktiv med ultraljud, och därmed även dopplern, och enbart använder det på medicinsk indikation.
Man har i djurförsök sett att nervceller flyttar sig när man göra många ultraljud.
Och man har även sett en ökad förekomst av "icke-högerhänthet", alltså att fler barn föds vänsterhänta om man gjort många ultraljud. Det förekommer även högre andel vänsterhänthet hos hjärnskadade barn.
Så, i alla fall för min del räcker det med att veta att ultraljud på något vis kan ändra neurologin hos mitt barn, för att jag ska avstå från allt annat än nödvändiga ultraljud.